Jag skäms över svenska folkets idioti.

Jag skäms.

Jag skäms över att det finns så många i det här landet som tycker att ett rasistiskt, kvinnofientligt och homofobt parti hör hemma i riksdagen. Att ett sådant parti förtjänar inflytande över svensk politik.

Jag skäms.

Jag skäms över att det finns så många i det här landet som tycker att Alliansen ska ges fyra år till när de har chockhöjt a-kasseavgifterna så att en halv miljon människor inte längre har haft råd att vara med.

Som har omänskliggjort sjukförsäkringen, stått handfallna inför massarbetslösheten.

En allians som vill fortsätta vara ointresserade av allt som handlar om för de uppenbarligen ointressanta frågor som klimatet, jämställdheten och integrationen.

En allians som har låtit allt fler ungdomar gå ut gymnasiet utan slutbetyg samtidigt som de har monterat ner vuxenutbildningen. Som pratar om ordning och reda i klassrummet, men för en politik som minskar antalet lärare.

Jag skäms över att det finns så många i det här landet som tycker att hur mycket mer de får i plånboken är viktigast trots att de pengarna tas ur redan fattiga arbetslösa och sjukas fickor.

Som tycker att endast deras personliga vinster, och ingen annans, är det som räknas.

Jag skäms.

Jag kan inte med ord förklara hur ledsen jag är över valresultatet. Jag kan inte beskriva hur mycket jag grät när Mona Sahlin höll sitt värdiga och sorgliga förlorartal.

Allt var ju på många sätt väntat med tanke på de tusentals opinionsundersökningarna som har publicerats dagligen innan valet. Så jag var ju beredd. Men ändå inte.

För jag hoppades ju ändå att folk skulle fatta. Att det var ett ödesval. Att vi nu i fyra år kommer att färdas till ett kallare och mer ojämlikt Sverige, och att det blir svårare att ta sig därifrån.

Jag skäms så fruktansvärt över mitt lands utveckling.

Jag skäms över att majoriteten av mina medmänniskor vill att vår gemensamma välfärd, den som ska garantera utbildning, vård och omsorg till oss alla oavsett vår ekonomiska situation, ja att den ska fortsätta monteras ner bit för bit.

Jag skäms.

Jag skäms över att Fredrik Reinfeldt på valnatten fortsätter att prata om minoritetsregering trots att han vet vilket osäkert politiskt läge det är och att det endast och enbart gynnar Sverigedemokraterna.

Jag skäms.

Jag skäms över att så många ur svenska folket har röstat på Sverigedemokraterna, ett parti vars politik inte bara gör skillnad på människovärden, utan också ständigt ljuger, hycklar och förvränger för att framstå som annat än det enfrågeparti man egentligen är.

Jag skäms över svenska folkets idioti.

84 thoughts on “Jag skäms över svenska folkets idioti.”

  1. Du summerar denna sorgliga morgon bra. Jag trodde faktiskt inte att SD skulle komma in i riksdagen. Precis som du skrev, fast alla undersökningar pekade åt det hållet, trodde jag inte att det faktiskt skulle hända.

    Det är en sorglig dag det här…

  2. Kan inte annat än instämma. Är något dämpad i dag, vilket nog kommer att märkas på jobbet. Hade t o m hellre sett Alliansen i egen majoritet än det som nu skett…

  3. Jag är bara ledsen. Och arg. Och orolig. Man får hoppas som fan att man inte blir sjuk under de närmaste åren.

  4. Inte för att det kanske gör saken bättre, men jag tror att många av dem som röstar på SD är sådana som inte är så intresserade av politik och därför inte sätter sig in ordentligt i vad de står för.
    Dessutom verkar det ha blivit trendigt att vara moderat, tyvärr.

  5. Hur fortsätter man nu? Nu när det kommer byggas kärnkraftverk, nu när urskogen kommer säljas ut till högstbjudande, när ALLT vi äger tillsammans kommer säljas ut… När vården och skolan nermonteras, allting privatiseras….

    Ska vårt land styras av rasister, människohatare, cyniker, folk med en minst sagt avskyvärd syn på hbt och kvinnor…

    Vart ska man ta vägen? Jag vet inte om jag vill bo i det här landet…

    1. charlotte, håller med. jag vet faktiskt inte heller vart jag ska ta vägen. kanada kanske. om nu de är progressiva fortfarande.

