Marcus Birros åsikter bevisar varför Pride behövs.

Jag och andra hbt-intresserade är väl medvetna om att hbt-frågor inte får så mycket uppmärksamhet förutom under en vecka per år, Prideveckan.

Oavsett vad man tycker om festivalens utformning så är den tveklöst nödvändig för att belysa viktiga politiska och kulturella frågor som rör hbt-gruppen. Lika rättigheter, diskriminering, hatbrott och så vidare.

Att medier, som 51 veckor om året är ganska ointresserade, helt plötsligt fyller sina tidningar och radio- och tv-sändningar med reportage och artiklar om hbt-personer under en vecka, ja det retar alltid många.

Överraskande nog är de irriterade nästan alltid vita heterosexuella (män).

En av dem är Marcus Birro. Han är inte särskilt förtjust i Pridefestivalen, något som har med den att göra och speciellt inte att den får så mycket uppmärksamhet. Han twittrade förra veckan:

”PRIDE har blivit en sorts medial, aggresiv religion. ”Den som inte är med, är emot.” Hägglund är landets modigaste politiker.”

Förutom hans kärlek till Göran Hägglund så är det speciellt en grupp han verkligen ogillar får uppmärksamhet av medierna.

”Jag kan iskallt räkna upp tiotalet grupperingar som har det svårare, tuffare, och ovärdigare än de transsexuella. Och som ingen talar för.”

Intressant. Vilka är då dessa grupper som liiider så mycket mer?

”Fattiga, sjukskrivna, skilda fäder, romer, handikappade, utvecklingsstörda, knarkare, horor, fyllon, psykiskt sjuka. Där har ni tio stycken.”

Marcus Birro kan räkna till tio. Det måste jag ge honom. Dessutom har han verkligen koll på lidande och utsatta grupper i samhället. En som han dock tycker har fått sitt är hbt-gruppen:

”I själva verket finns det få utsatta grupper som blir så omhuldade,omskrivna, debatterade, älskade och värnade som gayrörelsen med sällskap.”

Marcus Birro fick självklart kritik för dessa uttalanden, vilket resulterade i ett blogginlägg (som senast jag kollade bara människor som håller med honom får kommentera) där han i princip bara fortsätter på samma spår, men denna gång med martyrmanteln på.

”Att ifrågasätta Pridefestivalen med några rader på Twitter gör man inte ostraffat. Det tycks nämligen föreligga en sorts uppfattning att om man det allra minsta ifrågasätter festivalen som en gerillarörelse, en undangömd och perferir grej, en manifestation för en hårt ansatt och utsatt samling människor, så är man automatiskt inskränkt sexuallmotståndare, böghatare, konservativ, unken, katolik och andra fula ord i den politiskt korrekta svenska jordmånen.”

Marcus Birro har förfinat debattekniken att alltid utmåla sig själv till martyr så fort han får obekväm kritik. Han vill med bestämdhet uttrycka sin åsikt, och självklart får och ska han göra det, men att folk inte håller med honom är hela havet stormar för honom.

Istället för att bemöta den övergripande kritiken, som vad jag har sett har varit på en nivå utan personpåhopp, så ägnar han mest spaltrader åt alla fula saker han påstår sig ha blivit kallad. Utan länkar till alla dessa ”påhopp” så klart.

Så här är det ofta med Marcus Birro. Detta ständiga martyrskap. Det är ett lågt sätt att debattera, förlåt det är att INTE debattera, och gör att vad jag nu än kommer att skriva så kommer inte han och hans största fans att vilja förstå det.

Men jag försöker ändå.

För mig skulle det vara lätt att påstå att Marcus Birros syn och kunskap kring hbt-frågor sammanfattas med att han skriver ”sexuell avvikelse” istället för ”sexuell läggning”, men det är tyvärr värre än så.

Problemet med hans uttalanden är flera. För det första relativiserar och rangordnar han lidande. Vem lider mest, och förtjänar därför vårt stöd? I hans värld är det inte hbt-personer i allmänhet, och transpersoner i synnerhet.

Självklart finns det många grupper av människor som har det svårt, som alla förtjänar mer uppmärksamhet, stöd och respekt. Men att ställa grupper mot varandra, som om samhället bara kan bry sig om en utsatt grupp i taget, och att vilja mäta mänskligt lidande, vart leder det oss?

Om bara den som lider mest ska få uppmärksamhet och stöd, hur många kommer faktiskt att få det under tiden det tar innan vi kommer fram till den mest lidande gruppen? Det är ett sorgligt sätt att se på världen.

Frågan jag verkligen vill ställa till Marcus Birro är: på vems bekostnad får transpersoner felaktig och för mycket uppmärksamhet? Hur ska uppmärksamheten och stödet för transpersoner se ut för att det ska vara ok?

Lika med noll som det är 99 procent av året?

Marcus Birro är uppenbart helt okunnig kring skillnaden mellan transsexuella och transpersoner, hur dessa grupper faktiskt behandlas i samhället och hur mycket uppmärksamhet detta får i medierna.

