Hjälp! Gudrun Schyman ska ge mig svar på tal!

Jag läste att  intervjun med mig på Newzglobe som jag gjorde förra veckan tydligen är en av de överlägset mest klickade på den sajten och att F!:s talesperson Gudrun Schyman ska besöka Newzglobe bara för att ge mig svar på tal.

Jag skulle kunna bajsa på mig av nervositet.

Jag förväntar mig att hon kommer att fullständigt krossa mina uttalanden. Om det är någon jag inte vågar höra vad hon tycker om vad jag tycker så är det Gudrun Schyman. Hon är, oavsett om man håller med henne eller inte, en grym debattör.

Och hon kommer att mena att det är fel att tänka som jag gör. Att jag menar att en röst på F! indirekt är en röst på Alliansen då F! snor röster som med all trolighet annars skulle ha lagts på de rödgröna.

Hon får tycka så, men hon kan inte ändra min uppfattning.

Just frågan om det är någon poäng att rösta på F! har blivit stor här på min blogg och på andras. Det är en intressant diskussion då vi som debatterar i grunden egentligen vill samma sak: ha en mer feministisk politik i riksdag och regering.

Men vi har olika uppfattningar om hur detta bäst blir möjligt i det kommande riksdagsvalet.

Som jag har skrivit förut så håller jag med i mycket av F!:s politik. Jag diggar att de har ett feministiskt helhetssynsätt. Men som jag ser det har de noll komma noll chanser att faktiskt komma in i riksdagen.

De ligger hopplöst långtifrån 4 procent och inget kommer att ändra på det. Det är jag fullständigt övertygad om. Just därför ser jag att en röst på dem bara hjälper Alliansen att behålla makten.

Och vi vet alla att Alliansen skiter i jämställdhet. Det är bara att kolla på de senaste fyra åren och vad de vill göra de kommande fyra åren. De är fullständigt värdelösa på jämställdhet helt enkelt.

Jag anser att de rödgröna är bättre. Men är de bra? Nej, tyvärr. Deras gemensamma valmanifest var en ren och skär besvikelse ur feministiskt perspektiv. De skulle ha kunnat komma överens på betydligt fler områden.

Men det är ändå det som skiljer dem från Alliansen. De rödgröna partierna har åtminstone de rätta utgångspunkterna för att föra en bättre jämställdhetspolitik än Alliansen.

Och jag tror att de väl i regeringsställning kommer att vara mer offensiva än vad de vågar vara i en valrörelse där verkligheten är att feministiska frågor inte vinner några val.

Kanske ses det som en synd, men jag tänker taktiskt. Det mest realistiska för att få bättre jämställdhetspolitik från en regering är att rösta på de rödgröna, eftersom jag menar att F! inte har en chans att komma in i riksdagen.

Just därför är också varje röst på F! en röst på Alliansen. Det må vara jävligt trist att det är så, men det är inte mindre verkligt för det.

Jag vet att många av er tycker att man måste börja någonstans. Att man som feminist självklart borde rösta på det mest feministiska partiet. Att om alla som tänkte som jag röstade på F! så skulle de komma in.

Jag förstår alla argument. Fullständigt. Men just i detta valet håller de inte för mig. Jag gör det jag tycker är det taktiskt bästa valet för att få en mer rättvis, solidarisk och feministisk politik från en regering.

Jag anser att vi som land inte har råd med fyra år till med Alliansen. Vi har inte råd med att de bit för bit säljer ut vår gemensamma välfärd och där de med mest pengar ska få gå före och få en bättre vård än de med tunnare plånböcker.

Vi har inte råd med att de ger bort skattepengar, som behövs i skola, vård och omsorg, till de allra rikaste medan arbetslösa och sjuka medvetet görs fattigare för att det på något bisarrt sätt ska motivera dem till att skaffa jobb och bli friskare.

Vi har fan inte råd med att låta anti-feministiska Kristdemokraterna ha det minsta att göra med jämställdhetspolitiken och främlingsfientliga Folkpartiet det minsta att göra med integrationspolitiken.

Vi har helt enkelt inte råd med Alliansens fortsatta avveckling av vår välfärd. Det är just därför jag gör det jag anser är det bästa valet för att bli av med de jävlarna samtidigt som vi får en regering som styr oss rätt igen.

Självklart skulle jag vilja se F! i en sådan regering. De skulle influera till en mer feministisk regeringspolitik, absolut. Men precis som alla andra partier skulle de behöva kompromissa väldigt mycket för att få det minsta av inflytande.

Så F! i riksdagen och i regeringen betyder inte per definition att hela deras politik blir verklighet. Som ett litet parti får de inflytande därefter. Det bör inte glömmas bort i diskussionen.

Men självklart skulle det vara en skillnad om de var med eller inte.

Vi får se hur det går på valdagen. Kanske har jag fel. Det jag dock redan vet är att vi må vara oense om vilket är det bästa valet, men det får inte göra oss blinda inför att vi faktiskt har samma mål: att det ska föras en mer feministisk politik.

Så fortsätt jobba för det. Gör de val ni tycker är de bästa för att möjliggöra det. En dag kommer vi att få som vi vill. En dag kommer vi att nå våra mål.

