Syftet med att gömma älskarinnan i ett köksskåp.

När hbt-personer ska användas i reklamsammanhang är det av följande anledningar: oftast som objektet för ett homofobt skämt, ibland som en knorr mitt i allt det förväntat heterosexuella eller ibland i kommunikation direkt riktad till hbt-gruppen.

Något som sällan syns i reklamsammanhang, och i populärkulturen i övrigt, är bisexualitet. Visst brukar tv-shower göra sina snygga kvinnliga karaktärer temporärt lesbiska eller bisexuella för att få tittarsiffror, men i övrigt knappt någonting.

Och speciellt inte bisexuella män.

Men nu kommer en österrikisk reklamfilm för Ikea som går ut på att ett hett passionerat möte mellan en man och en kvinna avbryts när mannens partner kommer hem. Partner är i detta fallet en annan man.

Poängen med reklamfilmen är att kvinnan tvingas gömma sig i de väldigt luftiga och rymliga köksskåpen från Ikea. Fiffigt värre.

Reklamfilmen är tydligen en del av en större kampanj kring de två männen och den enes älskarinna där man får lära känna alla tre personer bland annat genom Facebook.

Nu kan inte jag tyska så jag struntar i det, och koncentrerar mig på reklamfilmen. Den visar något annorlunda, den så kallade knorren i det förväntat heterosexuella. Istället för att mannen som kommer hem är partner till kvinnan så är han det till mannen.

Det känns alltid kul när det heteronormativa utmanas.

Det finns dock viss kritik som jag skulle kunna rikta mot reklamen. Det första är att den skulle kunna tolkas som att homosexualitet vore ett val eller en fas, och att den manliga huvudpersonen nu har hittat rätt till fittan.

En annan kritik är att reklamfilmen reproducerar den stereotypa bilden av bisexuella som promiskuösa och otrogna.

Denna kritik skulle ha varit relevant om reklamfilmen hade sänts i ett land med en mer ignorant och homofob kultur vilket påverkar både avsändare och publik. Till exempel om den hade varit amerikansk.

Men då den är gjord och sänds i ett västeuropeiskt land med en relativt mer accepterande publik så blir tolkningen av den en annan enligt mig. Då känns den mer som en annorlunda knorr på ett gammalt trött koncept.

Sedan vet jag inte riktigt om det oväntade bisexuella överskuggar det faktum att Ikea försöker att kränga möbler med hjälp av otrohet.

Hur kul är det?

Annonser

8 thoughts on “Syftet med att gömma älskarinnan i ett köksskåp.”

  1. Nu är min kunskap om HBT-framträdanden i reklam ganska begränsad men en av mina föreläsare i marknadsföring sa en gång att IKEA var först i världen med att i sin katalog marknadsföra sig med hjälp av ett bögpar (de stod mitt i ett köksuppslag och verkade ha det så trevligt så) och att IKEA ofta varit tidiga med att, i sina reklamer, visa upp även den verklighet som inte följer normen. Något som de kan ”unna sig” på grund av sin storlek.

    Om det är för att ta socialt ansvar och föra debatten framåt eller om det bara är för att kränga möbler är ju oklart, men jag tänker tro på det första tills motsatsen är bevisad. Hade hellre sett den här reklamen i Sverige än den där mamma låter bli att leta efter sina ungar för att få sova lite till.

    1. elin, jo du har rätt. ikea har runt om i världen varit en föregångare i att visa annat än vita heterosexuella. det ska de ha all heder för.

  2. Nu till något helt annat, som inte har med IKEA att göra, utan något helt annat.

    Rekomenderad läsning: Varat och varan av Kajsa Ekis Ekman

    Boken finns på e-lib för den som har tillgång till det.

    http://www.leopardforlag.se/Article/View/?articleId=187&sort=1

    Baksidestexten:

    Den här boken handlar om prostitution och surrogatmödraskap. Om hur det gick till när prostitution plötsligt började kallas sexarbete. Om lobbykampanjerna, vem som betalade och vem som lurades. Om hur fackföreningar för sexarbetare blev på modet trots att några fackföreningar inte existerar.
    Men också om en annan slags prostitution – handel med graviditet. Om hur kvinnor i Indien och Ukraina föder barn åt västerlänningar. Och hur även detta beskrivs som ett ”yrke” och ”ett fräscht sätt att se på graviditeten”.
    Det här är en bok om våra jag och våra kroppar, om splittring och helhet, om vår tids förkat för offer och tvånget att vara stark.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s