Ingen hbt-person är fri om någon av oss slås ner.

Fredrick Federley blev i veckan överfallen av fyra män utanför sin bostad. De sparkade och sparkade honom i huvudet och snodde hans plånbok. Federley fördes till sjukhus med hjärnskakning.

Jag är inget fan av varken Fredrick Federleys politik eller sättet han använder sin riksdagsplats på. Men i ett fritt samhälle är det så det fungerar. Vi har olika åsikter och vi diskuterar dem på värdiga sätt.

Men vi lever inte i ett fritt samhälle. I alla fall inte för alla.

Det aggressiva våldet och att brottet begicks utanför Fredrick Federleys bostad i det annars lugna Hammarby Sjöstad tyder på att attacken hade homofoba motiv.

Då Fredrick Federley är öppet homosexuell och är en kontroversiell politiker har han hotats flertalet gånger. Det är just därför han ofta har haft Säpo-vakter vid sin sida och flitigt använt taxi som transportmedel.

Som hbt-person lever man inte i ett fritt samhälle. Man lever under andra villkor än normen. En konstant rädsla som sitter bakom revbenen. Jag skrev om det här. Johan Hilton skriver om det så här:

”I ett samhälle där hatbrotten ökar för varje år, där homohatarretoriken grasserar på nätets apforum och där stöveltrampet från SD genljuder i de skenande opinionssiffrorna upplevs taxin av många hbt-personer som ett av få trygga transportmedel. Och även om hotet inte alltid är reellt så är det, på goda grunder, upplevt.”

Jag har sprungit från aggressiva män, hört och svalt hotfulla och hånfulla kommentarer på gator, i köpcentrum och i kollektivtrafiken och jag har tvingats anpassa mig efter det, mer eller mindre.

För min egen säkerhets skull.

Till exempel har jag sedan jag började min journalistiska bana tagit bort alla mina uppgifter från telefonkataloger och motsvarande på nätet. För att jag inte vill att fel sorts människor ska kunna nå mig.

För om man är en offentlig person med ett ovanligt namn som är öppet homosexuell, är frispråkig i politiska frågor och vars själva uppenbarelse kan provocera, ja då måste man vara försiktig.

Det har både jag och Fredrick Federley tvingats göra, och många hbt-personer med oss. Det är ett jävligt sorgligt faktum att vi inte lever i ett bättre och mer fritt samhälle än så.

Det är oacceptabelt.

4 thoughts on “Ingen hbt-person är fri om någon av oss slås ner.”

  1. Det är så fruktansvärt avskyvärt med hatbrott. Hoppas polisen får fast de som gjort det. Det är totalt oacceptabelt att i ett civiliserat samhälle slå ner folk för att man inte tål deras hudfärg, läggning osv. Skamligt.

    1. karin, ja det är skamligt. och att det existerar kommer ofta i skymundan i vårt ”öppna” och ”accepterande” samhälle.

  2. Folk kan ju tycka illa om Fredrik F av både bra och dåliga skäl. Jag tycker personligen illa om honom på grund av hur han röstat i riksdagen, men det finns säkert idioter som tycker särskilt illa om honom på grund av hans sexuella läggning. Men att det finns vuxna människor som tar till fysiskt våld… Jag fattar inte hur det kan slå slint på det sättet.

    1. åsa, tyvärr finns det i ett heteronormativt samhälle som vårt. och vi får inte glömma bort det hur ”tolerant” vi än framställs jämfört med andra länder.

Kommentera