  6. Får man vara nördig och citera Battlestar Galactica?

    ”– So what do we do now?
    – Same thing we always do. We fight until we can’t.”

    Det går inte att ge upp…nu om någonsin är det viktigt att kämpa. Bryta ihop idag och sen bygga upp igen imorgon. Det har blivit svårare, men inte omöjligt. Den dagen vi tror att det är omöjligt och ger upp, det är dagen de vinner…även om det låter kliché och tomt en dag som idag.

  7. Nu är jag förvisso fokis men jag håller fullständigt med dig vad gäller SD. Det är rent chockerande hur många brutalt korkade individer det finns. Nog för att jag är liberal, men vissa borde nog omyndigförklaras för allas trevnad…

    Sedan tycker jag inte det är kul att vinna när det var så lika mellan blocken. Det innebär att en otroligt stor del kommer att vara missnöjda. Det känns inte rättvist, särskilt inte med tanke på att vi vann med minoritet.

    1. sandra af munkakvarn, håller med om att små skillnader gör vinsten jobbigare. för nästan hälften av sveriges befolkning fick ju inte som de ville.

  8. Så jävla uppgiven. Jag hoppas att du finner hoppet igen, och att jag gör det med. Om du gör det innan mig, vill du skriva ett blogginlägg om det? Du brukar vara duktig på att få mig att tro åtminstone lite mer på människan.

    Jaja, tack för alla fina inlägg innan i alla fall, kanske kan läsa igenom dem och försöka få upp modet. Kämpa på

  9. Jag skäms också.
    Och jag är ledsen, arg, besviken.
    Jag sörjer det fantastiska land jag varit stolt att växa upp och leva i.

    Tack för en bra, stark text.

    1. loba, ja jag har varit stolt över att sverige har vilat på det gemensamma, på solidaritet. vad har vi kvar nu?

  10. Tack! For att du kunde satta ord pa det jag kant sedan ja satte mej framfor datorn for att valvaka igar kvall.
    Allt jag kunde saga var ”jag skams”. Och nu har du utvecklat det pa det satt jag inte kunde.

    Man undrar ju om Sverige maste hela vagen ner till botten innan folk far upp ogonen. Skrammande tanke.

    Jag haller med Elin. Det enda som finns att gora nu ar att kampa. Jag tar idag for att ha sorg, sen tar jag i med nya krafter.

    1. sabulous, det verkar som att folk trodde att det inte gör skillnad vem som vinner. det gör skillnad, och vi tvingas genomlida det.

  11. Jag röstade på KD, men nästa gång blir det nog SD, KD verkar försvinna.
    Extra kul att SD är poppis bland bögar. Jag njuter i fulla drag.

  12. det är utan tvekan en sorgens dag. det är vedervärdigt, kunde aldrig tro att folk i sverige var så okunniga och arroganta att man fortsätter rösta på alliansen och dessutom sd. fyfan

  13. Jag skäms oxå, men mest skäms jag över att renodlade nazister har röstats in i Grästorp. Är detta en varaktig förändring…?

    1. mathilda, om det är en varaktig förändring ligger mycket hos oss. vad vi gör för motstånd. det nu mer än någonsin som vi måste vad vi är gjorda av.

  14. @Linn: Jag tror valresultatet snarare är en protest mot de rödgröna snarare än för de borgerliga.

    (S) väljer en partiledare som inte är den mest populära utan ett andra eller tredjehandsval för att de mer populära tackade nej eller föll ifrån. Det blir en svag partiledare som inte har kraft att få med sig partiet på nödvändiga förändringar efter förra valnederlaget.

    Man har reducerat folks valfrihet genom att försöka kopiera alliansen vilket istället skapat två cementerade block vilket folk reagerar mot.

    (S) väljer att liera sig med vänsterpartiet som har en partiledare som fortfarande inte tar avstånd från hyllningarna av östblocket vilket skrämmer bort en hel del väljare.

