Det är väl bra att utlandsfödda får det sämre?

De som är födda utomlands och kommer till Sverige ska få sämre tillgång till välfärden än oss som är födda här. De ska få en försämrad föräldraförsäkring och de ska hänvisas till arbeten med lägre löner.

”Det är extremt viktigt att vi är lite okonventionella om vi ska lyckas.”

De är då galna de där Sverigedemokraterna!

Nähä, var det integrationsminister och folkpartisten Nyamko Sabuni som tycker så? Inte särskilt överraskande då både hon och hennes parti tävlar med Sverigedemokraterna om att vara främlingsfientligast i svensk politik.

Nyamko Sabuni tycker alltså helt seriöst att sänkta löner och försämringar i välfärdsreformer skapar integration. Hon tycker alltså helt seriöst att speciella lagar ska gälla för en del etniska befolkningsgrupper.

För man måste ju vara okonventionell!

Inte bara frångår hon principen om alla människors lika värde, rättigheter och skyldigheter. Hon skapar en diskriminerande lagstiftning som delar samhället.

Där utlandsfödda hänvisas till en specialskräddad låglönemarknad och etnisk villkorade socialförsäkringar.

Och det menar hon skapar ett integrerat och sammanhållet samhälle?

Det är så dumt att jag smäller av.

Det är självklart rätt att oroa sig över att människor som kommer hit från andra länder har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Speciellt kvinnor. Det är viktigt att få in dem på arbetsmarknaden.

Men inte till vilket pris som helst. Och inte till vilka jobb som helst.

Med en speciell låglönesektor för utlandsfödda tror Nyamko Sabuni att fler flyktingar integreras på arbetsmarknaden. Men hur ska utlandsfödda kunna bli en del av samhället om de får veta att deras arbeten inte värderas lika mycket som en svenskfödd som utför liknande arbetsuppgifter?

Dessutom blir det höjden på orimlighet att höra Nyamko Sabuni prata om att kvinnor som kommer hit från utlandet inte ska få stanna hemma med sina barn lika länge som svenskfödda kvinnor när hon sitter i en regering som har infört vårdnadsbidraget.

Vårdnadsbidraget har använts till 90 procent av kvinnor. Och utlandsfödda, och då speciellt kvinnor, har visat sig vara överrepresenterade, med försämrade språkkunskaper och minskade karriärsmöjligheter som följd.

Men om det säger inte Nyamko Sabuni ett skit om. Regeringsfriden före allt annat verkar det som. Och nu är det ju val snart och Folkpartiet måste ju trappa upp förslagen för att locka de främlingsfientliga rösterna.

Jag tycker att det är skamligt att vi har haft en sådan fullständigt värdelös integrations- och jämställdhetsminister de senaste fyra åren.

Om hon inte har varit totalt ointresserad (som i jämställdhetsfrågor) så har hon varit direkt okunnig och skadlig (som i integrationsfrågor).

Det är dags att ta bort Nyamko Sabunis inflytande över integrations- och jämställdhetspolitiken. För integrationen och jämställdhetens skull.

För integration, jämställdhet och jämlikhet får vi enbart om vi skapar förutsättningar för att alla människor i Sverige kan mötas på samma villkor.

Att etnicitet, religion, kön, sexualitet, könsidentitet, handikapp inte får vara avgörande för hur man kan ta del av samhället och vilka man får vara.

Den grundsynen kräver jag av nästa integrations- och jämställdhetsminister.

(Ps. Att Nyamko Sabunis departementssekreterare jämför islam med nazism tar hon visserligen ”avstånd ifrån”, men så länge han ”levererar” det hon vill struntar hon i hans ”personliga” åsikter. För de kan ju självklart inte påverka hans arbete med integrationsfrågor. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.)

22 thoughts on “Det är väl bra att utlandsfödda får det sämre?”

  1. Som sagt vem behöver SD när vi har Folkpartiet? Nyamko är skam för mig som invandrare. Att höra rasistiska svennar slänga ur sig fruktansvärda åsikter är läskigt, men att höra en invandrare, som vet hur det är att leva som en slags andraklassens medborgare, är bara sjukt.

    1. bella, det är samma sak som när jag hör en bög eller flata vara emot könsneutrala äktenskap. hur går det ihop liksom?

  2. Jag gjorde det där partikompassen-testet och lät alla partier vara med för att se vart de hamnade, jag har iten jättekoll ännu på vilka frågor de driver. Och till min förvåning så hamnade SD före Moderaterna, 3a från slutet. Har SD ett mer människovänligt partiprogram än M? Jag är förstummad.

    1. yevonde, kan trösta dig med att den har fått kritik för att vara tendentiös. många blir sd, men det är tydligen omöjligt att bli sosse. så gör ett annat test!