Som Immanuel Brändemo påpekar är transpersoner och transsexuella inte samma sak. Transpersoner är ett samlingsbegrepp för olika transidentiteter, som förutom transsexuella även inkluderar bland andra transvestiter, intergenders, dragkings och dragqueens.

Denna grupp, men kanske transsexuella i synnerhet, är utsatt ur flera aspekter. Hatbrott, diskriminering, tvångssterilisering. För att inte prata om hur många transpersoner som tar livet av sig varje år för att de inte får den hjälp de behöver.

Marcus Birros uttalanden visar bara varför Pridefestivalen fortfarande behövs.

Det blir nästan lustigt att hans egna okunnighet kring transpersoner och Pride bevisar att uppmärksamheten kring dessa frågor uppenbarligen inte kan vara tillräcklig och tillräckligt bra eftersom han inte kan ett skit.

Jag har inget emot saklig kritik mot Pridefestivalen, jag levererar själv sådan. Men jag tycker att det är direkt osmakligt att utifrån ren okunskap mena att uppmärksamhet till en utsatt grupp är dålig bara för att andra utsatta grupper inte får samma uppmärksamhet.

Har Marcus Birro någon aning om varför Stockholm Pride startades och varför den har fortsatt vara viktig år efter år? Har han någon aning om hur långt vi skulle ha kommit utan denna sketna vecka per år?

Nä, han har ingen aning. Han vet ingenting. Det enda han vet är att han irriterar sig på att hbt-rörelsen får uppmärksamhet några dagar per år. En vecka per år är vi synliga, resten är upplagt för Birros vita heterosexuella polare.

Seriöst? Är det något att irritera sig över? En vecka per år. Seriöst?

Men det är fint att Marcus Birro känner så starkt för så många utsatta grupper i samhället. Jag hoppas att han i fortsättningen kommer att lägga sin energi på att faktiskt kämpa för dem.

Och inte bara peka finger åt dem som redan kämpar.

36 thoughts on “Marcus Birros åsikter bevisar varför Pride behövs.”

  1. Jag tror helt ärligt att problemet är att fenomenet män som dansar omkring i rosa klackar tar udden av den plågade intellektuella manlighet han identifierar sig så mycket med. En ”riktig man” får inte glädjas över livet tillsammans med andra. Han ska vackla omkring ensam och övergiven på ett broräcke i en förort någonstans och skriva poesi.

  2. Jag blev så himla arg och irriterad när Birro kände sig tvungen att skriva ett litet inlägg på Aftonbladet där han hävdade att det var han och inte Johanna Koljonen som avgjorde På Spåret-finalen. Varför skriver man ens ett sånt inlägg!? Sårad manlighet?

    Och efter det här utspelet känner jag verkligen att jag ogillar honom. Usch!

    1. hannah, stackars johanna som tvingades vara med i samma lag som honom. kul att hon vann trots det.

  3. Förbaskat bra skrivet, Linus. Gillar.

    Kan någon förklara för mig hur man kan stödja KD samtidigt som man påstår att man vill värna om utsatta människor?

  4. Heja dig Linus! Hoppas Birro läser det här och bemöter det. Men som den martyr han är så får han väl det här till en massiv personangreppstext…

    Tom min pappa, född sent på 30-talet och med en massa åsikter om det mesta i livet som får mig att ibland bli gråtfärdig, tycker att Pride-festivalen verkar vara bra: ”För de kan inte ha haft det lätt genom åren” och sen berättar han alltid samma historia år efter år när det är Pride-festival om en karl som växte upp i hans lilla by som nog kände att han var ett fruntimmer istället – ”Han mådde nog inte så gott och vi som bara skrattade åt honom på den tiden.” När min pappa säger sånt så får det mig också att bli gråtfärdig men av kärlek, över att han förstår och vill förstå och kan känna empati, trots att han är en vit, heterosexuell man över 70 år.

  5. Hej Linus, jag läser ofta din blogg men har aldrig tidigare kommenterat trots att mycket du har skrivit har berört mig mycket.

    Men nu var jag bara tvungen att säga: Bra skrivet!

  6. Man behöver inte tycka att det är underhållande med transor i karnevalkläder. Men så kan man ju också välja att titta bort om det inte passar. Ingen tvingar Birro att tortyrglo på spektaklet.

    Om man kritiserar pride med hänvisning till att htb-rörelsen är daltad med och tycka att Hägglund är en bra retoriker – ja, då har man helt enkelt inte alla hemma. Har alltid gillat Birro tidigare men här är han ju verkligen ute på hal is.

    1. sandra af munkakvarn, jag förstår inte heller varför folk inte väljer sin egen underhållning. jag gör det varje dag genom att inte läsa sportsidorna i tidningen t ex.

  7. Linus, tack för ditt briljanta inlägg i debatten. Det kan inte sägas bättre.

    Hur i all världen skall Birro bemöta detta? Med en ny spottloska i ansiktet på oss som kämpar för likaberättigande?

