Skönhetsdrottningar är bara dåliga dragqueens.

När jag var liten brukade jag alltid kolla på Miss Universum. Jag fann alla de vackra damerna med sina stora hår, vita leenden och färgglada klänningar vara det mest spännande som fanns.

Sedan växte jag upp, blev feminist, och fann inte de vackra damerna på tv särskilt underhållande längre. Snarare blev tävlingen bara ett bisarrt uttryck för objektifieringen av kvinnor.

I går såg jag Miss Universum 2010 avgöras och det är bland det märkligaste jag har sett. Efter att inte ha sett det på säkert tio år hade jag glömt bort alla de fåniga momenten.

Som att de 80+ deltagarna från världens alla hörn presenteras i klänningar som ska uttrycka deras nationella identitet. Det gör att varenda en ser ut som en dragqueen med de mest häpnadsväckande klänningarna.

Allt från kokosnötsskal över tuttarna till en vit korg på skallen till världens största solfjäder på axlarna. De visar upp samma överdrivna och därmed ofta skrattretande kvinnlighet som dragqueens är experter på.

Men dragqueens låtsas ju, och de har ju humor.

Fint så. Men sedan börjar showen på riktigt då fröknarna ska äntra scenen genom att dansa synkroniserat till en låt. Det är som att se dockor styras av snören.

Sedan tas topp 15 ut. Och alla såg likadana ut! Surprise, surprise! Majoriteten hade mörkt vågigt hår, var smala såklart, och hade vita tänder. En mörkhyad och en asiat tryckte de in också för ”mångfaldens” skull.

Till slut vann en mörkhårig skönhet från Mexico efter att ha skakat brösten till en Elvis-låt i bikini och sedan vinkat i en aftonklänning. Och svarat på frågan om vad hon tror händer med ungdomar som får använda internet utan föräldrarnas översyn.

För det är ju självklart svaren på brännande samhällsfrågor som avgör en sådan här tävling. Vilka svar är de rätta? Ja, det vette fan. Det mest kristna kanske.

Skönhetstävlingar som Miss Universum handlar bara om att visa upp godkänd kvinnlighet från världens alla hörn. Det är en kvinnlighet som ska ha rätt kropp, rätt ansikte och rätt rara personlighet.

Här berättas inga historier om faktiska realiteter för många unga kvinnor världen runt. Här är alla vackra överlevare där vinnaren ska klappa sjuka barn i ett år.

Det är en förnedrande tävling. Jag kan inte se den på något annat sätt. För den objektifierar kvinnor å det grövsta samtidigt som den vill förmedla vad som är ”rätt” sorts kvinnlighet.

Inget för små flickor, och pojkar, att se upp till överhuvudtaget.

10 thoughts on “Skönhetsdrottningar är bara dåliga dragqueens.”

  1. Jag ramlade in på slutet och blev illamående. Satt och funderade på om det inte fanns så mycket hårspray inne i lokalen att det var risk för självantändning.

  2. Skönhetstävlingar är viktiga
    i framförallt Sydamerika
    operationer för att bli vackra
    och retorik för att kunna svara
    och därmed kunna vinna
    de statusfyllda tävlingarna
    och ge status till de berörda
    familjerna, sen kan tjejerna
    satsa på det politiska,
    yrkesmässiga eller äktenskapliga
    vilket de nu skulle önska

    1. pia, många av deltagarna är säkerligen både klyftiga och initiativrika. kanske ser de bara tävlingen som en språngbräda. hoppas de då hoppar jävligt långt.

  3. Du skriver hela tiden om hur illa du tycker om kvinnlig utseendefixering…men du verkar titta på varenda skitprogram som finns..typ Topmodel,olika skitsåpor miss universum mm.Gör som jag …titta inte..gynna inga tittarsiffror…du verkar innerst inne gilla såna här program typ ”svenska hollywoodfruar”.Skriv om bra program i stället(det gör du också) i stället för att göra reklam för skit.Vilken kanal gick Miss Universum på?Hur många har egentligen sett skiten?Jag tror du har letat upp det programmet för du vill så himla gärna se:) Men jag gillar dig:) du är bra! (men jag tror som sagt att du tycker det är lite kul att se dom här programmen i alla fall,då du kan sitta och förfasa dig) ha,ha jag tror du är beroende…kram!

    1. eva-lotta, haha! kanske är jag beroende! nä, men som jag skriver i texten har jag inte sett en skönhetstävling på säkert tio år. och den såg jag på nätet, så ingen tjänade på det inte… men jag finner det problematiskt om alla som ogillar dessa fruktansvärda program slutar att kritisera dem. för då får de existera vidare i all sin dumhet. jag tittar på betydligt fler bättre program än de jag kritiserar, men det som gör mig förbannad är ju just de dåliga programmen…

  4. Idag har jag frågat min omgivning om dom sett någon skönhetstävling på tv…alla sa nej…några har sett något klipp i typ American funniest home video…Ingen…har sett en hel skönhetstävling på tv.Jag har aldrig nånsin läst i någon insändare att det borde vara mer skönhetstävlingar på tv….däremot så kan man läsa om det på div tillställningar…typ Pride,vissa svenska tidningar…Jag var i Italien på semestern och på torget där vi satt och åt riggade dom för en skönhetstävling som skulle vara på kvällen.På kvällen gick vi förbi och då gjorde jag klart för dom vad jag tyckte och sa högt och ljudligt på italienska…-Vilket jävla skit..en del tyckte jag var dum i huvudet,men många skrattade och sa -Ja du har rätt!..

    1. eva-lotta, skönhetstävlingar är lyckligtvis omoderna i sverige sedan många år. blev paff när jag såg att vi hade en representant i miss universum. vi har kommit någonstans.

  5. I Bolivia, där 3/4 av befolkningen är av indianskt ursprung, erbjuder plastikkirurger billiga näsoperationer som någon slags välgörenhet. Fattiga indianer ska kunna få ett mer västerländskt utseende och därmed ha större chans att hitta ett jobb så de kan försörja sig.

Kommentera

