Dags att kräva att de ”ger oss Sverige tillbaka”.

Först av allt. Tack för alla kommentarer, tankar och analyser till gårdagens inlägg. Allt det visar att när vi har torkat tårarna och kavlat upp ärmarna, då kommer vi att resa oss starkare än någonsin.

Men mina tårar har ännu inte torkat.

Jag var upptagen med jobb hela dagen i går. Jag hade ingen tillgång till vare sig internet eller andra medier. Så jag kunde inte följa efterspelet efter valet som går till historien som ett av de sorgligaste i modern tid.

När jag kom hem på kvällen och läste analyser, kommentarer och artiklar om Sverigedemokraterna så började jag att gråta. Igen. Och jag kunde inte sluta.

Varje gång tanken kommer tåras mina ögon.

För det är sådana som mig de hatar. Bögar. Det är sådana som mig som de jämför med pedofiler. Det är sådana som mig som de vill strippa på mänskliga rättigheter.

Det är sådana som mig, och alla oss som inte är vita heterosexuella män. Det är min svarthårige kompis, det är kassörskan på Ica, det är han med mustaschen som kör mig hem med nattbussen.

Det är många av er läsare som SD tycker är mindre värda.

Jag försöker inte att framställa mig själv som ett enda stort blödande hjärta för mänskligheten, men jag känner känslor som jag aldrig har känt förut. Att jag skäms över att vara svensk medborgare.

Jag skäms så jävla mycket.

På valvakan hos min vän sa jag innan resultatet kom att jag trodde att kvällens bomb skulle vara att Sverigedemokraterna skulle komma in med mycket god marginal. När det visade sig att de faktiskt hade gjort det.

Det tog andan ur rummet.

Men problemet är tyvärr inte enbart att SD har kommit in i riksdagen. Att vi medborgare ska betala 20 idioters lön i fyra år. Problemet är att deras syn på samhället präglar det offentliga samtalet.

Det var bara att kolla på SVT:s valvaka. Där de bjuder in den gamla rasisten Bert Karlsson för att kommentera SD:s framgångar, och låter Kristian Luuk gulla med honom som om han vore någon att ens ta i med tång.

Och varför skriver man under intervjun med Nyamko Sabuni att hon föddes i Kongo och kom till Sverige som 12-åring? Varför är den informationen viktig om inte för att befästa hennes svarthet, hennes invandrarstatus?

Glöm aldrig att du aldrig blir svensk på riktigt!

Jag har för tillfället inte mycket hopp kvar i min bröstkorg. Såret är för färskt, sorgen är för nära. Men jag ber och hoppas att det här är starten för en ännu starkare kamp mot rasism, kvinnofientlighet och homofobi.

En kamp för att ”ge oss Sverige tillbaka”, som SD så fint uttryckte det av helt andra äckliga anledningar.

Att det är startskottet för en självkritisk och framåtblickande vänsterrörelse som på allvar kommer att opponera sig mot all skit SD, och även Alliansen, kommer att ställa till med.

Jag vet att jag kommer att ta en större del i den rörelsen.

Vänta bara.

(Och ta avstamp i den självklarhet och avsmak som Lars Ohly visade gentemot Jimmie Åkesson under valvakan.)

18 thoughts on “Dags att kräva att de ”ger oss Sverige tillbaka”.”

  1. Själv har jag fel hudfärg, enligt SD. Så märkligt hur jag över en natt börjar noja över om folk reagerar på min hudfärg när jag rör mig ute. Så funderade jag inte i söndags. Då var jag svensk på samma villkor som alla andra. Nu känner jag mig redan som en främling. Känner igen känslan från 1991, en otäck höst då jag drömde om att kors skulle brinna i vår trädgård. Jag blir så ledsen och orolig! Jag tror inte att folk som inte tillhör SD:s hatgrupper riktigt kan förstå den ångest det här framkallar hos oss som är personligen berörda. Nu blir det tillåtet att hata oss, nu har de legitimitet! Över en natt ändrades villkoren för en stor del av Sveriges befolkning. Stackars Sverige! Vad har vi gjort?

