Vad ska killar leka med om inte killeksaker?

Apropå hur vi ständigt påminns om att vi är kön före vi är människor.

Den här bilden visar hur vi från dag ett genom McDonald’s alla barnleksaker lär oss vad en pojke respektive en flicka bör leka med.

Och vad en pojke respektive en flicka bör vara.

Sedan växer vi upp och kanske får barn vi också. Tar vi dem till McDonald’s och deras könade och uppdelade leksaker eller väljer vi något annat?

Vi kan aktivt försöka avköna oss själva. Vi har alltid ett val. Kanske gör det inte en större skillnad när hela samhället genomsyras av föreställningar om kön. Men det gör någon skillnad.

Jag må förresten fortfarande vilja ha en boytoy, men i uttryckets helt andra bemärkelse.

21 thoughts on “Vad ska killar leka med om inte killeksaker?”

  1. HAHAHA! Ja senast jag kollade var McDonalds utbud av potentiella sådana inte precis överväldigande. Men så var det ju rätt sent också så de flesta var väl redan tagna 😦

  2. Helt fantastisk bild! Några hundra Flanders-familjer vänder i dörren, ”Min pojke ska inte behöva leka med fjolliga leksaker och bli bög och hamna i helvetet…”

  3. haha, min spontana reaktion på bilden var att det var någon typ av aktivism. Men tydligen inte det nej.

    Jag tror att det spelar enorm roll vad varje enskild människa gör. All riktig förändring kommer från gräsrotsnivå. Och att förändra människorna närmast runt oss, att få förändringen att komma för att den beror på kärlek, är nog den mest genuina förändring vi kan skapa.

    Heh, det där blev lite flummigt, men jag tror du fattar vad jag menar.

  4. Jag ville alltid ha ”pojkleksakerna”…en frisbee går bara inte sönder lika lätt som något med glittrande vingar och mina föräldrar bad alltid om samma leksaker till mig och min bror eftersom det blev lugnare i baksätet då 😉

  5. 1. Jag vill inte alls äta
    på McDonalds oavsett leksakerna
    och det tycker jag även ungarna
    ska slippa att göra
    McDonalds är vare sig aptitligt
    nyttigt eller särskilt roligt
    vad som än
    finns i HappyMealen

    2. Jag har kompisar som slängt sopsäckar fulla med McDonaldsleksaker efter att ha städat hos sina barn.

    3. Boytoy, i din ålder 😛

    1. pia, 1. nä avskyr också donken. för vegetarianer som mig är max enda aptitliga alternativet. 2. förvånar mig inte. 3. haha!

  6. När jag läser sådant är jag glad att min 4-åring inte ens vet vad MacDonalds är, hon blir exalterad när hon ser det stora M:et för att det är hennes bokstav.

  7. När jag jobbade på McDonalds för nästan 15 år sedan hade vi ibland olika leksaker menade för de två könen. JAg envisades med att fråga om barnen ville ha en bil eller en docka. Föräldrarna svarade det är en kille. Jag svarade, så trevligt, vill han ha en bil eller en docka? Mina kollegor tittade väldigt snett på mig, och föräldrarna också men jag kunde helt enkelt inte låta bli. Det är samma sak nu, när jag har barn så envisas jag med att fråga vad det är för leksaker.

Kommentera

