Newsmill har blivit främlingsfientlig dynga.

När man skriver om de ämnen jag skriver om i den här ”fria” världen vi kallar cyberspace, då är det tyvärr oundvikligt att jag ibland lockar till mig personer som skriver hatiska, rasistiska, homofoba och sexistiska kommentarer.

Jag publicerar inte ett enda av dem.

De tillför inte diskussionen något annat än en obehaglig, substanslös och hatisk dimension, och eftersom det är min blogg har jag nolltolerans gentemot det.

Däremot tillåter jag sverigedemokrater och andra som har tydligt motsatta åsikter än mig själv att kommentera så länge de håller sig på en rimlig nivå som indikerar att de vill ha en seriös diskussion.

Newsmill är som de flesta vet ett debattforum på nätet. Politiker, andra opinionsbildare och även ”vanliga” människor kan där få debattartiklar publicerade.

Det som började som en ”gräsrotsrörelse” har blivit en främlingsfientlig sörja.

Nivån på debattörerna och debatterna är ofta pinsamt låg där populistiska budskap och kvällstidningsrubriker är viktigare än faktiskt innehåll och en seriös debattlust.

Men det värsta med sajten är att den har blivit en samlingsplats för rasister, sexister och homofober. I kommentarsfälten kryllar det av dem, och de ansvariga utgivarna verkar mest rycka på axlarna.

När sajten fyllde ett år i oktober förra året redovisade de siffror som visade att Newsmills läsare under det första året hade varit gladast över Israel, Sverigedemokraterna och hemmafrun. Men argast över Mona Sahlin, islam och slöjan.

Det säger nog det mesta.

Jag har därför sedan länge bojkottat sajten. Jag vägrar att läsa och länka till sajten då jag inte på något sätt vill stödja sådan sörja.

Men så läser jag i Dagens Nyheter att man i samband med migrationsminister Tobias Billströms urbota dumma uttalanden om romer hade låtit sina läsare tycka till om frågan ”Vad känner du för romer i Sverige?”

Folk kunde välja mellan känslolägena nyfiken, glad, arg eller uttråkad. Gissa vad de flesta kände? Självklart var 80 procent arga. Men frågan är ju: vilken seriös debattsajt ställer en sådan genomdum fråga?

Leo Lagercrantz, ansvarig utgivare för Newsmill, menar att det var ett misstag. Om de rasistiska kommentarerna säger han:

”Jag vågar påstå att Newsmill har Sveriges bästa kommentarer. Vi hade problem med det här förra hösten, men vi tog till oss kritiken och gjorde förbättringar. Vi modererar kommentarerna hela tiden, och har låg tolerans för rasism.”

Vilken värld lever han i egentligen? Att Leo Lagercrantz påstår att de har ”låg tolerans för rasism” kanske är en del av deras grundproblem. Själv har jag noll tolerans för rasism.

Som Rasmus Fleischer kommenterar det hela:

”Newsmill var intressant som projekt när det startade, men i dag kombinerar sajten det sämsta med tidningspressen och det sämsta med nätet. Man sätter spekulativa rubriker, men tar inget ansvar för vad som sägs på sajten. Kommentarsfältet är väldigt dominerat av Sverigedemokrater. Det finns en hatisk kultur där, och som jag uppfattar det har Newsmill hittat en kommersiell poäng i att odla den kulturen.”

Jag fullständigt avskyr slapphänta publicister som för att tjäna en slant eller få lite mer pr låter rasister, sexister och homofober leva rövare i kommentarsfälten. Och när de får kritik för det slår de ifrån sig allt ansvar.

Jag bojkottar sådan idioti. Gör det ni också.

12 thoughts on “Newsmill har blivit främlingsfientlig dynga.”

  1. Hmm, ska inte det ”fria” vara fri för alla? Ditt tankesätt och agerande är inte helt ovanlig inom gayvärlden. Man leker med pekpinnar på ett självgod och arrogant sätt,: Tycker inte ni som jag har ni fel.
    Lite fånigt på något sätt kan det tyckas, som att skjuta sig själv i foten, ogenomtänkt självcensur.
    Är det inte så, att tystnaden från din sida ang att bemöta det som du beskrev, är en tyst medgivelse, ni har rätt.
    Vill även påpeka, att det inte direkt saknas regnbågare som lämnar vidriga kommentarer, snarare en regel än ett undantag. Ha det bra i brist på bättre.