    I rikspolitiken har de rödgröna partierna glömt visionerna och istället reducerat valet till ”skattesänkningar = hot mot välfärden” samtidigt som man accepterat 90% av alla skattesänkningar som de borgerliga gjort och dessutom försöker man bjuda över de borgerliga när det gäller skattesänkningar till pensionärer. Här går inte ekvationen ihop. Antingen ljuger man om att nästan inga får höjda skatter eller så kommer det inte ske någon större förändring i resurser till ”välfärden”.

    Hanteringen av SD är under all kritik. Aftonbladets och de etablerade partiernas taktik har haft helt motsatt effekt än vad man avsåg. Fp har lyft fram icke-frågor som burka av någon helt outgrundlig anledning och övriga partier har bidragit till att göra martyrer av SD som framstår som ”mobbade” i vissas ögon.

    I Stockholm hade oppositionen öppet mål efter ”Vårdval Stockholm”, matupphandlingen, Nya Karolinska och kaos i kollektivtrafiken. I det läget väljer (S) att prata om könsneutrala toaletter, butlers i tunnelbanan och datorer till patienter som ligger inne länge. Öppet mål blir då inte bara missat mål utan självmål.

    Det behövs ett trovärdigt alternativ till Alliansen, men denna gång schabblade oppositionen bort sin möjlighet och vi får alla betala priset.

    1. krille, håller med i mycket. frågan är nu om mona sahlin stärks i partiet och får mandat för verklig förnyelse av partiet. eller om man lämpar över det till någon av alla de bleka aspiranter som finns. jag börjar mer och mer tro att om hon orkar och verkligen vill så kommer mona sahlin sitta kvar, stärkt i sin roll, lustigt nog.

  15. Idag är en svart dag i Sveriges historia och jag har gråtit ända sedan halv tolv inatt. Men vad hjälper det? Tack för att du skriver, Linus, trots att det tär på dig också. Men nu måste vi fortsätta kämpa ännu hårdare, ännu mer!

    P.S. Alla ni som bor i Göteborg, bege er till Götaplatsen kl 18 ikväll och delta i demostrationen mot rasism! D.S.

  16. Krille: ”(S) väljer att liera sig med vänsterpartiet som har en partiledare som fortfarande inte tar avstånd från hyllningarna av östblocket vilket skrämmer bort en hel del väljare.”

    Hur menar du? Lars Ohly har ju visst tagit avstånd från kommunismen. Det har även Vänsterpartiet som helhet gjort. Vilka hyllningar av östblocket är det du syftar på?

    I övrigt tycker jag att du har rätt. Var var egentligen de rödgröna partierna under den här valkampanjen, och var höll framför allt Socialdemokraterna och Vänsterpartiet hus?

    1. @Elin. Lars Ohly kallar sig fortfarande kommunist och han opponerade sig aldrig mot de fina gratulationsmeddelanden som skickades i VPKs namn till DDR även på 80-talet och på den tiden avfärdade han kritik mot DDR som borgerlig propaganda.

      På senare tid har han sagt sig föredra Fidel Castro framför flera västerländska ledare trots hur oppositionen behandlas på Kuba.

      Vänsterpartiet har moderniserats mycket tack vare Gudrun Schyman, tyvärr finns det gamlingar kvar som påminner om kommunistarvet.

      1. krille, när kallar sig lars ohly sig för kommunist numera? har inte hört det på många år. tycker att han har flera plus, men av anledningarna du skriver många minus också.

  17. Jag trodde rasism var sådant vi läste om i historieböckerna.

    Nu vill mitt 15-åriga hjärta gå i mer än tusen bitar.

  18. Jag grät också när Mona Sahlin höll sitt tal igår. Jag blev så ledsen över de oallmänbildade ungdomarna som röstade på SD utan att riktigt tänka efter vad de egentligen står för. Idag hade jag för första gången en känsla av att jag inte var välkommen i Sverige…

  19. jag skäms också. jag kom till jobbet i morse, såg tydligen helt vild ut enligt en kollega, och vi ägnade så klart morgonkaffet åt att tala om vad som hänt. det var jobbigt att komma till en arbetsplats, där man är en utav sex medarbetare och samtidigt är ensam om att vara född i sverige, en sån här morgon. jag var gråtfärdig. men som min kollega, med ursprung från somalia, sa: ”sofie, du ska inte känna så. du har inte röstat för det här”.
    och det är ju sant. var och en skäms för sig själv försöker jag tänka, men det är svårt.