      1. åh jag blev vänster – fi – sosse – mp, så jag är inte så ledsen 🙂

  3. Ja… Vad ska man säga… Vi har en integreringsminister som hatar invandrare, en miljöminister som hatar miljön och en skolminister som hatar barn.

    Upp och ner världen. Men problemet är att det är inte uppochner-världen. Det är den riktiga världen och ungefär halva Sverige tycker att det är bra.

    Hur gick det till? Blev de verkligen mutade av några hundralappar i månaden?

    1. ann-charlotte måned, verkar tyvärr så. jag hoppas vi ställer saker och ting tillrätta om en månad.

  4. Jamen exakt vad jag tänkte skriva Ann-Charlotte! Du hann före.

    Det är ju därför det är så jävla viktigt att fler av oss aktiverar sig inför detta val. En behöver liksom inte säga upp sig från jobbet och skriva banderoller på heltid, det kan räcka med små saker. Bara lite mer än att endast gå och lägga sin röst i lådan.

    http://agera.alliansfrittsverige.nu/ delar Alliansfritt Sverige med sig av lite enkla tips och verktyg för diy-aktivism! Bara att göra!

    1. Just det ja: En till grej: JA det går att aktivera sig och agera politiskt utan att för den delen vara punkare och bli haffad av polisen på 18 demos i veckan! Så jävla hög tid att avdramatisera det där ordet ”aktivism”.

    2. kristiporr, håller med dig! det här är ett ödesval. på riktigt. jag har funderat på hur jag ska använda min blogg mer aktivt inför valet för att lobba så mycket jag kan för en rödgrön regering. funderar fortfarande…

  5. Hennes förslag är så himla kränkande. varför ska vissa ha sämre möjligheter på grund av att de har ett annat etniskt ursprung? Det hon gör är att försämra för en redan utsatt grupp som redan är långt ifrån arbetsmarknaden. Visst, kanske ger det jobb men det leder till att vissa människor kommer att vara slavar. De kommer att vara fortsatt fattiga, om än lite bättre än för. svennar däremot kan ha det lugnt, tryggt och förspänt. För min del ser jag inte det som värdigt för en demokrati.
    sabuni är ett rasistiskt alibi, en nickedocka för den vita övermakten. Det är skrämmande.

    1. svalin, vad är det för sverige? jag skulle tycka det vore olidligt att bo här om det var sådana tankar som styrde.

  6. Eftersom alla människor är (jäm)lika
    men en del är mer (jäm)lika än andra
    behöver en del hållas fattiga
    och lära sig vara tacksamma
    över att få arbeta med att städa
    hemma hos folk eller på nån snabbmatskedja
    så priserna kan pressas eller vinsterna öka
    (trevar efter min flitigt använda spypåse)

  7. Nyamko Sabuni är en människa som skäms för den hon är, hon skäms för den hudfärg som Gud gav henne, hon skäms för sitt folk och sina rötter. Hon gör sig själv till åtlöje när folk skrattar åt henne och hennes åsikter, en pinsam människa som tror hon kommer bli ”accepterad” av det ”svenska samhället” ifall hon hatar sig själv!

    1. giaaaaan, jag vet ingenting om hur hon känner, men jag kan bara konstatera att hennes åsikter gör mig mörkrädd.

  8. Gråta, antagligen. Det är så lustigt med såna där människor, de gillar att ha krav på andra men hur skulle de själva känna om de blev tvungna att fly till ett annat land, och få helt pissiga villkor i jämförelse med landets övriga befolkning? De tänker aldrig på att det faktiskt kan hända dem också. ”Nyamko Sicko”, how about that!

  9. Grundtanken tycker jag är rätt när man vill göra det billigare att anställa ungdomar och invandrare för att de ska få in en fot på arbetsmarknaden.

    Det är ett stort problem med den höga arbetslösheten i dessa grupper och det är en viktig politisk fråga som bör prioriteras.

    Tyvärr tycker jag inte att någondera sida har en bra helhetslösning. Alliansen lägger för mycket av kostnaden på arbetstagarna utan att ställa krav på arbetsgivarna och jag tycker inte om retoriken som framförallt (fp) använder som syftar till att attrahera främlingsfientliga.

    De rödgröna ägnar sig för mycket åt låtsasjobb och det är svårbegripligt att man motsätter sig alla förslag som rör vilkoren för anställningar.

    1. krille, jag tycker precis som du att båda läger har nackdelar med sin jobbpolitik. men framför allt alliansen som inte har lyckats förklara hur arbetslösa får jobb snabbare om de tvingas vara fattigare under tiden. det är så sanslöst dumt och visar på en människosyn jag aldrig kan skriva under på.

Kommentera