    1. brandon lee, jag argumenterar inte med de som sprider rasistiska, homofoba och sexistiska åsikter, för jag vet tyvärr att det är lönlöst. och på min blogg tänker jag inte ge utrymme åt det. en debattsajt med publicistiskt ansvar borde inte heller tolerera sådant. det går att diskutera integrationsfrågor, hbt-frågor och jämställdhetsfrågor på mogna och seriösa sätt, oavsett var man står i frågorna.

      vad fint att du har debatterat med så många ”regnbågare” att du vet att det finns rötägg även där.

  2. Jag har väl egentligen aldrig läst Newsmill i någon vidare omfattning, men när jag för en tid sedan läste en debattartikel som spydde galla över Annika Lantz fick jag nog. Det blev så tydligt vilka det är som härskar på Newsmill (bland skribenter och läsare). Sjävklart får högerfolk, homofober, misogyna och främlingsfientliga ha sina debattforum, men jag tycker inte om när man låtsas vara något man inte är, typ seriösa.

  3. Det är en dålig debattstil på Newsmill. jag skrev artiklar där djälv när sajten var ny och kändes fräsch, men slutade när jag insåg vilka troll som höll till där. Efter att ha fått cirka 30 hatkommentater där kontentan var att jag är en idiot har jag inte skrivit där mer. Sen i höstas har jag vare sig läst eller länkat till några inlägg på min blogg på grund av deras tolerans för rasism. Till och med nazistiska Folkfronten har ju fått skriva där och då kändes det definitivt som det var nog.
    Newsmill är överhuvudtaget inte en debattsajt, utan en sajt där man kan skriva vilken skit som helst. Inget publicistiskt ansvar finns.

  4. Jag vet inte hur det är i de andra omröstningarna, men att vara glad för Israel är ett sundhetstecken. Att stå upp mot palestinsk rasism och terror är ett måste. Och självklart också för demokratin.

    Israel är den demokrati som kämpar för sin rätt att existera i judarnas hemland, mot islamistiska försök att utplåna det judiska folket och landet (se Hamas, Hizbollah och Iran).

    Samtidigt uppmanar Israel den palestinska ledningen att omedelbart komma till fredsförhandlingarna. Den Palestinska Myndigheten vägrar, och den andra delen av det palestinska samhället — terroristregimen Hamas — vägrar all tanke på fred med Israel.

    Därför känns det naturligt för mig och de flesta vettiga människor att stödja Israel och dess försök att få araberna att gå med på fred. Inte en lätt uppgift med tanke på att den palestinska rasismen fått ett starkt uppsving på senare år — inte minst är ”valet” av det antisemitiska Hamas ett bevis för det.

    1. rickardson, det finns mycket att diskutera kring israel och palestina. men klart för min del är att israel inte är det minsta oskyldiga i konflikten.

  5. Men Leo Lagercrantz brukar väl skriva för Expressen, och den blir man ju arg bara av att titta på framsidan av, (för att inte tala om ledaren), samt då man läser t ex kommentarer och insändare där får man ju faktiskt intrycket att Expressen lider av den mest homofoba, antiislamistiska, främlingsfientliga, ohumanistiska, ogina, egoistiska och mest idiotiska läsarskaran i Sverige. Så inte konstigt att Newsmill är bara skit, om det är han som bestämmer där alltså.

  6. Jag tycker iof att det är tillräckligt illa med t.ex. ”fria nyheter” här på wordpress.
    Precis som Simon skrev här tidigare så är ju det provocerande att de utger sig för något de inte är. Ungefär som dom där allra värsta och störigaste mobbarna från högstadiet som verkligen lyckades lura lärarna att dom var schyssta.

    Bara kalla det för ”Hatfyllda nyheter” istället så är jag nöjd. Dom smutsar ner begrepp som ”fri” ”sanning” ”fakta”.

    Men det är också därför det är viktigt att vi alla KONSEKVENT bemöter dom med dess rätta benämningar och namn. Rasister, intoleranta, främlingsfientliga m.m. Om dom lyckas få oss att gå med på att INTE kalla dom rasister så har dom redan lyckats stjäla en stor del av ens heder och verklighetsuppfattning.

Kommentera