    1. sofie, vi gjorde det vi kunde för att förhindra det. vi kan tyvärr inte hindra all idioti i sverige.

  20. Jag började nästan gråta när jag läste tidningen på vägen till jobbet idag.
    Jag skäms över att vara svensk, över mitt land och över att bo här.
    Någon som kan rekommendera ett närliggande att flytta till som inte har rasister i sin regering?

    Hur fan kan vi välja in rasister i riksdagen, hur fan kan vi vilja ha en statsminister som tvingar svårt sjuka människor att jobba?
    Vad är det för fel på folk?

    Jag känner mig lätt klaustrofobisk när jag tittar ut på världen, på alla länder med högerstyrda regeringar. På schweiz, danmark, italien och frankrike. På Sarkozy och Berlusconi.

    Jag vet att jag inte är ensam om att se det, men ibland känns det så.
    Är så arg och ledsen över vad som händer, och blir så sjukligt provocerad av alla som inte röstade… hur kan ni bara titta på?!
    Har inte historien lärt oss någonting alls?

    Vi får sörja tillsammans och kämpa vidare bäst vi kan.

    Nu ska jag in i köket, baka och lyssna på Wiehes senaste skiva medans jag försöker komma över känslan av panik och äckel som stiger i mig efter dagens valresultat

  21. Ja, det är sorgligt att det gick sådär. Jag hoppas verkligen att inte Finland går samma öde till mötes.. men det ser väl inte helt ljust ut.

  22. Det är rent ut sagt förjävligt att det gått så här. Men alla människor på Sergels torg tidigare ikväll, som manifesterade mot Sverigedemokraterna, gav i alla fall lite hopp. Man ska ju aldrig tappa hoppet…..

  23. Jag vet inte vilket som bekymrar mig mest. Det faktum att 328000 svenskar är så primitiva att de röstar på ett främlingsfientligt parti, utan klar politisk uppfattning i några andra frågor än tjänstetillsättningen inom kriminalvården och inredning i fängelseceller för grova brottslingar. Eller risken att MP sviker sina väljare och väljer att stödja högern, antingen för ministerpost i utbyte eller för att ta det som kallas ansvar.

    Jag har läst så mycket idag, ilska, skam, vrede och nån kommunal politiker som trots allt är på gott humör, att jag valt att inte skriva särskilt mycket själv. Kanske är andra bättre på att uttrycka känslor än vad jag är, kanske är jag bättre på siffror och statistik, men en sak är klar. Jag oroar mig för Sveriges framtid, för vänsterns framtid och för ett antal människor omkring mig.

    1. pia, jag oroar mig också. så jävla mycket. och om mp. jag älskar wetterstrand och delar av deras politik. men jag kan inte rösta på ett parti som är så ostadigt ideologiskt.

  24. Sorligt läsa att människor skäms över sitt land
    Jag är stolt över att vara : ickefeminist, svensk fri kvinna boende i ett land där vi har friheten och valet att just välja. Det är guld värt och borde respekteras.

    1. 3pa2, jag tror inte att det är någon här som förespråkar ett alternativ där enbart ett fåtal har rösträtt, men vi har all rätt att känna oss ledsna över i vårt tycke bedrövligt jävla valresultat för sverige.

      1. 3pa2, varför skulle jag inte skämmas över att så många röstar på ett parti som menar att vissa grupper av människor är mindre värda? jag skäms in i själen.

  25. Bra skrivet Linus!
    Jag kan inte annat än känna den bittra smaken av den amerikanska marinad vi badar i! Det känns som om det är dags att börja försöka spara pengar till barnens univeristetsutbildning, för vem vet hur det ser ut med skola/studier om tjugo år när det ev är dags för dem att läsa vidare. Tur att jag och min man fortfarande har förmånen att kunna vara föräldralediga och ha våra arbeten kvar. Snart kanske någon av oss tvingas bli ”hemmafru” i brist på alternativ.

    Klarade knappt av att se mina goa, invandrade, grannar i ögonen i morse så mycket skäms jag över att SD kom in i riksdagen!!

