Se mig sia om hur det går i riksdagsvalet.

Om ni vill se och höra mig sia om hur det kommer att gå i riksdagsvalet kan ni kolla in den webbtv-intervju min gamla kollega Bernt Hermele, numera chefredaktör för nyhetssajten Newzglobe, gjorde med mig i dag.

Newzglobe kanske inte är mitt naturliga häng på nätet, men just därför kände jag ännu mer att jag borde vara där och snacka lite feminism och vänsterpolitik.

I det korta inslaget pratar jag kort kort om jämställdhetspolitik, varför jag tror att de rödgröna kommer att vinna valet och varför en röst på F! tyvärr är en röst på Alliansen i nuläget.

Jag påstod även i förbifarten att både Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson är ganska buffliga partiledare.

Jag är inte särskilt förtjust i att intervjuas på tv. Jag håller på med en massa med märkliga tics och kastar ur mig halvgenomtänkta svar. Men den här gången gick det ju ändå hyfsat.

I efterhand kom jag dock på att jag kanske borde ha haft rödgrönt och inte blått på mig med tanke på sammanhanget. Och hur fan ser mitt hår ut? Äh.

Se inslaget här.

24 thoughts on “Se mig sia om hur det går i riksdagsvalet.”

    1. nya flickrummet, tack för att du tycker det trots att jag inte kommer att rösta på f! i riksdagsvalet!

  1. vilken nice intervju! och tantblusen, my god! 🙂

    jag tänker rösta på ”alliansen” (Fi). tycker att de rödgröna är alldeles för spretiga och distanserade till varandra för att kunna ha ett fungerande samarbete. och mona sahlin som statsminister; fi fan!

    1. maria stenlund, tackar!

      haha! rösta du på f!, men hur ska de samarbeta om de kommer in någonstans? garanterat med de ”spretiga” rödgröna. just sayin’. en rödgrönrosa regering skulle sitta fint, men även den kommer i sådana fall att ledas av mona sahlin. jag tror för övrigt att hon kommer att bli en utmärkt statsminister om hon får chansen.

      1. man måste börja i nån ände…förritin trodde väl knappast nån att kvinnor skulle få rösträtt öht. ändå fortsatte folk att kämpa. har ingen tilltro till mona whatsoever.

      2. maria stenlund, absolut. och slutar jag kämpa för att jag röstar rödgrönt? absolut inte. men jag tror att det är den bästa vägen för tillfället.

    1. deizi, åh ja definitivt. jag skulle så önska att f!:s och sd:s opinionssiffror vore de motsatta. det skulle vara ett betydligt trevligare politiskt klimat.

    1. eva-lotta, haha! själv har jag aldrig förstått hur alliansen och feminism går ihop, men om du gör det så bra för dig!

  2. Som jag har tänkt på det där med F! eller V/MP. Har fortfarande inte bestämt mig, men skönt att se att det är någon annan som tror att taktikröstning kanske inte är så hemskt som det låter.

    1. kaia, taktik gjorde att alliansen vann förra valet, nu måste vi göra samma sak för att ha chans till regeringsbyte. ja det är svårt att välja mellan f! och de rödgröna. men tänk på att det är tre val! du kan ju rösta på olika i riksdags- landstings- och kommunvalet. det gjorde jag! men på de rödgröna på riksplanet.

  3. Det är knappast F!s fel om det går dåligt för de rödgröna i valet, vilket det kommer att göra. Det är helt deras fel att de saknar visioner och har gått och blivit en Alliansen Light. Personligen har jag inte råd eller tid att vänta på antifeminismen/osynliggörandet av kvinnor ska fortsätta regera vare sig med de rödgröna eller med Allinsen.
    varför är det alltid kvinnor som ska offra sig för att inte splittra rörelsen? det var så för över hundra år sen och det är det fortfarande. Med den attityden är det inte så konstigt att lönegapet mellan kvinnor och män varit i princip oförändrat sen 1981. Tänker vi uppoffrande kommer kvinnor att fortsätta vara andra klassen medborgare.

    1. svalin, nej men det är självklart en faktor i det hela eftersom allt i slutändan handlar om matematik. det är precis som att sd mest snor väljare från alliansen. om sd inte fanns skulle alliansen vinna överlägset.

      skulle en rödgrönrosa regering vara det bästa alternativet för feministisk politik? tveklöst ja. men det kommer inte att hända. 4 procent röstar inte på f! även om sådana taktiker som jag skulle göra det. jag tror inte det. men sedan är det ju så att f! måste regera med någon, de kommer ju knappast vinna majoritet, och skulle då tvingas kompromissa precis som alla andra. om de rödgröna vinner finns det betydligt större chans att få fram en mer feministisk politik. och inte att förglömma, f! och vänsterpartiet för i många områden en liknande politik.

      visst skulle det vara härligt med en revolution, men en evolution är tyvärr mer realistisk.

  4. Intressant det där om C… men alltså, vad är Newzgloble för nyhetssajt? Har aldrig hört talas om den och efter en kort titt på deras sida får jag lite känslan av att det skulle kunna vara en skvallerbilaga till miljonärstidningen Connoisseur eller kanske Östermalmsnytt.

    1. simon, haha! som sagt är det inte mitt sorts häng på nätet. de skriver väl skvallriga affärsnyheter. kanske gav jag dem mer klass än de förtjänade genom att delta.

  5. F! har ju en fantastisk tillgång i Gudrun Schyman, som säkert drar 1% av rösterna bara i kraft av sin person. Det är förstås synd att det inte kommer till uttryck i mandatfördelningen efter valet. Jag tror dels att F! borde satsa mer på att etablera sig på lokal nivå – alltså att det har varit en felsatsning att främst gå efter riksdags- och EU-parlamentsmandat. På riksnivå borde F! åtminstone undersöka möjligheten till valsamverkan med ett annat parti. Eftersom många i F! tycker väldigt illa om (v) – trots att de i konkreta frågor ligger väldig nära varandra – så kunde kanske (mp) fungera?

    Men sen vet man faktiskt aldrig … jag tror att F! har en exceptionellt hög andel PR-konsulter som medlemmar … de kanske var något schysst marknadsföringstrick på gång – som räcker ända upp över 4%?

    1. fredrik, håller med. jag tror att f! inte skulle existera utan gudrun schyman. hennes engagemang, skärpa och förmåga att skapa uppmärksamhet är vad som ens håller partiet flytande. jag har alltid funderat på om det är som politiskt parti f! kommer att nå framgångar, kanske är det bättre som en opinionsbildande lobbyorganisation. jag vet inte, men jag håller med att de kanske borde fundera på valsamverkan.

  6. Att rösta på de rödgröna gör ju att Sverige kan få den första kvinnliga statsministern någonson. Jag tycker att det är lika feministiskt som att rösta på Fi. Tror tyvärr att anledningen att de ligger efter är att många gamla sexister drar sig för att rösta på en kvinna.

    1. åsa, det finns ju ingen poäng i att rösta fram en kvinna om denna för en dålig politik, men i det här fallet representerar en kvinna det överlägset bästa regeringsalternativet. jag skulle gärna se att mona sahlin blev historisk som första kvinnliga stastsministern.

Kommentera

