Inte bara ett jobb att hjälpa rasister.

Att kunna stå för något. Är inte det viktigt? Kanske till och med fundamentalt för den som har moral och värderingar som guidar en i livet?

Jag anser det.

Men det finns de som frånsäger sig allt ansvar genom att säga att de inte står för resultatet. Frilansjournalisten Anders Königsson, som bland annat regelbundet jobbar för Sveriges Radio, har avslöjats ligga bakom Sverigedemokraternas valfilm.

Valfilmen utspelar sig i en mörk lokal där en speakerröst säger att valet handlar om vem som ska få statens pengar. Pensionärerna eller invandrarna.

Man får sedan se en gammal dam med rullator försöka hinna före en grupp burka- och niqabklädda kvinnor fram till nödbromsen för ”pensioner” eller ”invandringen”.

Filmen är Sverigedemokraternas budskap i ett idiotskal: rasistiska lögner.

Men de som leder Sverigedemokraterna är inte puckade. Tyvärr. Jag är övertygad om att de medvetet har gjort en film som de räknar med blir stoppad, som TV4 mycket riktigt vägrar att visa, för att på så sätt få mer uppmärksamhet.

Som Lena Sundström skriver:

”Har hela tiden sagt det. SD kommer ta fram en valfilm i syfte att bli stoppade. Spridning i alla medier istället för ett. Utan att betala.”

Denna film har alltså frilansjournalisten Anders Königsson gjort. Men han menar att han inte alls håller med om SD:s värderingar.

”Jag hade lika gärna kunnat göra en film för Moderaterna eller Vänsterpartiet. Filmens budskap är inget jag står bakom. Det är Sverigedemokraternas idé. Jag har bara gjort ett jobb.”

Bara ett jobb? Aldrig är något bara ett jobb. Nä, det är ingen ursäkt när man har möjliggjort att SD:s hatfulla retorik når massorna. Det går inte att frikoppla sig från budskapet bara för att man ifrågasätts.

Ta ansvar för fan. Stå för det åtminstone.

Han drar det gamla vanliga kortet ”men vi har ju yttrandefrihet” och hoppas nu att inga av hans arbetsgivare kommer att bli sura. Det hoppas jag att de blir. Om de tycker att människors lika värde är något viktigt så blir de det.

Det går inte att frikoppla sina handlingar från sina värderingar.

Jag bevakade reklambranschen i två år när jag jobbade på Resumé. Jag undrade alltid hur reklamarna kunde stå för allt de kommunicerade. Och då handlade det om diskmedel och hemtextil.

Och inte reklam för Sveriges främsta rasistiska parti.

Det finns ingen ursäkt som heter ”det var bara ett jobb”. Vi måste alla ta ansvar för vad vi hjälper till att föra ut i världen. Vi måste låta våra värderingar leda vägen och inte kasta de i sjön så fort lite pengar viftas framför våra ögon.

Anders Königsson kanske är världens schysstaste kille, vad vet jag, men han får fan i mig fatta att han har varit delaktig i att sprida hat i modern tids kanske viktigaste svenska valrörelse.

Stå för det för fan.

19 thoughts on “Inte bara ett jobb att hjälpa rasister.”

  1. Nej det är verkligen inte bara ett jobb. Jag är väldigt glad att vi inte plåtar mode på mitt jobb, alltså med modeller. Vi gör ju kläder som lägg och på docka, men inte på anorektiska tonåringar. Det hade jag haft svårt att stå för. En annan grej som slog mig när jag kollade filmen på youtube, det är ju säkert en slump – men hela den mörka framtoningen fick mig att tänka på KD’s valaffischer. Undrar om de är glada.

    1. yevonde, sd och kd är lika i det att båda vill återgå till ett värdekonservativt samhälle som egentligen aldrig har funnits. men där sd attackerar muslimer så attackerar hägglund kulturskribenter på vänsterkanten. en viss skillnad.

  2. Det är väl aldrig så att arbetslinjen
    gäller inom mediabranchen
    nu för tiden
    som den en gång gällde inom militären
    likväl som inom koncentrationslägren?

    1. pia, man tycker inte det, men tydligen kan man sälja ut sina värderingar för några slantar. undrar hur han sover om nätterna.

  3. Jag har sett filmen också, den är verkligen vedervärdig. Det skrämmer mig att SD verkar ha fått så mycket stöd i år. Det verkar vara många unga som köper deras lögner, såklart, eftersom de är mer lättarbetade. Men det är babyboomarnas första gång att rösta! Scary!

    1. jennifer, sd går att motverka genom kunskap och upplysning. utan tvekan. och där får ungdomar alldeles för lite.

  4. Jag skrattade faktiskt rått åt filmen; den ser ju ut som en satir över SD:s vulgärargumentering. Men nu börjar skrattet fastna i halsen, när jag förstår att det finns personer i det här landet som tycker filmen är bra!, sann!, säger som det är!……

    Om jag inte just varit i Rom och sett rasist- o homofobklottret på väggarna där, och Forza Italias flotta partikontor mitt i city, så skulle jag kanske inte vara lika oroad. Vad händer med Europa??

    1. lejonel, ja den är så bisarr att den känns som satir, sedan inser man snabbt att det är på riktigt och att det finns folk som ser filmen som sanningen. och sd får fortsätta spela stackars martyrer när ingen vill sända skiten.

  5. Du har rätt. Man kan inte frikoppla sina handlingar från sina värderingar, det är omöjligt. Då man ser hur Sarkozy utvisar romer från Frankrike blir man fan rädd. Eller hur muslimer hela tiden beskrivs som det största hotet mot ”oss”,(vilka nu ”vi ” är). Man nästan hör stöveltrampet i bakgrunden, skymtar bruna skjortor och hör en galen liten österrikare i bakgrunden. Scary.

    1. karin, åh jag vet. hela romer-historien är fruktansvärt läskig. folk undrar hur nazi-tyskland kunde hända. jag vet.

  6. Jag håller med- det är verkligen inte bara ett jobb. Ja, visst, man behöver pengar för att överleva dagen. Och Sverigedemokraterna ska självklart tillåtas att synas av de som vill låta dem synas (lika mycket som det ska vara okej att de nekas att synas av de som vill neka dem utrymmet). Något annat vore bara dumt, enligt min mening. Men att göra en reklamfilm av den typen åt SD, det är att indirekt stödja de rasistiska och främlingsfientliga sidor som finns inom partiet. Frågan är ju hur man ens kan vilja göra en sådan sak? Hur det kan kännas bra inom en efteråt?

    Jag kommer ihåg när jag bodde i Norrland. Det fanns ett företag som tillverkade kikarsikten åt USA- dessa kikarsikten användes bland annat i de krig USA förde mot exempelvis Afghanistan & Irak. De som jobbade inom företaget sade att det bara var ett jobb, men jag vägrar köpa det snacket. Det är mer än så. Det är att förse USA med utrustning som används i vidriga krig där människor (många gånger oskyldiga) far illa. Det är den vidrigaste formen av kapitalism, faktiskt. Jag hade aldrig kunnat ta ett sådant jobb med gott samvete!

    1. candy, man måste hålla i sina värderingar hårt. utan dem är man ingenting. då kan man lika gärna bli sverigedemokrat liksom.

Kommentera