    Nej nu är det dags att säga ifrån, vad är det för land vi vill leva i??

    1. sara, tyvärr känns det så. alliansen kommer att fortsätta montera ner vår gemensamma välfärd. att sd dessutom kom in gjorde allt så illa det kunde bli. men nu får vi mobilisera oss och göra motstånd.

      1. Kanske är det dags att låta var och en själva ta ansvar för sin ”välfärd” och inte låta sej omhändertagas av det som ett fåtal anser vara mallen för välfärd

      2. 3pa2, du kommer att få det med alliansen, så grattis. själv ser jag att en gemensam välfärd gör att alla oavsett ekonomi, får det de behöver när det gäller allt från sjukvård till utbildning. om alla ska betala för sin egen välfärd betyder det att de som har det dåligt ställt inte har råd med någon. ett sådant samhälle vill inte jag ha.

  26. Jag känner som du – och vet egentligen inte vad som är värst: att nästan 6 % vill ha in SD i riksdagen eller att nästan hälften av svenska folket tydligen tycker att det är ok att nedmontera och sälja ut vår välfärd…

  27. Har det aldrig slagit er att inte alla människor lägger in samma betydelse i ”välfärd”?
    Nä tänkte väl det.
    För Ni tycks anse att det inte skall löna sej arbeta och skapa sin egen välfärd……….varför ska Ni jobba er svettiga det finns ju alltid någon annan som kan göra det, Ni får ju i Er jämnlikhetens namn ändå njuta av samma välfärd………….

    1. 3pa2, vilken trist jävla människosyn du verkar ha som tror att alla som vill ha en gemensam välfärd skiter i att anstränga sig och jobba bara därför. det går att arbeta, tjäna pengar till sig själv samtidigt som man hjälper till så att de som har det sämre även de får det drägligt. för vi kan alla en dag bli sjuka eller arbetslösa. skillnaden är att i mitt samhälle får jag den vård och stöd jag behöver för att komma tillbaka. i ditt samhälle kan du bara förlita på dig själv och att du har tillräckligt med pengar för att klara dig. så se till att spara.

      1. Endera är du så ung att du aldrig varit sjuk och behövt vård i vårt land under en röd regering! eller så lever du i en drömvärld………..
        Jag är gammal nog att ha varit med om både det ena och andra.
        Sjuk och i behov av vård samtidigt som arbetslös under 80talets s-regering………..usch……………konstigt att man överlevde

      2. 3pa2, haha! lustigt att du verkligen tror att du skulle få det bättre under en högerregering. lycka till!

      1. Men snälla lilla du. !
        Jag är 53 år och min vardag , min verklighet är att vi alla fått det mycket bättre de senaste åren – utom du då eftersom du säger så.
        Kan det möjligen vara så att vi inte har samma värdering i ordet LIVSKVALITEE?

      2. 3pa2, du behöver inte förminska mig med att benämna mig som lilla du. det är tydligt att vi har helt olika syn på vår omvärld. även om jag själv för tillfället varken är sjuk eller arbetslös så är det tydligt för mig att det är de som har fått betala för redan rika människors ytterligare skattesänkningar. sjuka och arbetslösa har helt enkelt gjorts fattigare för att alliansen har en sådan vidrig människosyn där de menar att ingen vill bli frisk eller skaffa ett jobb om de inte är fattiga.

        så när du pratar om ”alla” är det tydligt vilka som inte ingår där.

  28. Så tråkigt att du kände dej förminskad av ”lilla du” för det var ej meningen.
    Tolkar bara som att du är mycket yngre än mej.
    Så bra för dej att du har både jobb och är frisk. Njut.
    Jag är varken det ena eller det andra.

    1. 3pa2, tråkigt att höra att du både är sjuk och arbetslös. det gör det ju dock ännu konstigare då att du fortfarande tycker att du har fått det bättre jämfört med förra regeringen. med en sjukförsäkring som utförsäkrar allvarligt sjuka och en a-kassa som är dyrare att vara medlem i men som ger mindre ersättning än tidigare, det kanske är jättebra i din värld. om det är så, grattis, då har du det samhälle du vill ha. jag vill ha ett annat.

Kommentera

