Nämen, SVT kunde hitta två kompetenta kvinnor!

För några månader sedan skrev jag om hur SVT:s långkörare Så ska det låta skulle byta ut sina två manliga lagledare/pianister mot två kvinnliga.

Under tretton säsonger har det nämligen varit total dominans av män bakom pianon och i programledarrollen. Förutom ett inhopp av Tina Ahlin 2004.

Bra, och på tiden, menade jag då. För jag visste ju att det självklart måste finnas minst två (!) duktiga och kompetenta kvinnliga pianister i Sverige.

Därför var det bara helt rätt av SVT att uttryckligen leta efter kompetens i kvinnokroppar, istället för de gamla vanliga manskropparna.

Men det gillade självklart inte de dåvarande pianisterna Stefan Gunnarsson och Putte Nelson. Putte Nelson uttryckte sig så här:

”Rent generellt är jag mot könskvotering. Om jag blir sjuk och måste opereras vill jag ha den bästa läkaren. Sedan spelar det inte någon roll om det är en tjej eller kille.”

Han kunde eller ville inte förstå att kvotering handlar om att en viss grupp som systematiskt har stängts ute garanteras vissa platser, om de når upp till kompetenskraven.

Han försökte på ett fult sätt få det till att vilka kvinnor SVT i slutändan än väljer så är de inte kompetenta nog.

Men tji fick han.

För nu presenterar SVT sina två nya pianister: Angelica Alm och Marika Willstedt. Den första har turnerat med artister som Darin och Niklas Strömstedt. Den andra har jobbat med musik i Sverige och internationellt de senaste tio åren.

Med andra ord gick det att finna två kompetenta och välmeriterade kvinnliga pianister. Problemet är ju att SVT inte ens har anstränt sig för att hitta dem och andra kvinnliga pianister de tidigare 13 åren.

Bra att de äntligen gör det, och bra att Putte Nelson därmed blev av med jobbet.

2 thoughts on “Nämen, SVT kunde hitta två kompetenta kvinnor!”

  1. Fast jag tyckte Gunnarssons kommentar ”Det är ett svek mot tittarna som faktiskt betalar licenspengar för att få det bästa” var snäppet vidrigare. Har Svt utlyst en tävling om vem som är Sveriges bästa pianist och vem som bäst lämpar sig för jobbet? Så barnsligt och omoget att jag vill spy!

    Och är det inte på något sätt kvotering att det fram tills nu, med ett undantag för Tina Ahlin som aldrig blev ordinarie, bara varit män som suttit bakom de där två flyglarna?

    Bara två tankar som flög genom mitt huvud när jag läste artikeln.

    För övrigt vill jag återigen tacka för en bra blogg. När jag tror att det är mig, och inte är världen, det är fel på känns det skönt att gå in på din blogg och inse att det finns någon enda människa som tycker som jag.

Kommentera

