Tyra Banks är full av skit.

Jag ska erkänna en sak. Jag har säkert sett varenda avsnitt av de 14 säsonger som har sänts av America’s Next Top Model. Det känns sjukt att inse det. Och skriva det.

Jag tycker modeller och modefotografi är intressant. Jag fascineras av processen bakom det vi sedan ser i offentliga rummet. Hur vackra bilder och ideal blir till.

Det och att det är ett relativt underhållande program har fått mig att glo säsong efter säsong.

Men showen är också full av skit. Tyra Banks ger hycklandet och skenheligheten ett ansikte. Hon pratar sig varm om hur hon vill stödja en mångfald av skönhet, men i verkligheten befäster hon bara rådande skönhetsideal.

De som inte har rätt smala storlek blir attackerade för det. En hel säsong ägnades åt enbart ”för” korta deltagare för att Tyra Banks ville ”utmana” modellvärlden. Men tjejerna som inte såg tillräckligt långa ut på sina foton åkte ut direkt.

De som är så kallade plus size-deltagare har sällan någon chans i helvetet i tävlingen. För de måste ha världens största personlighet för att ens komma på fråga, och när den dör i takt med att de inser motståndet till former i modevärlden, ja då är de rökta.

Även Tyra Banks är full av skit. Hon värnar inte om en skönhetsmångfald. Hon försöker inte att utmana modellvärlden på riktigt. Varje gång hon får kritik för det skyller hon på att branschen är som den är.

Men please. Om man har en tv-show som sänds i hundratals länder så har man någon sorts inflytande. Kanske inte för att förflytta berg, men åtminstone en liten jävla sten.

Men hon vill inte använda det inflytandet, men gillar att skapa bilden av att hon gör det. Hellre då att hon bara säger att hon vill hitta spinkiga modeller som är 1,80 långa. Det är åtminstone ärligt.

Nu har Tyra Banks hamnat i blåsväder för en promovideo inför den nya säsongen. I fokus i den är en deltagare som tydligen har den smalaste midjan i tävlingens historia.

I promovideon konstateras det lättsinnigt och görs till en kul grej samtidigt som man hör Tyra Banks säga: ”There’s something about her I like!”

Tyra Banks fick kritik för att klippet får det att verka som att hon tycker om att deltagaren har tävlingens smalaste midja när det är tydligt att allt kanske inte står rätt till. Hela klippet gör denna smala midja till något lättsamt och underhållande.

Nu ber Tyra Banks om ursäkt:

”To the people who see me as a representation of upholding the fact that beauty comes in all sizes, I personally apologize. The jokes of my fellow judges connected with my edited sound bite sounded like I was supporting unhealthy eating habits. This has never and will NEVER be the case – I am and will always be committed to promoting healthy body image.”

Bra att hon ber om ursäkt, men det spelar ingen roll egentligen. För hon har ingen trovärdighet i de här frågorna. Hon har inget budskap om att skönhet kommer i alla kroppsformer, det visar 14 säsonger av hennes show.

Åh, varför slutade jag inte att titta tidigare?

22 thoughts on “Tyra Banks är full av skit.”

  1. Jag har länge tyckt att Tyra Banks varit den inofficiella hyckleri-drottningen, och min kräkreflex triggas så fort en sån människa eller ett sånt program försöker ta fram ”du duger som du är”-flaggan för man vet att i hemlighet så hakas det på ”… om du ser ut som idealet säger att du ska se ut”.

    Det är ett fantastiskt sårande hyckleri för människor som försöker leva upp till absurda ideal, och varje gång någon tjejtidning eller modeprogram försöker göra nåt sånt vet man att det är en lögn. Tyra Banks är den största lögnen av dem alla – det är lätt för henne att säga att man duger som man är, för hon har alltid varit snygg och alltid fått saker gratis pga hennes utseende.

    Att sen skylla på att ”branschen är som den är” tycker jag är patetiskt dåligt. Som du skriver, hon är en fantastiskt inflytelserik människa men hon missbrukar det. Med risk för att åkalla Godwins lag, men att säga att branschen är som den är funkar lika dåligt för modebranschen som det gjorde för nazisterna som sa att de bara lydde order.

    Jag ser mildare versioner av samma hyckleri hos många av sveriges kända modebloggerskor, som med ena halvan av ansiktet berömmer dig och säger att alla är olika, och med andra halvan av ansiktet ger tips och åsikter om hur man bättre kan passa in i en snäv idealiserad mall av kvinnlighet.

