Bra rödgrön färdriktning, men till jämställdhet?

De rödgröna lanserade till slut sin regeringsplattform. Deras färdriktning för Sverige. Hellre sent än aldrig, antar jag. Den har i stora drag en offensiv satsning och upprustning av den välfärd som Alliansen har ignorerat och sålt ut de senaste fyra åren.

Bra så.

Men det blir också tydligt att politik i mycket handlar om att utgå från det läget landet befinner sig i just nu. I många frågor har de rödgröna tvingats svälja hårt och acceptera vissa stora förändringar som Alliansen har genomfört.

De rödgröna kan till exempel inte trycka på rewind och på ett ekonomiskt ansvarsfullt sätt ta tillbaka alla Alliansens 100 miljarder i skattesänkningar. Viss skit får man bara acceptera.

Men det är dock bra att de återinför skäliga nivåer i a-kassan och sjukförsäkringen. Att Alliansen har försökt förstöra båda är de värsta exemplen på deras märkliga människosyn.

Alliansen tror på allvar att människor som blir arbetslösa eller sjuka bara kan känna tillräcklig motivation till att skaffa jobb eller att bli friskare om de blir fattiga och somnar med pengaångest varje kväll.

Den människosynen vill jag kasta ut från regeringen.

Det är även bra att de rödgröna också visar upp en ambitiös klimat- och miljöpolitik, som närmast blir världsförändrande jämfört med Alliansens fullständigt obefintliga klimat- och miljöpolitik.

En klimatomställning nu, och inte någongång senare, är livsnödvändig och kommer att rädda både landsbygden och storstäderna på både kort och lång sikt. Och framför allt för kommande generationer.

Jag finner mycket jag gillar i de rödgrönas regeringsplattform. Den genomsyras av tankar om rättvisa, solidaritet och jämlikhet. Begrepp som jag vill att en regeroing ska utgå ifrån.

Men det är trots det något som saknas: jämställdhetsfrågorna.

Åh, suck.

Visserligen är frågor som rätt till heltid, jämställdhetsplaner och förbättrad välfärd, vars arbetskraft till exempel ofta är kvinnodominerad, sådant som självklart hjälper till att nå jämställdhet.

Men var är de uttryckliga jämställdhetsåtgärderna? Varför finns inte fler tydliga ambitioner? Delad föräldraförsäkring till exempel, som jag anser vara en av de viktigaste feministiska politiska frågorna, berörs inte alls.

Detta trots att alla tre partier vill dela föräldraförsäkringen, Socialdemokraterna och Miljöpartiet i tre delar och Vänsterpartiet i hälften till varje förälder. De skulle ha kunnat komma överens om de ville, men de gjorde inte det.

Troligtvis beror det på att föräldraförsäkringen inte är en fråga som vinner val. Snarare tvärtom. Så taktiskt är det väl smart. Men det är oerhört trist att tänka så.

För det går inte att föra en riktig jämställdhetspolitik utan att beröra föräldraförsäkringen.

Även om jag tror att de rödgröna vid valvinst kommer att ta upp frågan under mandatperioden, så är språk makt och skriftliga besked raka rör. Och när de rödgröna är ärliga i andra obekväma frågor, så borde de ha kunnat vara det även i den här.

Jag blev helt enkelt underväldigad av de rödgrönas politik på jämställdhetsområdet. Jag har alltid förstått varför så många av er läsare kommer att rösta på F!. Ännu mer nu.

Jag skulle helst av allt önska mig en rödgrönrosa regering. Men det kommer inte att hända hur mycket pengar Abba-Benny än må pumpa in i F! eller hur många debatter Gudrun Schyman än vinner på knockout.

Så min röst läggs på det säkraste kortet för att få bort Alliansen från makten.

Och därmed läggs den på de rödgröna.

17 thoughts on “Bra rödgrön färdriktning, men till jämställdhet?”

  1. Precis så resonerar jag också, tyvärr. F! kommer med största sannolikhet inte komma in i riksdagen och då är det mycket viktigare att putta bort Fredrik & Co. från makten..

    1. moa, jag tycker det är trist att det är så, men bättre att vara realistisk om man vill ha regeringsbyte.

      1. svalin, fattar vad du menar. men det vi ställs inför nu är två block och där f! just nu inte ens har 2 procent i undersökningarna. för oss som vill ha en mer rättvis politik och någon sorts jämställdhetspolitik så är det livsnödvändigt att få bort alliansen. f! har inte i närheten av 4 procents väljarstöd när det är denna blockpolitik. om de rödgröna inte fanns utan kampanjade enbart som partier skulle spelläget vara ett annat och f!:s chanser skulle vara större, och jag skulle troligtvis resonera annorlunda.

        sedan får vi inte glömma att det är betydligt lättare att få in f! i kommuner och landsting och jag överväger att rösta på dem där.

  2. Ja, som vanligt: mycket bra skrivet. Tror även jag på din slutsats att det trots allt är viktigare att få bort Alliansen från makten än att få in ytterligare ett oppositionsparti. Man får här alltså väga vad som är viktigast av de två nämnda alternativen (för det är nog tyvärr bara de två alternativen vi har), för mig är valet lätt och odramatiskt: Möjligheternas Sverige ger grogrund för ökad jämställdhet, en borgerlig regering gör det inte. Att rösta på F! är att rösta för fortsatt rödgrön opposition.

    1. simon, ja tyvärr är det så. en röst på f! är en röst på alliansen konstigt nog. jag hoppas vilket som att f! orkar fortsätta kämpa hur det än går.

    1. suzan, oj vilken crazy omröstning där s och m har typ två procent och f! har 60. tyvärr lär det ju knappast bli så…

  3. Hur kan en röst på hatpartiet F vara en röst på alliansen !
    Hur kan du gilla (S) som inte gillar arbeten ?
    Hur kan de sympatisera med gamla stalinkommunister som Ohly och med miljödårarna ?
    Har du vaknat på fel sida idag ?

    1. kalle, en röst på f! är en röst på alliansen eftersom den rösten annars hade lagts på de rödgröna (eftersom de står närmast f! politiskt). och eftersom f! inte kommer in i riksdagen är det några procents röster som annars skulle ha lagts på de rödgröna.

      tyck vad du vill om sossarna. men hur kan man gilla alliansen som inte skapar några arbeten?

      jag har hjärtat till vänster och jag ser klimatfrågan som en av de viktigaste frågorna, därför är både v och mp relevanta partier för mig. och tillsammans med s bildar de ett bra regeringsalternativ.

  4. Precis som alliansväljare stödröstar på KD så måste man i valtider tänka taktiskt.

    Jämställdheten lyser totalt med sin frånvaro i alliansens politik och det är viktigt att tänka på i valet mellan F! och de rödgröna (liksom dig tror jag inte någon står i valet mellan F! och alliansen).

    1. ann-charlotte måned, ja taktik krävs för att alliansen ska vara väck. och på gott och ont har vänstern lustigt nog alltid haft problem med att vara taktiska och kämpa för varandra när det krävs. t ex är det fan i mig pinsamt och ett tecken på de fortfarande starka patriarkala strukturer inom socialdemokratin att före detta s-ministrar kritiserar mona sahlin istället för att sluta upp bakom henne mitt i en valrörelse. jag blir paff varje gång.

Kommentera

