För en gångs skull var det jag som var Mannen.

Jag var på Systembolaget för att köpa några öl till kommande festligheter. I kassan satt en ung kille i 20-årsåldern. En käck fan som hellre ville småprata än att ta betalt.

När det blev min tur sa han: ”Tjena mannen!” Jag vred på huvudet och undrade vem fan det var han pratade med. Sedan insåg jag ju att det var jag som var Mannen.

Det händer i princip aldrig att någon betonar mitt kön. Det är många som ifrågasätter det, tvivlar på det eller skojar om det. Mitt oftast långa hår, tantkläder och bögighet brukar skapa den reaktionen.

Så även om jag regelbundet blir påmind om att jag inte är en människa, utan ett kön, så är det oftast för att mitt biologiska kön ifrågasätts.Det händer nästan aldrig att någon bekräftar mitt biologiska kön med ett ”tjena mannen”.

Så jag ryckte till där i kön. Det kändes obehagligt, olustigt.

För att folk ifrågasätter mitt biologiska kön ser jag bara som positivt. Det visar bara det konstruerade i det vi ser som ”naturligt” eller självklart med kön. För det krävs så oerhört lite för att någons kön ska ifrågasättas.

Själva ifrågasättandet är ju största anledningen till att vilja dekonstruera alla föreställningar om kön och sexualitet som omgärdar våra kroppar och hela samhället. De som håller oss fastlåsta i vissa fasta positioner som vi ständigt måste relatera till.

Ett ”tjena mannen” eller ”tjena damen” (som killen i kassan kallade tanten efter mig i kön) är sådant som vi säger till varandra helt omedvetet och oskyldigt varje dag, men det hjälper till att upprätthålla det könade samhället.

Om vi inte påtalade varandras kön hela tiden, skulle de då ha lika stor makt över oss?

11 thoughts on “För en gångs skull var det jag som var Mannen.”

  1. Vil bare takke deg for at jeg får ha innblikk i dine flotte og relevante tanker om kjønn og seksualitet! Din blogg er blitt fast lesning for meg etter at en venninne introduserte meg for den for en tid siden, og jeg blir så og si alltid engasjert når jeg leser det du skriver.

    Takk for bevisstheten du fremmer – vi er alle individer!

  2. Jag tycker ibland att det är svårt att inte använda könsbenämningar, framför allt när jag pratar med min kompis barn. Det smyger alltid in sig ett ”gubben” eller ”killen” och när jag hör det undrar jag var fasen det kom ifrån. Det sitter så djupt så det slinker bara ur mig och jag blir lika irriterad på mig själv varje gång. Jag får väl skylla på mamma, helt enkelt.

    1. curly, jag vet. jag har inte just den ovanan, men märker ständigt små saker jag gör för att betona kön utan att det är relevant.

  3. Ibland kan det kanske vara bra att definiera en persons kön som vid kvotering och barnledighet. När väl skillnaderna har suddats ut (om 300år!) blir det förhoppningsvis inte lika intressant att definiera utifrån kön.

    1. anna, absolut. det är en paradox det där. men kön behöver bara betonas då det behövs för politisk förändring, i övrigt nej.

  4. Det där är intressant. Om min pojkvän kallar mig gumman tar jag inte illa upp. Om random gubbe på stan gör det blir jag tvärarg. Kanske gör de lika fel?

    1. deizi, intressant det där. din pojkvän kanske har förtjänat rättigheten och ur hans mun är det inte förminskande? men gubben på stan använder det uteslutande som härskarteknik?

  5. Uttrycket ”mannen” förekommer i sk invandrarsvenska och jag tycker att det kanske är lite olämpligt just nu att börja klaga på det uttrycket. SD blir säkert jätteglada om man börjar föra krig mot ett sånt uttryck nu när de vill få bort alla invandrare. Det är bara en sak som jag kom att tänka på.

    1. anna, det är dock inte min erfarenhet faktiskt. jag hör ”svenska” 30-åriga män säga det och tonåringar och stekare på stureplan. så för mig är det absolut ingen fråga om det. men jag kan förstå dina tankegångar.

Kommentera