    1. klumpesnusk, tyras problem är att hon vill vara en yngre oprah, men hon är inte ens i närheten. för oprah har kommit dit hon är genom att vara medkännande och äkta (och ett jävla affärssinne så klart). jag skulle klara av tyra så mycket mer om hon bara var ärlig.

  2. Jag ska erkänna att jag tittat på ett och annat top model program, men jag pallar bara inte med dem. När det gäller Tyra Banks stör jag mig dock mer på hennes jävla Tyra show! Hon verkar ju advocera nått enormt för att flickor ska hålla ihop benen tills de gifter sig, eller iallafall något liknande. Jag vet inte hur många gånger jag har sett henne snacka med tjejer om deras påstådda promiskuösitet och ”du ska vet att bara för att man haft sex en gång betyder det inte att man måste fortsätta med det!”. Herregud! Låt tjejerna njuta av sin sexualitet utan att skambelägga den! Som uppvuxen inom pingströrelsen VET jag att skamkänslan av att man är en värdelös hora bara för att man släppt till är värre än att bli illa behandlad av nån korkad kille någon gång ibland. Dessutom är hon väl själv knappast oskuld eller gift. Hon kanske har enorma problem med hur hon förlorade oskulden, men hon behöver ju inte överföra det på alla tusentals tonårstjejer som följer hennes show.

    1. tildaf, haha! håller med. får panik av hennes pratshow. speciellt när hon ska försöka leka psykolog, men redan har bestämt rätt svar innan intervuobjektet ens har öppnat munnen.

  3. Du är ju bög, det är klart du kollar på ytlig skräptv som alla andra idiotbögar som blir distraherade medan världen går åt helvete. Likt Rom och gladiatorer, fast inte lika bögigt som ”mode”.

    14 säsonger av skräp är tid du kunde ha spenderat att lära dig något nyttigt.

    1. Seivan: All den tid du tillbringar i Linus blogg med att bara gnälla, kunde du ha ägnat åt att lära dig nåt nyttigt. För den delen innehåller Linus blogg en hel del vettiga saker baserade på kunskap. Så din kommentar är bara korkad.

    2. seivan, så fint att du har följt min blogg så länge, som du mest verkar störa dig på, och menar att det är jag som slösar bort min tid.

  4. Hon är onekligen full av skit. Jag har skrivit kring det tidigare:

    http://www.eye-candy.se/2009/05/tyra-banks-bra-eller-dalig-forebild/

    Ändå har jag precis som du tittat på programmet. Just för att det är intressant på sitt sätt, och för att jag gillar mode och foto. Kan trösta mig med att jag bara laddat ned det. Det kan hon och producenterna gott ha! 😉

    Men vete fan om jag har lust att titta fortsättningsvis, jag har sett lite av Tyra Banks Show på sistone, och jag mår så jävla illa åt Tyras åsikter & dubbelmoral nu så jag skulle förmodligen nästan spy om jag kollade Top Model.

  5. Hela modeindustrin är ju fullkomligt förfärlig, kolla istället på the Sartorialists bilder, det är i alla fall ”vanliga” människor (om än tämligen magra). Lite bättre i alla fall..

  6. fast jag tycker det är dumt av dig att säga ”Tyra Banks fick kritik för att klippet får det att verka som att hon tycker om att deltagaren har tävlingens smalaste midja när det är tydligt att allt kanske inte står rätt till.”. VAD vet du egentligen om deltagaren förut det du ser på hennes kroppsform? HUR vet du att hon inte äter bra och motionerar och är hälsosam? du drar en slutsats från hennes vikt och utseende, vilket jag tycker är precis lika hemskt som att dra slutsatsen att någon är lat och bara äter donken för att någon är tjock. man kan sällan se på någons kropp hur den mår på insidan. om alla kroppstyper och skönhetstyper ska representeras i top model så måste ju det också inkludera de riktigt riktigt smala. jag säger inte att top model gör ett bra jobb med att visa mångfald.

    sen har du ju lite fel att det ALDRIG har gått bra för en plus size-tjej; whitney som vann typ cycle 10 var ju plus size. även om storlek typ 38 eller vad hon nu kan ha varit inte riktigt är plus size i mina ögon, haha.

    1. hanna, bra poäng. självklart drar jag slutsatser som jag inte borde. blev nog påverkad av klippet och sedan ursäkten från tyra som pekade på att allt faktiskt inte stod rätt till med tjejen i fråga. självklart borde jag inte dra slutsatser åt något håll.

      jo whitney vann grejen en säsong. det är det längsta någon har kommit i 14 säsonger. de övriga har kommit max till halvvägs.

Kommentera

