Ge mig en modeblogg som inte vill förändra mig.

Stockholms modevecka pågår just nu. Min inbjudan måste ha kommit bort i posten. Eller allihopa, för är det inte modevecka typ varannan vecka? Det känns så.

Jag älskar kläder, det gör jag. Och jag älskar de som hittar på nya sätt att använda dem. Jag diggar kreativitet och personliga uttryck. Men jag är fullständigt uttråkad av trender, ”måsten i garderoben” och sådan skit.

Det är därför jag inte läser modebloggar. Det är ingen som inspirerar mig. Alla bara konsumerar och pekar med hela handen. Det här är ”rätt”, det där ”fult”.

Vad ska jag med det till?

Linna Johansson skriver att hon har sorterat bort Elin Klings blogg. Hon tycker att det som förut var lek i garderoben har blivit hudfärger och Acne.

”Varför måste mode tvunget alltid gå och bli så svintråkigt? Så fräscht?”

Lite så känns det. Jag gillar bloggar överhuvudtaget som får mig att tänka, klia mig i huvudet och sedan förhoppningsvis göra något.

Jag skulle vilja hitta en modeblogg som inspirerade mig att dra fram gamla blusar ur garderoben och klippa isär dem och sy ihop. Eller som får mig att vilja klä mig i gult trots att jag hatar färgen bara för att prova.

Jag är en värdelös läsare för de flesta modebloggare eftersom jag konsumerar extremt lite kläder och om jag gör är det vad jag hittar på Myrorna i Sumpan. Så ingen kan få mig att konsumera.

Men de kan få mig att bli inspirerad. Att tänka nytt, tänka andra färger, former, mönster. Och det är det jag skulle vilja. Hitta modebloggen som gör något med mig, men som inte vill förändra mig.

Har ni några förslag tappra läsare?

31 thoughts on “Ge mig en modeblogg som inte vill förändra mig.”

  1. Det finns ju en hel del handarbetsbloggar och handarbetssajter, men jag vet inte om jag har någon bra att tipsa om eftersom jag mest är inne på den hantverksmässiga biten, dvs hur man stickar en mössa och ett par strumpor av garnet från en gammal tröja. Du kanske är mer inne på hur man kan, ska eller borde klä sig?

  2. Jag önskar verkligen att jag hade något bra förslag att komma med, men det har jag inte. Men hittar du något som är bra, lova att dela med dig till oss då!

  3. Alltså underbara claras blogg ligger ju lite åt det hållet.. men de är ju inte riktigt! Dela med dig om du hittar nått! 😀

  4. Jag försöker blanda bloggar mycket, acne brudar som går på visningar och jobbar på modetidningar, vintagegalna tjejer, tjejer som handlar allt på erikshjälpen för att bära knäppa hattar på festival och tjejer som bara klär sig i nitar. Och killar också förstås, men det finns ju pinsamt får bloggar av killar.

    1. ellen, oj sån ork har jag inte. räcker med en eller två modebloggar för min del om jag hittar några bra.

  5. Jag gillar Style bubble för sånt, hon är mycket .. galnare än alla andra. På ett bra sätt. Ett riktigt grymt inspirerande sätt. Sen är jag personligen för konservativ för att prova det mesta, men de fluffbollskjolar hon visade för några dagar sedan är jag nästan beredd att påta ihop baraföratt. Ascoola. 🙂

    http://stylebubble.typepad.com/

  6. Har du sett Pride på stadsteatern? Om inte, se den och skriv sen sedan ett inlägg/recension och berätta vad den fick just dig att tänka.
    Mycket intresserad.

  7. Ett bra inlägg, och sköna tankar.

    Men, det känns rätt givet att det är svårt svårt att hitta en Modeblogg som kommer att tilltala dig? Hela begreppet Mode handlar ju om att anpassa sig till vad som är ”hett just nu”? Ständig förändring. Ständig konsumtion.

    Och, de flesta bloggar om kläder handlar ju tyvärr om modekläder. Gärna påverkade av Kling och Klang, med väntat resultat…

    Jag älskar kläder, precis som du. Är riktigt trött på folk som säger ”men wtf, Det Där kan du ju inte ha på dig?!?” Eller ”-Du skulle se mycket bättre ut i det här…”

    Precis som du skriver är ju hela poängen att klä sig som man själv trivs bäst, och inte som någon annan för att någon annan klär sig så.

    Problemet med, eller ska vi säga naturen med bloggar om kläder, är ju att de handlar om de kläder bloggskribenten själv tycker om. Med tiden hittar andra som tycker om typen av kläder dit.

    Jag är själv ganska förtjust i klassiska herrkläder. De förändras inte nämnvärt med tiden, och innebär ofta färre inköp över en längre tid. Sen finns alltid möjligheten att blanda in oväntade saker man själv tycker om. Så länge man själv trivs.

    Som någon skrev, finns det tråkigt få kvalitativa bloggar av män, för män. De som finns är ofta, ganska specifika mot ett särskilt område.

    Sen känner jag själv att man inte bör stirra sig blind på att bara leta inspiration i klädbloggar. Musik, en promenad på stan, böcker, filmer, en resa? Saker som väcker en känsla man själv gillar, och vill återskapa i de kläder man bär.

    Nu blev det väl flummigt på slutet, men, jag hoppas du förstår ungefär vad jag menar? Lycka till med sökandet och det fortsatta egna bloggandet.

    1. archibald, tack! nä bloggar är nog det sista som inspirerar mig i kläd- och modeväg, men jag har liksom saknat att kunna vända mig till något vettigt även där. tror jag är svagast för bloggarna som bara fotar folk på stan. då blir det inte lika styrt av en viss persons stil eller pekpinnar. jag vill mest att mode och kläder ska fortsätta kännas kul och kreativt för min egen del och överhuvudtaget istället för måsten och hiss och diss.

  8. jag håller med… så många modebloggare tappar stinget när de blir för stora. De lägger istället mera pengar på dyra innekläder än på intressanta kläder.
    Inte för att jag vet om hon inspirerar dig, men jag gillar Emma Veronica Johanssons blogg. Hon följer inga regler och skriver på ett roligt sarkastiskt sätt om sina modefunderingar. http://emmaveronicajohansson.blogspot.com/

  9. Vet du vad du måste kolla in: new dress a day. Det är en tjej som syr om ett plagg om dan – alla plagg är döfula från början och inköpta på second hand-affärer. Sjukt inspirerande! Tror att adressen är:

    newdressaday.wordpress.com

  10. The Sartolialist har snygga bilder på människor från hela världen, i alla åldrar, tycker om hans foton.

Kommentera

