Vem får din röst av 54 052 kandidater?

Det här valet har för mig handlat om att först bestämma mig för vilket parti av de rödgröna som ska få min röst och sedan bestämma vilken politiker som ska få min personröst.

Jag gillar verkligen att vi har möjlighet att rösta in personer i riksdag, landsting och kommun. Det stärker inte bara demokratin, utan gör politiken personligare.

Nu röstar jag på en person som jag tror kommer att göra skillnad, och vars röst kommer prata även för mig. Det är något väldigt stort med det.

Efter flera månaders betänketid har jag nu bestämt vilket parti jag ska rösta på. Nu tror jag mig även ha bestämt vilken person som ska få min röst i riksdagsvalet.

Det är en person som har samma värderingar, prioriteringar och utgångspunkt som jag har. Som vill föra en radikal feministisk politik som utgår från rättvisa och solidaritet och vars mål är att göra det möjligt för alla att kunna leva sina liv som de vill.

Jag kommer inte att säga varken vilket parti eller vilken person jag kommer att rösta på. Någon hemlighet vill jag ha kvar. Dessutom gör det ingen skillnad för er. Ni ska förhoppningsvis hitta er egen kandidat.

För att hitta personer att rösta på borde ni besöka Valpejl, ett samarbete mellan SVT och SR. Där kan man göra ett test som inte bara visar vilket parti som passar en, utan även vilka kandidater som tycker som man själv gör.

Detta eftersom många kandidater själva har gjort precis samma test. Det är ett utmärkt sätt att bekanta sig med de 54 052 kandidater som ställer upp i valet och bygga en bra grund för hur man sedan röstar.

Jag hade redan bestämt mig vem jag skulle rösta på innan jag gjorde testet. Men att jag sedan hade 91 procent överensstämmande åsikter med personen gjorde det ju bara ännu bättre.

Nu kommer jag att rösta med gott samvete.

Gör det ni också.

27 thoughts on “Vem får din röst av 54 052 kandidater?”

  1. Jag kommer att rösta på Gudrun Schyman och F!. Det är det enda parti som har trovärdighet i feministiska frågor. Lika lön för lika arbete är en av de viktigaste frågorna och skulle göra Sverige så mcket bättre om det genomfördes.

    1. svalin, jag håller med f! i många många frågor, men jag vill göra det bästa valet för att förhindra en alliansseger, och då är en röst på f! inte det mest effektiva tyvärr då de inte kommer att komma in i riksdagen. för att förhindra alliansen krävs en röst på de rödgröna, och då gör jag det.

  2. Jag fick 72 % på Gudrun Schyman och det var det högsta jag fick med någon. Konstigt att av 50 000 människor är det ingen som kommer högre än så.

    1. veronika, märkligt! jag blev nästan förvånad att jag fick så många som tyckte samma sak som mig i så mycket.

  3. Linus! Om alla jag kände +alla andra som resonerade likadant förra valet, röstat på det dom helst ville (F!) istället för att taktikrösta rödgrönt, hade kanske F! kommit in och så hade vi sluppit en Alliansregering. Samma gäller iår -man vet inte hur det blir -kanske är det mer taktiskt att rösta på Kamrat 4% för Fi -det är nog ändå en hel del som röstar F!…. MEN jag vill absolut inte låta som att jag försöker påverka dig nu -för sånt tycker jag är så fult -jag respekterar ditt val -ville bara påpeka det. Själv röstar jag Fi, så de får en del röster ändå….

    1. nya flickrummet, jag är en allt för stor realist tyvärr. alla som vill rösta på f! ska självklart göra det, men jag tror inte att f! har den minsta chans att komma in. speciellt inte när det numera är två block mot varandra. jag skulle kanske tänka annorlunda om f! hade åtminstone två procent i opinionsmätningarna, men det har de inte. kamrat 4 procent är de inte i närheten av. men jag hoppas att jag har fel!

      för övrigt var mitt förtroende för f! betydligt lägre i förra valet än vad det är nu. för mig var partiet då en rörig rörelse vars argument att de varken var höger eller vänster bara var korkat. f! har kommit en lång väg, frågan är dock om det är som parti som de har den bästa framtiden. jag är tveksam.

  4. Jo, jag förstår också att de kanske inte kommer in, men du vet, redan 1% röster ger uttdelade valsedlar till nästa val, 2,5% partistöd. Själv är jag tyvärr rätt desillusionerad kring att den rödgröna röran lyckas, och då skulle det verkligen vara en bortkastad röst för mig, som så gärna vill se Fi försöka nästa val igen med bättre odds. Men jag hoppas JAG har fel 😉
    fö tycker jag också fi blivit bättre, men har man längtat efter ett feministiskt alternativ hela sitt liv, så var jag bara helt enkelt tvungen att stödja dem..

