Att förtjäna sin yrkestitel.

Varje gång en ”vanlig” människa på stan får tycka till om en dagsaktuell fråga så står det förutom deras namn och ålder även deras yrke, deras titel.

Jag har alltid undrat vad den informationen ska säga oss. Är det i den lilla kontexten vi ska tolka deras korta svar om vad de tycker om sommarregn eller kräftor eller kriget i Afghanistan?

Kanske. Men troligtvis ser det bara fylligare ut med ålder och titel, istället för bara personens namn. Att göra tidning handlar ju även om att fylla ut varje sida, varje faktaruta.

Vilket som fick det mig att tänka på titlar. Vilka titlar har jag, och vilka vill jag ha?

Det finns titlar som en person, enligt mig, måste förtjäna. Jag har gjort fem tavlor som har ställts ut på galleri, men det gör inte mig till en konstnär. Jag har gett ut en bok på egen hand, men det gör inte mig till en författare.

Jag har däremot utbildat mig till och varit verksam som journalist de senaste fem åren, så journalist är en titel jag har jobbat för. Den förtjänar jag, och jag har tillräckligt för att backa upp den.

För att jag ens skulle våga kalla mig konstnär eller författare skulle jag i min värld behöva producera mer. För i min värld är båda titlar hedervärda och några att verkligen förtjäna. Inga som man kan kasta runt hur som helst.

En dag skulle jag gärna vilja kunna kalla mig författare. Det är nog den titel jag allra helst vill ha förutom den jag redan har. För jag vill ha gett ut mina texter några gånger under mitt liv. Det skulle göra mig stolt.

Jag skulle en dag gärna vilja ha författare i min faktaruta bredvid mitt korta svar om övergödningen i Östersjön eller senaste rumpchocken i hundraelfte omgången av Let’s Dance.

Vilka titlar har ni/vill ni ha?

22 thoughts on “Att förtjäna sin yrkestitel.”

  1. Om ett halvår blir jag lärare och det är en titel som jag alltid har förknippat med respekt och visdom. Det är något jag har jobbat hårt för att bli och något jag är otroligt stolt över. =)

  2. Officiella titlar jag har: Student (det är iaf vad det skulle stå bredvid mig när jag tycker till om snöröjning).
    Officiella titlar jag vill ha: Civilingenjör i industriell ekonomi, författare

    Inofficiella titlar jag har: Storasyster, klassmamma
    Inofficiella titlar jag vill ha: Mamma (och kanske mormor/farmor i avlägsen framtid)

  3. En sak jag har undrat över länge är när exakt man får en titel. Jag har 3 examen (kandidat i osteologi och kandidat och master i arkeologi) och har dessutom jobbat som arkeolog sedan i juni, men vet faktiskt inte om jag kan kalla mig arkeolog eller inte. Jag har ju faktiskt jobbat som det ”på riktigt”, så lite rätt har jag till att kalla mig det.

  4. Författare, psykolog, Ph.D. I den ordningen. Jobbar på det förstnämnda, och hur lite chansen än är att jag blir en ”riktig” författare (vad betyder riktig egentligen?), så är chansen till de andra två ännu mindre. Och som en kompis säger, oavsett om vi lyckas så skulle vi ändå skriva, lika bra att försöka göra det mesta av det.

  5. Officiellt: Jurist

    Blivande: Mamma

    Vill vara: Proffssionell välgörenhetsidkare (ekonomiskt oberoende och ägnar stor del av sin tid till t.ex. Amnesty/Röda Korset/UNICEF).

  6. Äh…man kan väl kalla sig vad man vill…skriver man så är man författare eller journalist…det finns massor av kända människor som jobbar tex som skådespelare,journalister,filmare etc utan att ha en utbildning..tex Peter Jidhe,Felix Herngren,Martina Haag…Själv har jag startat flera företag utan utbildning…man måste vara social och streetsmart…det kommer man långt med..jag har haft värsta utbildningskomplexet 2 årigt gymnasium,men jag har inte komplex längre.Jag har märkt att jag är mycket bättre än alla jag känner:)..ha,ha..men det är sant..jag är grym:)

    1. eva-lotta, ja inte behöver det handla om enbart utbildning, utan om att komma till platsen där man känner att man förtjänar sin titel.

  7. Titeln journalist har hamnat i reakorgen med röda prislappar, Schulman, Gynning etc, vore det inte bättre att bli kallad för skribent, kunde fungera som en pekpinne,.jag kan faktiskt skriva. Mina titlar? Livskonstnär/ viljan att bli en bättre människa.

    1. brandon lee, just därför menar jag att i min värld förtjänar man sin titel. vissa har jag förtjänat, andra ännu inte.

  8. 1. En riktig författare är en sådan som är medlem i Författarförbundet har det sagts. Definitionen blir alltmer haltande när förlagen blir allt mer inriktade på kortsiktiga deckarvinster, när kvaliteten på det som refuseras är högre än någonsin, när ”alla” har gått på skrivarkurs och anlitat egen författarcoach, spökskrivarna jobbar såpass billigt att det kan bli lönsamt och det är enklare än någonsin att vara egenförläggare via Publit.

    2. Jag vill inte ha någon titel
    det blir bara påklistrat och fel
    nåt som är till för andras skull
    jag vill bara finnas till
    eller vara så stolt och ful
    att jag nämner mig som ångestfull

    1. pia, 1. kanske det. just för att alla helt plötsligt kan vara författare på egen hand urholkas ju begreppet, eller breddas det? vilket som, i min värld är det en titel att förtjäna.

  9. Äh,va då förtjäna? Nu låter det som Ranelid som försökte göra bort Magdalena Graaf när hon skrev en bok.Ranelid tyckte det var fel att en sån utvikningsbrud och fotbollsfru fick en bok utgiven och kunde säga att hon var författare.Björn Ranelid hade inte läst en rad i hennes bok som handlade om kvinnomisshandel.En skitbra bok …som sålt bra,och kanske tom ska bli film.Titlar är egentligen jävligt löjligt när man tänker efter…vem bestämmer? Man själv såklart:)

    1. eva-lotta, missförstå mig rätt. jag pratar om att själv känna att man förtjänar titeln, att det är något att uppnå, något att vara stolt över. och jag föredrar för övrigt graaf över ranelid varje dag av året.

Kommentera

