Maud Olofsson var bättre som bäver.

Politikerförakt är ett äckligt ord. För att det existerar. Och jag förstår många gånger varför det existerar. Många tappar förtroendet för sina folkvalda när de folkvalda tar bort folk- från folkvalda.

Jag har respekt för många politiker oavsett partifärg om de på ärliga och ideologiskt drivna sätt presenterar, försvarar och utvecklar sin politik. Jag har respekt för alla som med övertygelse har en vision för Sverige.

Sedan behöver jag inte dela den visionen.

Problemet jag har är att det finns alldeles för många politiker som för en politik som verkar hitta på eftersom. De lämnar ideologi, eller påstår sig göra det, för att locka väljare.

De bästa på detta är Alliansens partiledare. Det är därför jag ständigt tvingas leka leken: vilken av Alliansens partiledare ogillar jag mest just nu?

Jag ogillar alla starkt, både som politiker och den politik de representerar. Så det är en ständig kamp. Men det finns en som oftast klarar sig bäst. Håll i er nu: Göran Hägglund.

Jag delar överhuvudtaget inte hans politiska värderingar, men jag uppskattar att han oftast debatterar ideologiskt. Jag vet oftast att var jag har honom, han gör sig inte till ens i kontroversiella frågor, och det respekterar jag.

Det kan jag inte säga om de andra tre.

Jan Björklund är egentligen inget annat än en stor högerpopulistist. Fredrik Reinfeldt säger en sak men gör och menar ständigt en annan, det vill säga samma gamla vanliga moderatpolitik.

Och så slutligen Maud Olofsson. Hon brukar ständigt vara den jag ogillar mest. Det av den enkla anledningen att jag inte har någon som helst respekt för okunniga, ignoranta och ljugande politiker.

Maud Olofsson har förfinat metoden att ständigt hitta på egen statistik som gynnar hennes påståenden. Det gör visserligen många politiker, men ingen når Olofssons konstanta höga nivå på missvisande information och direkta lögner.

Om en statlig rapport eller en journalistik uträkning säger en sak som Maud Olofsson inte gillar så räknar hon helt enkelt om tills det passar hennes världsbild.

Hon ljuger helt enkelt. Oftast med ett käckt leende på läpparna. Det är därför jag inte litar på ett ord hon säger. Och jag förstår faktiskt inte varför någon annan gör det heller.

När jag såg utfrågningen i SVT igår sa utfrågarna flera gånger en siffra, men när den var negativ för Maud Olofsson så kom hon alltid på en annan. För hon räknar ju alltid på sitt eget lilla sätt.

Det värsta är ju att hon ständigt kommer undan med felaktigheter för att ingen i direktsändning har tid att verifiera dem. Sedan när några alerta medier, som inte är högervridna det vill säga, väl visar de riktiga siffrorna så är det ju för sent.

Då ligger uppmärksamheten på något annat, som en jävla bröstpump till exempel.

I förra valrörelsen hade Centerpartiet valaffischer där de sa sig vilja jobba som ”ivriga bävrar”. Kanske historiens märkligaste valuttalanden. Men trots det var de bättre än allt Maud Olofsson numera kläcker ur sig.

För hellre en ivrig bäver än en lögnare.

4 thoughts on “Maud Olofsson var bättre som bäver.”

  1. Lustigt.. Eller kanske mer olustigt att jag håller med dig i din rankning om vem av alliansens partiledare jag avskyr mest och avskyr mindre.

    Hägglund är hägglund, han tror vad han tror och han står för det, Maud däremot gör precis som du säger, ler illvilligt och ljuger en rakt upp i ansiktet.

    Jag känner hur jag måste dela med mig av Wetterstrands del av en debatt om centerns miljöpolitik

Kommentera

