När en politiker beter sig som en dokusåpakändis.

Jag gillar uppenbarligen politik och jag menar att det här valet är ett ödesval mellan blå avveckling eller rödgrön utveckling av välfärden.

Men jag har mer och mer tappat orken.

Jag tror att det började på riktigt när jag såg centerpartisten Fredrick Federley försöka likna Eric Saade i TV4:s fruktansvärda fruktansvärda ”lördagsunderhållning” Dansfeber i lördags.

När Federley stel som en pinne försökte leka söt tonåring sjungandes Manboy, då brast något i mig. Jag tänkte, nu skiter jag i det här. Låt sådana som Federley styra landet, jag orkar inte bry mig längre.

Sedan insåg jag det dumma i att låta Fredrick Federley av alla jävla människor få representera hela valrörelsen. Han bevisar ständigt att han är en politiker som är mer intresserad av press än att faktiskt ha vettiga politiska visioner för samhället.

Han vann ett lopp i högklackat i Almedalen. Åkte på gratisresor till solen, men som sitt dragalterego Ursula, vilket gjorde att han själv som riksdagsledamot självklart var ”fri från ansvar”. Han gjorde ogenerat gratis pr för ett spritföretag.

Allt väldigt ok och underhållande om han vore en dokusåpakändis som skulle sälja sin lever för lite mer uppmärksamhet, men inte om man vill framstå som en seriös politiker som faktiskt vill förbättra samhället.

När han emellanåt faktiskt sysslar med politik donerade han pengar till Israels militär mitt i deras konflikt med Libanon 2006, blev ”Fegerley” i FRA-frågan eller som nu i valrörelsen då han ville dra fram en strippa för att ”värna” om sexarbetarna.

Jag vet faktiskt inte om Fredrick Federley är värre när han felanvänder och utnyttjar sin politiska roll som riksdagsledamot eller när han faktiskt använder den på riktigt. Det är lika risigt oavsett.

Så nej, det är bara dumt att låta just Fredrick Federley representera valrörelsen. Nu ska jag bara försöka radera bilden av honom i svart peruk juckandes som om han vore en älskad flickidol.

Och försöka tänka på att vi faktiskt står inför ett ödeval den 19:e september.

(Ps 1. Jag var lustigt nog på Federleys 30-årsfest för några år sedan som någons gäst. Kul fest, och Federley var trevlig, så inget ont mot honom som person. Ps 2. Glädjande nog har Federley petats ner på listan till riksdagen i årets val vilket gör det svårare för honom att komma in. Hoppas, hoppas…)

9 thoughts on “När en politiker beter sig som en dokusåpakändis.”

    1. linda, visst, jag kan se liknelserna. men jag ser en stor skillnad mellan ogenomtänkta ekonomiska felaktigheter för 15 år sedan och ett aktivt politikerliv som endast går ut på att utnyttja sin politiska ställning för att göra pr, få gratisresor och bara få press istället för att faktiskt föra politik.

      mona sahlin har, oavsett vad man tycker om henne och hennes politik, i alla år jobbat för det hon politiskt tror på, och gör det nu mer än någonsin. fredrick federley däremot verkar se riksdagen som sin fritidsgård.

  1. Nu var det väl inte femton år sen hon åkte på gratis kändisfest med bindefeldt mm. Men jag förstår vad du menar, även om jag tror Mona skulle göra långt mer skada som stadsminister än Fredrick 🙂

    Men jag mår med hemskt illa av att se politiker som leker fritidsgård, oavestt om det handlar om att springa i högklackat, vara med i lets dance eller dansa med någon kossa Mu.

    1. linda, att gå på gratisfester gör ju varenda politiker. det känner jag väl inte är värsta grejen. men om du menar när hon åkte för att fira bindefeldts 50-årsdag så betalade hon sin biljett själv. enda klumpiga var väl att det precis var i valspurten till kyrkovalet. så nej, jag oroar mig betydligt mer för reinfeldt 4 år till.

  2. Ah, mindes fel, det var 40års festen hon lät sig bjudas till, det är ju bra att hon lärt sig lite i alla fall, frågan är bara om hon skärper till sig för att hon lärt sig att det ser dåligt ut i media eller räddsla för att åka fast igen, för att hon verkligen tycker det är fel.

    1. linda, ja du får ha lågt förtroende för mona sahlin utifrån det. jag kan förstå det. men för mig personligen är det en stor icke-fråga och jag tar mona före fredrik varenda dag på året.

Kommentera

