Margaret Cho ber sina mördade offer om ursäkt.

Margaret Cho är en av mina favoritkomiker. Drastisk, politisk och personlig. Precis min smak. När jag läste att hon skulle satsa på en musikkarriär, tänkte jag oh no!

Det brukar sluta illa när roliga människor vill bli tagna på allvar.

Men Margaret Cho överraskar oerhört positivt genom att göra en ovanligt lyckad hybrid av humor och countrymusik. I första singeln I’m sorry ber Margaret sina döda offer om förlåtelse för att hon har dödat dem.

Hon är ledsen att hon ”burned down your house”, ”shot you in the face” och ”hit you with that brick…” men som hon sjunger ”at least your death was fairly quick.”

Det är med glimten i ögat så klart, men ändå med ett stråk av svärta mitt i allt. Videon är fruktansvärt rolig med sin balans mellan det dråpliga och humoristiska.

Margaret Cho lyckades få Andrew Bird att skriva musiken, sjunga kör och leka lik i videon. Helt tydligt är musiken ett riktigt karriärsval. Efter att ha hört första singeln tror jag att hon kommer att lyckas utmärkt.

Det blir inte sämre av att hennes första album Cho Dependent gästas av bland annat Patty GriffinTegan and Sara, Fiona Apple, Jon Brion, Ani DiFranco och Rachael Yamagata.

Jag som älskar countrymusik ser potentialen att byta ut melankolin och sorgen i countrytexter mot drastisk och rättfram humor.

Dessutom visar det ju sig att Margaret Cho är begåvad med en utmärkt sångröst.

Kommentera