    1. nya flickrummet, hoppas att vi båda får som vi vill! skulle inte ha något emot en rödgrönrosa regering…

  5. Inte jag heller! Titta vad otroligt eniga vi är =) Faktum är att jag egentligen kan gilla alla de rödgrönrosa partierna lite -blir alltid glad på en röst på vilketsom där. Hoppas hoppas hoppas då!

  6. Det som avgör för mig är att feminismen har ALLTID fått vänta. Det håller inte längre, inte alls, NÅGON gång måste vi ju börja. Jag börjar nu. F! får min röst.

    1. kristiporr, i hear you! men som jag har skrivit tidigare så tror jag att den bästa realistiska chansen till en mer feministisk politik är att rösta på de rödgröna. de kommer inte upp i f!:s ambitioner, men är betydligt bättre än borgarna.

  7. Jag förstår dina bevekelsegrunder, Linus, men om alla som resonnerar som du släppte sargen och röstade på Fi skulle vi komma in. It’s a fact. (Eller ja, du vet. ;-))

    Men men, sånt är livet. Vi går samma väg som MP, och det är inte dåligt det heller. 2014 kommer vi definitivt in.

    Och om du bor i en kommun/ett landsting där Fi ställer upp i kommun- och/eller landstingsvalet, finns det möjlighet att göra ett Fi-ministiskt statement där. Det är betydligt enklare att ta sig in i kommunfullmäktige.

    1. malinka, fattar fullständigt hur du och andra resonerar också. om det inte var så uttalade block i detta val kanske jag hade tänkt annorlunda. men nu vill jag bara ha bort alliansen.

      jag har faktiskt tänkt rösta på f! i kommunvalet om jag hittar en kandidat jag gillar.

    1. fredrik, ingen dum gissning, jag diggar hans linde för det mesta. men tyvärr (för honom) är det inte rätt.

  8. När jag lyssnar på ekot på morgonen
    så presenteras nya förslag från alliansen
    det har varit så hela veckan
    studielånet ska höjas
    och miljöbilspremie införas
    medan de rödgröna
    på sin höjd får protestera
    eller möjligen kommentera
    Veckans rödgröna (eller är det så illa
    med det politiska)
    Bodström vägrar att kissa
    när ekot vill drogtesta

    Jag har inte gjort testet än. Måste kolla att mina personliga politiker finns med innan jag börjar kryssa. Det ska bli spännande.

    1. pia, och jag läser expressen på nätet där de bara lyfter fram borgs citat från debatten igår. då blir jag trött.

      1. Frågan är om man ska bli trött eller förbannad. Får försöka se det från den positiva sidan. Visst sjutton är det bättre att folk på slott får subventionerad städhjälp så de har råd att behålla sin höga levnadsstandard och visst sjutton är det bättre att en ny miljöbil subventioneras med 50.000 kr, än att rapportera om vuxna människor som pga sjukdom tvingas flytta hem till sina föräldrar av ekonomiska skäl och människor som sitter på psykakuten och skakar fullständigt panikslagna över att de inte kan få ihop pengarna till tremånades karensen i sjukföräkringen.

    1. åsa, bra fråga. finner också många beröringspunkter dem emellan. tror det många skulle se som skillnaden är att f! har ett helt annat fokus på och och att all politik utgår från feminismen till skillnad från vänsterpartiets som inte enbart klassar sig som ett feministiskt parti.

  9. Åh jag vill ju (trots min kommentar om valfrihet och röstning) egentligen rösta. Det är mitt första riksdagsval. Men gjorde valpejlstestet och blev inte ett dugg klokare! Enligt det kan jag i stort sett rösta på alla partier (valde dock bort PP, SD och KD). Jag är för kluven.

    1. deizi, jobbigt att det blev så lika i resultatet… men vilka frågor tycker du är viktigast? jobb? jämställdhet? välfärd? skola? hur vill du att allt det ska se ut? kanske hittar du ett parti som du gillar om du begränsar dig till dina hjärtefrågor? för inte heller jag kommer rösta på ett parti där jag håller med i precis varenda område, men överlag och i de för mig viktigaste frågorna.

      om du inte ska rösta på ett parti utanför riksdagspartierna är det ju två block det står mellan och skillnaderna dem emellan är stora. vilket block gillar du bäst?

      hoppas du hittar något att rösta på som du känner att du kan stå för.

Kommentera