Det är jag övertygad om.

20 thoughts on “Hjälp! Gudrun Schyman ska ge mig svar på tal!”

  1. ”De ligger hopplöst långtifrån 4 procent och inget kommer att ändra på det.” Joho. Att folk verkligen röstar utifrån sin feministiska övertygelse kommer att ändra på det.

    Ja, jag skulle inte vilja bli uppläxad 😉 av Gudrun. Hon är lite som en sån där orm som paralyserar sin offer med blicken (nu zoologi-fabulerar jag kanske) – alla hennes argument låter helt självklara när hon uttalar dem, så det är svårt att komma med invändningar.

    Nu tycker ju jag att hennes argument ÄR självklara oavsett, men jag har förstått att även lite vanligtvis tveksamma kan drabbas av den känslan momentärt.

    (Jämförde jag Gudrun Schyman med en orm? Ja, men på ett mycket kärleksfullt sätt! :-D)

    1. malinka, grejen är att många må säga att de är feminister men det underordnas andra frågor, som företagande, arbetslöshet, vård, whatever. det gör att den egentliga valkåren för f! är mindre än vad man skulle önska.

      jag har intervjuat gudrun en gång, hon tyckte jag ställde dumma frågor. det gjorde jag faktiskt inte, men hon ville bara svara på sina egna.

  2. Nästa val får jag rösta. Jag är glad över att jag slipper rösta i det här valet, för jag är så himlans oinsatt. Men jag försöker verkligen nu, jag vill vara insatt för det är intressant. Men det är djungel, så himlans svårt att fatta något.

  3. Jag håller med i det här fallet. Det här valet. Det känns som det är ett slags vägskäls-val. Kanske att man kan rösta F! i nästa val, förutsatt att inte alliansen tar hem det den här gången. Så tänker jag.

    1. yevonde, jag ser det verkligen som ett ödesval. om alliansen får fyra år till kommer de att avveckla välfärden så pass mycket att det blir ännu svårare att reparera.

  4. Ibland funderar jag på om en regering inte vore mycket bättre med enbart små partier som står för olika frågor, för olika människor i samhället. Det är svårt att som politiker vara engagerade i alla frågor och tydligt är det ju att jämställdhet är en fråga som inte engagerar, inte upprör tillräckligt.

    1. charlotte, intressant tanke. eller så stärker man personvalet och röstar in personer som driver just ens hjärtefrågor.

  5. Och en dag ska barnen säga-Tack mödrar det gjorde ni bra,och en dag ska barnen säga -Denna mänskliga värld vill vi ha..men kan vi?vill vi? törs vi?..-ja,vi kan,vi vill,vi törs…Ur ”Jösses Flickor”…jag hejar också på Gudrun..(men röstar på alliansen pga att jag är småföretagare)..Men Gudrun är underbar:)

    1. eva-lotta, att våga är en sak, att vara taktisk är en annan. ibland kan de förorenas, ibland inte.

  6. Ja uschan. Jag älskar Gudrun, men jag skulle då inte vilja debattera med henne. Diskutera i godan ro, ja absolut. Men debatt, nej aldrig. Jag skulle kissa på mig.

  7. Hahah Linus 😉 egentligen tror jag nog du är lite smickrad över uppmärksamheten, eller hur? Gudrun har förresten inte ”snott” min röst -den har hon haft hela tiden, jag flyttade bara med henne istället för att stanna hos V…. Därmed inte sagt att jag inte ifrågasätter mellan valen, jag kommer bara alltid till samma beslut. Ändrar du dig kan man ändra sin röst i vallokalen, om man poströstat….

    1. nya flickrummet, självklart är jag smickrad! trodde dock aldrig att jag och gudrun skulle stå på olika sidor i en fråga. men det gör vi!

  8. Det största hotet, som jag ser det, är inte Alliansen. Inte heller ”De rödgröna”. Det värsta är att vi är på väg mot ett fullbordat tvåpartisystem, och att trenden visar att ideologi mer och mer får stå tillbaka för marknadsföring. Jag kan inte rösta på något parti som bidrar till den utvecklingen, och därför kommer jag att rösta på F!. (Jag inser givetvis att risken är att om de kommer in i riksdagen kommer de snabbt att få en inbjudan till något av storpartierna.)

    Om jag fick vara diktator en stund skulle jag införa konkurrenslagar i grundlagen.

    1. peter lewerin, kanske. blir intressant att se hur det förlorande blocket gör nu efter valet. de rödgröna lär säkerligen falla isär, men kanske skulle även alliansen göra det. jag skulle gärna se partierna kampanja själva. nyttigare för politiska diskussionen.

  9. Kom bara ihåg att Fi ställer upp i andra val än riksdagsvalet och är GARANTERAT platser i massor med kommuner och landsting (i storstäderna till exempel). Jag skulle aldrig i livet rösta Fi riksdagsvalet, jag vill inte riskera ett enda år till utan fast jobb och tandvård, men i min kommun och mitt landsting är valet självklart.

    1. am, bra poäng som jag borde ha lyft mer. röstade själv på en f!-kandidat i landstingsvalet, dock inte på riks- och kommunnivå.

Kommentera