    1. johanna, håller med och förstår känslan. det känns som att hatet har vunnit. men det är nu vi måste stå stolta och starka och bekämpa hatet mer än någonsin. för allas vår skull.

    1. emil johansson, jag tycker att det är ett sådant självklart agerande av en politiker som rakryggat kan säga att han tog ställning mot rasisten jimmie åkesson.

  2. Nu tar vi jävlarimig nya tag..bemöt SD istället för att tiga ihjäl dom,ta fighten,dom får visa sina uträkningar…dom blir totalt bortsopade,tänk hon 17 åriga tjejjen från Sollentuna som på Facebook fick 10 000 människor att ta sig till Sergelstorg och visa sin avsky mot rasims…det är jävlarimig nya tag…vilken tjej…RESPEKT..sluta grina…gör motstånd förfan…:)

    1. tristessa, vi får sörja och kämpa samtidigt. vi har inte tid att ömka och gråta när vi måste skrika och störa.

  3. Jag har inte riktigt hämtat mig nog för att fundera på strategier. Än är jag så fruktansvärt ledsen, och vet du Linus – fast jag är blond, svenskfödd, välutbildad och för närvarande lever i en heterosexuell kärnfamilj så knyter det sig i mellangärdet, dels av rädsla inför tendensen och prognosen, dels inför tanken på hur många som sätter sin främlingsfientlighet högt nog att diktera vem den enda rösten ska läggas på. Jag skäms så gruvligt att jag ännu inte kan ta till mig dessa 94% som inte röstat på sd. Det är många som säger åt oss att försöka begripa, överse med, att inte ta avstånd – att det bara splittrar ytterligare och visst har de rätt, men jag baxnar inför vilka sanslöst skilda krav som ställs på de 5,7% som gör ett neanderstatement av sitt missnöje, jämfört med vad som nu krävs av alla andra som på ett eller annat sätt önskar en samhällsutveckling där lika värde är ett grundmonument. Och ändå är det det som är utgångspunkten. Vi börjar här.

    Du och din blogg har fått en award av mig förresten, motiveringen finns i min blogg. Jag ❤ ditt skrivande.

    1. mård, jag kan ledsna på argumentet att 94 procent inte röstade på sd. bra så, men de procent som gjorde det är tillräckligt. vi kan bara idka nolltolerans gentemot rasism. inget annat duger. förhoppningsvis är detta ett brutalt uppvaknande för oss alla att vi måste ta frågan på ännu mer allvar.

      och åh! vilken fruktansvärd fin motivering du skrev om mig! blir stärkt och rörd.

  4. Linus! Vi vettiga finns här ute! Vi som på papperet är allt som SD vill ha, är vita, svenskfödda, heterosexuella. Men som tar STARKT avstånd från den främlingsfientlighet som nu nästlat sig in i Sveriges riksdag!!

    Vi finns, vi tycker att du är precis lika mycket värd som alla andra och vi är fler, fler än de främlingsfientliga och vi ska kämpa för att få vårt öppna, vidsyna Sverige tillbaka!

    Stora kramar!

  5. Tänk om vi alla vore dövblinda; ingen skulle se några landsgränser, hudfärger eller handikapp, inte höra att någon talar annorlunda. Vilken fin värld det vore. Tänk att vi dömer varandra efter materia som ingen själv valt att födas i.

    Kram på dig Linus.

  6. jag har ingen som helst förståelse för alla som kritiserade ohly för hans agerande i svt-studion. det är självklart att han ska få markera på ett värdigt och tydligt sätt att han personligen tar avstånd ifrån en man som han antagligen intensivt hatar, inte bara politiskt utan även personligt.

    han är en av de få rakryggade och ärliga politikerna vi har kvar. de andra är så medietränade, behärskade. hala som ålar.

  7. Hur gör man? Jag vill kämpa och hjälpa till under de närmaste fyra åren men jag vet inte hur. Jag är förstagångsväljare men har knappt någon aning. Tack för din blogg, den har lärt mig så mycket!

    1. aurora, tack själv! det enklaste sättet är att prata om det, ifrågasätta i sin omgivning. ryta till när man ser något dumt. vara det brinnande ljuset i sin lilla värld. det är huvudförutsättningen.

Kommentera

