På tv får kvinnor vara intressanta även vid 50.

Det finns inte särskilt många bra roller för kvinnor i Hollywood, speciellt inte om de når en viss ålder. De åldrande skådespelerskorna vänder sig därför till tv och får plötsligt spela sina livs roller.

På tv får kvinnor vara intressanta även vid 40, 50 års ålder.

Glenn Close i Damages, Sally Field i Brothers & Sisters, Holly Hunter i Saving Grace, Kyra Sedgwick i The Closer, Patricia Arquette i Medium, Geena Davis i Commander in Chief.

Oavsett vad man tycker om serierna så är det matiga huvudroller som i filmvärlden knappast existerar mer än någon gång per år. Och de går oftast till Meryl Streep.

Det amerikanska tv-nätverket Showtime är bäst på att skapa intressanta kvinnliga huvudroller i sina serier. Typ vartannat år kommer en ny svart dramakomedi med intressanta karaktärer och en kvinna i fokus.

Mary Louise Parker som langare i Weeds, Toni Collette som mamma med personlighetsklyvning i United States of Tara och Edie Falco som pillerberoende sjuksyrra i Nurse Jackie.

Jag är inte särskilt försjust i Weeds och hur mycket jag än älskar Toni Collette så lever inte hennes serie upp till hennes förmåga. Egentligen är det bara fantastiska Nurse Jackie som jag verkligen gillar.

Men den kan få sällskap av Showtimes nya serie The Big C. I den spelar fantastiska Laura Linney en konservativ och prydlig kvinna som får veta att hon har cancer, vilket självklart får henne att omvärdera sitt liv.

Med Linney och mina favoriter Gabourey Sidibe och Cynthia Nixon som gästskådespelare var jag jävligt peppad inför första avsnittet. Nu när jag har sett det känner jag mig snarare rånad på konfekten.

Första avsnittet radar mest upp karaktärerna på ett bräde, utan särskilt mycket finess eller större insikt i karaktärerna. Det känns klumpigt och rörigt och distanserat.

De bästa delarna finns i trailern och fördelas över 30 minuter med ingenting särskilt emellan.

Laura Linneys huvudkaraktär verkar i det första avsnittet bearbeta cancerbeskedet på en kvart och plötsligt börja bli crazy och göra vad hon vill. Jag hänger inte med, och då är jag förlorad som tittare.

Men trots det ser jag potential i serien. För det är så mycket kompetens här för att det ska kunna bli dåligt. Så jag ger serien en chans. Antingen blir den en ny Weeds eller en ny Nurse Jackie för mig.

Vilket som bör Showtime hyllas för att de ständigt tar till vara på kvinnliga skådespelares talanger bättre än vad resten av Hollywood gör.

4 thoughts on “På tv får kvinnor vara intressanta även vid 50.”

Kommentera

