Dumt att kalla mäns ätstörningar för manorexi.

I det nya numret av tidningen Solo intervjuas jag i en artikel om manorexi. Som ni vet är jag inte särskilt förtjust i tjejtidningar, men jag uppmuntrar dem gärna att skriva om män och ätstörningar.

Artikeln handlar om hur skönhetsideal blir allt mer påtagliga även för killar och hur det hänger ihop med att allt fler killar även utvecklar olika sorters ätstörningar.

I artikeln representerar jag självklart ”han med ätstörningar”, men det gör jag gärna. Så länge artikelns syfte är bra är jag alltid på. Även om rubrikerna är märkliga och begreppen problematiska som i det här fallet.

För jag har svårt för ordet manorexi. Det är ett begrepp som myntades av skådespelaren Dennis Quaid för några år sedan när han berättade om hur han hade utvecklat anorexi i samband med att han försökte gå ner i vikt inför en filmroll.

Manorexi är precis samma sak som anorexi, men det är en man som lider av det. Jag finner det därför dumt att det skapas ett nytt namn för samma sjukdom.

För även om det finns vissa sociala och kulturella faktorer som kan skilja mellan män och kvinnor drabbade av ätstörningar så är kärnan densamma, och variationerna i uppkomst och uttryck är betydligt oftare individuella än könsmässiga.

Som jag har skrivit säkert tusen gånger osynliggörs ständigt killar och män med ätstörningar, vilket gör att de får det svårare att ta sig ur sina sjukdomstillstånd.

Kunskapen och insikten om att män kan ha ätstörningar precis som kvinnor är minst sagt bristfällig. Att använda uttrycket manorexi blir ytterligare något som hindrar det. För folk fattar inte att de skelettliknande kvinnorna i dokumentärerna lika gärna kan vara män.

Att använda begreppet manorexi blir som att skapa en ny sjukdom. En manlig sjukdom. Vilket visar på hur föreställningarna om hur en riktig man ska vara påverkar både uppkomsten och utvecklingen av ätstörningar hos män.

Det är bra att vi diskuterar ätstörningar hos män, och jag är en aktiv deltagare i den diskussionen. Men då bör vi använda de rätta begreppen, och inte hindras av nya.

13 thoughts on “Dumt att kalla mäns ätstörningar för manorexi.”

  1. Jag håller med dig. Tycker det är jobbigt överhuvudtaget det här med att ”sätta kön” på olika saker. Så fort nåt anses typiskt kvinnligt, som anorexi, måste man vara noga med att poängtera att nu handlar det om män- manorexi. Lite som om det inte skulle vara lika allvarligt. Och när det handlar om tjejer som spelar i band, ska dessa band kallas för tjejband. Och tjejer som sparkar efter en boll- de har en egen liten sport i form av damfotboll! För det är ju viktigt att peka ut att nu handlar det om KVINNOR som kickar boll, det är inte riktigt samma sak och lika mycket värt som män som gör samma sak… suck.

    1. candy, ja det blir att man säger att det är något annat med ett annat värde eller inte lika mycket på allvar. dumt.

  2. Men herrejävlahelvete!
    Jag fattar inte hur du lyckas hitta allt hela tiden men jag tackar fört! Alltså det här överträffar ju nästan dumhet som jag inte trodde fanns! Sen när har anorexi varit en kvinnosjukdom liksom? Vafan! I så fall vet jag en manssjukdom: ”Dennis Quaid-knölnäsa-syndrom”.

    1. kristiporr, well anorexi har alltid setts som en kvinnosjukdom, vilket är problemet. quaid tänkte väl därför att det var lika bra att skapa ett nytt ord. men det blir bara fel.

      1. What?! Menar du kvinnosjukdom som i den medicinska kategorin kvinnosjukdom? Det är ju helt bisarrt!!! Isåfall måste jag genast ringa min kompis som är läkare och hata av mig!

      2. kristiporr, borde ha skrivit ”som någon sorts kvinnosjukdom”, alltså att det skulle vara något som enbart drabbar kvinnor. för det är den rådande bilden.

  3. Instämmer med föregående: sen när har anorexi varit en kvinnosjukdom? Är det inte bättre att ha ett samlingsnamn – anorexi – och sen kön som undergrupper om beteendet mellan män och kvinnor som har sjukdomen är olika?

    1. svalin, precis så borde det vara. det handlar också om att folk vet vad anorexi och bulimi är (någorlunda iaf) och att den kunskapen behöver vara självklar även med män drabbade av dem.

  4. Hur tänkte den so, uppfann ordet, man undrar? ”Anorexi” kommer av det negerande prefixet ”an” och något ord som väl betyder ”äta”; ett gammalt svenskt namn på det hela var ”nervös aptitlöshet” (på den tiden användes ”nervös” lite bredare än idag). Vad har man för ätbeteende när man lider av man-orexi, man undrar …

Kommentera