    Eller som du själv påpekar: Birro kanske skall kämpa ännu mer för de 10 (eller var det 9?) mer utsatta grupperna…. Hur han skall göra det är för mig en gåta, men vi HBT-männikor får nog klara oss bäst vi vill. Birro kommer aldrig att bistå oss med någonting i vår kamp, eftersom vi är så här ‘bitchiga’ och hugger tillbaka på hans attacker…. Vi liiiiider ju inte tillräckligt längre heller (men om han visste mer om våra individuella livsöden så skulle han nog hålla tyst för evigt; lidandet som många av oss upplvet p.g.a. diskriminering på skolor och arbetsplatser har varit stort för många).

    PS. Men en tyst Birro vore en tråkig Birro. Låt honom göra sina piruetter inför en hänförd (?) publik. Han framstår som mer och mer ynklig för varje nytt påhopp på en i grunden utsatt grupp.

    1. henrik, tack för de snälla orden!

      birro bemöter alltid sådan här kritik med martyrmanteln på. men nu har han ju fått sitt andra barn (som han har skrivit tusen texter om), så kanske slipper man hans åsikter på ett tag. men som du skriver är det smått fascinerande med någon som ständigt är ute på hal is…

  8. Nog var det just en ”iskall” uppräkning av utsatta för när stod Marcus Birro någonsin upp för någon annan utom sig själv? Lustigt förresten att han skröt om att kunna räkna upp ett tiotal ”grupperingar” men bara gav oss nio. Jag utgår ifrån att den tionde (och förmodligen allra mest utsatta och marginaliserade) han hade i åtanke var just Birro.

    Och bisarrt att han skrev just ”skilda fäder” men utelämnade typ ”ensamstående föräldrar”.. Menar han något särskilt med det eller är det mest för att han aldrig ens skulle överväga att någonsin prata med kvinnan igen och fråga hur hon har det när ett par i hans umgängeskrets separerat?

    1. raoul, just skilda fäder retade upp mig också. så ensamstående morsor har det skitlätt alltså? eller är nummer 11 på listan? åh, det är så jävla dumt.

  9. Tack så oerhört mycket för att du orkade med ett svar till någon som besvarar varje motargument med att martyrgråta. Att en människa med en sådan usel argumentationsteknik får höras och synas så mycket är tragiskt.

    1. elin, varsågod! det är fruktansvärt jobbigt, men den här gången kunde jag inte låta bli. håller med dig, när det finns så många begåvade skribenter och debattörer, varför får just birro så mycket uppmärksamhet?

  10. Om det är någon som är ”omhuldad” inom mediavärlden så är det väl ändå Peter Birro själv? Förstår verkligen inte hur han hela tiden lyckas få utrymme i media och få sprida sitt konservativa och självömkande budskap. Sedan skulle jag gärna höra hur den s.k. liberala tidningen Expressen resonerar när de låter denna konservativa man skriva krönikor i tidningen. Ska jag vara helt ärlig tycker jag inte ens att han skriver särskilt bra, rent tekniskt. Fast det kanske beror på allt detta utmålande av honom själv som martyr på hans icke särskilt lyhörda vis.

    1. simon, förstår det inte heller. en till text om hans före detta syndiga leverne och jag dör. och nej, hans sätt att skriva är för smetigt för min smak.

  11. Det jag känner är att jag blir så otroligt upprörd över att det ens ska vara nånting att debattera eller att jämföra mot t.ex. fattiga eller psykiskt sjuka. För de, det är något som är ett problem för samhället, hbt-personer är ju bara medmänniskor som inte skadar samhället eller någon i sin omgivning. Vad gör det att två människor som älskar varandra vill gifta sig – men som råkar vara av samma kön? Vem skadar det? Jag blir verkligen ledsen.

    Jag utbildar mig till folkhälsovetare och för några månader sedan blev jag så vansinnigt illa berörd när jag fick lära mig att män blir tvångssteriliserade om de vill göra ett könsbyte. De har inte rätt att bli föräldrar. Eller att vi fortfarande idag i sverige inte låter homosexuella ge blod fast vi har blodgivarbrist och HIV numera bärs av flest heterosexuella. Jag antar att du redan vet allt sådant, men jag är som är hetero har aldrig tidigare behövt öppna ögonen. Bara det är skrämmande, att det är så många som kanske skulle verkligen bry sig, men det är så osynligt, man vet liksom inte vad som pågår när det inte direkt berör en själv.

    1. jennifer, det är så bra att du vet om dessa orättvisor, många heterosexuella gör inte det. kunskap är makt!

  12. Alltså, inte för att vara sån, men vad är det som pågår med mellanrummen mellan orden? Superstörigt ju.

    Tack för en bra blog.

    1. åsa, haha! vet faktiskt inte. texterna blir så av wordpress när jag publicerar dem. har själv vant mig vid det. men lite störigt är det.

  13. word! vill bidra med två synpunkter hämtade fritt ur fördomsfullheten: 1. Birro är ju spagge och ett mer chauvinistiskt o misogynistiskt folk finns inte. 2. Synpunkter av typen ”fokusera på något viktigare istället…” tyder på låg intelligens. Ciao!

Kommentera

