Valet avgörs först på söndag, så rösta för fan!

Som utlovat besökte Feministiskt Initiativs talesperson Gudrun Schyman nyhetssajten Newzglobe för att ge mig svar på tal kring mitt påstående att en röst på F! tyvärr är en röst på Alliansen, eftersom F! inte kommer att komma in i riksdagen.

Gudrun Schyman gav det svar som jag visste att hon skulle ge. Det är ett bra svar, och har framförts av alla de feminister jag har debatterat med som tänker rösta på F!:

”Man kan få till det till vad fan som helst om man håller på och taktiserar sig till döds. Jag menar att innebörden i demokratin är att vi ska kunna använda våra röster för att påverka utvecklingen i den riktning som stämmer överens med våra värderingar. Vi ska rösta för det vi tror på. Vi ska våga ha visioner och då måste man våga höja blicken ovanför blocken.”

Som jag har skrivit förut förstår jag det. Men just i det här valet tar jag ett taktiskt beslut för att bli av med Alliansen.

De som i fyra år har avvecklat vår gemensamma välfärd så att de som redan är rika ska kunna få ännu mer, medan de som är sjuka och arbetslösa ska bli ännu fattigare.

Vi har inte råd med fyra år till av det.

Det är bara att läsa det fantastiskt välskrivna, men ack så jävligt sorgliga, vittnesmål från Emelie vars sjuka mamma har blivit utkastad av Alliansens omänskliga sjukförsäkringsregler:

”Kan man inte låta människor vara ifred? Vem har vunnit något på att en människa hur brutits ned? De borgerliga politikerna talar gärna om incitament för att arbeta, men vilka incitament har min mor? Ska det vara så svårt att acceptera att vissa människor inte kan bidra lika mycket som alla andra? Dessutom har hon slitit som ett djur i över trettio år, gått till jobbet varenda dag. Kunde inte det räcka? Har hon inte bidragit nog? Om inte sjukersättningen är till för min mor, vem är den då till för?”

Nej, vi har inte råd med Alliansens fortsatta avveckling av välfärden. Och eftersom det är orealistiskt att F! har en chans att komma in i riksdagen så är det taktiskt smartaste att rösta på De rödgröna.

Nu när Gudrun Schyman har talat är den diskussionen avslutad för min del. Det enda jag vill uppmana er alla till är att rösta.

För kom ihåg att varje rödgrön röst kan bli den som ger en ny regering. Det är absolut inte för sent. Ta inte den oftast högervridna opinionsundersökningsjournalistiken på allvar. Valet avgörs inte förrän på söndag.

Och kom ihåg att varje röst på ett av riksdagspartierna också är en röst mot Sverigedemokraterna. För varje soffliggare som istället röstar gör SD:s chanser till att komma in betydligt mindre.

Så rösta rött, grönt, blått eller rosa, men rösta.

Måndag morgon är början på ett nytt kapitel i Sveriges historia. Låt det inte bli ett där vi återigen har släppt in ett rasistiskt parti i riksdagen.

Din röst kan avgöra det.

7 thoughts on “Valet avgörs först på söndag, så rösta för fan!”

  1. Håller med dig.
    Börjar bli lite matt på det här snacket om att vi som röstar på de Rödgröna för att vi vill bli av med Alliansen sviker våra egna ideal. Förra valet röstade jag på Fi. I år föll rösten på de Rödgröna. Av det enkla skälet att den politik som Alliansen drivit de senaste fyra åren står i stark kontrast till min egen ideologi. Jag önskar att de Rödgröna vågade vara mer feministiska och t ex föreslå en tredelad föräldraförsäkring. Å andra sidan finns det frågor jag saknar hos Fi också. Och frågor jag alls inte håller med om.

    Jag har inga problem att som feminist lägga min röst på de Rödgröna för jag tror faktiskt att de kommer ha bra mycket större möjlighet att göra något åt allt skräp som Alliansen ställt till med på jämställdhetsområdet, än vad Fi kommer att ha. Även om Fi tar jämställdheten på större allvar.

    Att vara taktisk i sitt val betyder inte att man är icke-ideologisk. Att inte rösta på Fi betyder inte att man är en svikare i den feministiska kampen.

    1. anna-karin, utmärkt skrivet. precis så resonerar jag. nu när vindarna börjar att vända så hoppas jag att folk inser att varje rödgrön röst kan var det som gör skillnaden. för vi har inte råd med alliansen i fyra år till. jag kommer att skämmas.

  2. Jag har ännu inte bestämt
    hur jag ska rösta, det
    om något är väl pinsamt?
    Kommunalvalet är givet och klart
    det känns åtminstone skönt
    Ska jag rösta på parti eller kandidat
    i valet till landstinget?
    Sen är det riksdagsvalet
    just det valet är besvärligt
    eftersom riksdagsvalet
    blir så symboliskt
    och visar var jag står politiskt
    Fi går iallafall bort
    det är ett taktiskt beslut

    1. pia, inte helt lätt. men jag hittade rätt personer i rätt partier till slut. jag känner mig väldigt nöjd, hoppas du gör det också till slut.

Kommentera

