Kristdemokrat verkar ha fått en löskuk i huvudet.

Jag har suttit hela veckan och väntat på det. Som på nålar. När ska det dummaste och mest inskränkta citatet under Stockholm Pride komma? Och vem ska uttala det?

En frireligiös predikant? En sverigedemokratisk partisekreterare? En kristdemokratisk riksdagspolitiker?

Igår fick vi svaret: en kristdemokratisk riksdagspolitiker med namnet Annelie Enochson ställer sig kritisk till budskapet Pride sänder. Efter att ha läst om festivalen i tidningen (!) vill hon lätta på sitt tyngda hjärta:

”Jag tycker INTE det är ok att sprida löspenisar och fylla stan med ekivoka budskap…och att alla Stockholms flaggstänger flaggar med RFSL flagga. Jag tycker INTE heller det är ok att skattepengar går till att sponsra Pride och på detta sätt hylla dekadansen som följer i Prides spår.”

Jag visste inte att det sprids löskukar under Pride. Jag har läst om skyfall och oväder, så kommer kukarna från himlen då eller? Men så är ju Annelie Enochson säkert bundis med Gud och sitter på hemlig information.

Men Annelie Enochson har inte fått en löskuk i huvudet ännu, för hon är så skarp att hon vet att detta uttalande kommer att kritiseras. Så hon kör med det beprövade knepet att förutse motståndarens attack och försöka parera den:

”Får man skriva så som jag gör nu i Sverige idag…eller är detta oxå hets mot folkgrupp, den homosexuella ? Förresten är homosexuella en folkgrupp??…tillhör jag isåfall då den hetersexuella folkgruppen som det är ok att hata eftersom vi inte omnämns i lagen om hets mot folkgrupp?”

Stackars Annelie. Det är inte lätt att tillhöra den heterosexuella majoriteten. Det är inte lätt att tillhöra normen.

Det är inte lätt att aldrig tvingas kämpa för sina mänskliga rättigheter. Det är inte lätt att aldrig diskrimineras, misshandlas eller dödas på grund av sin sexualitet. Det är inte lätt att alltid ha en självklar del av samhället, medierna och populärkulturen.

Annelie Enochson har ju så rätt. Det är den heterosexuella majoriteten som behöver skyddas ännu mer från diskriminering och hatbrott. Så är det.

”Ja, på Pride är det iallfall uppenbart…att min ”folkgrupp” den får man hata…och allra mest vi som vill sätta familjen främst och vill att äktenskapet är mellan EN man och EN kvinna!”

Jag vet inte om Annelie Enochson är gift. Om hon är det är det uppenbart med en man. I sådana fall har hon ju sitt äktenskap mellan en man och en kvinna. Att mitt framtida och andras äktenskap ser annorlunda ut, vad har det med hennes att göra?

Get a life, please.

Om Annelie Enochson känner sig hatad under Prideveckan så har hon uppenbarligen ingen aning om hur riktigt hat känns. Det vet dock många av oss hbt-personer.

För de flesta av oss har blivit hånade, slagna eller diskriminerade av människor som inte känner oss, men som osar hat. Människor som lever på hatet mot personer som oss.

Det är bland annat därför Stockholm Pride finns, för att vi ska få slippa det.

Om än bara för en vecka.

(Pst! Bilden ovan har inget med hennes uttalanden att göra, men jag kan ju bara fantisera om vad Annelie Enochson måttar mellan händerna…)

23 thoughts on “Kristdemokrat verkar ha fått en löskuk i huvudet.”

  1. […] Linus Fremin har så rätt när han skriver: ”Om Annelie Enochson känner sig hatad under Prideveckan så har hon uppenbarligen ingen aning om hur riktigt hat känns. Det vet dock många av oss hbt-personer.För de flesta av oss har blivit hånade, slagna eller diskriminerade av människor som inte känner oss, men som osar hat. Människor som lever på hatet mot personer som oss.Det är bland annat därför Stockholm Pride finns, för att vi ska få slippa det. Om än bara för en vecka”. Annelie Enochson däremot  gnäller bara för att hon inte får vara lite mer värd än somliga. […]

  2. Hahaha, jag undrar hur många dildosar som landar i hennes brevlåda efter det här? Jag blir sugen på att skicka några själv:-)
    Annelie – kristdemokraten som ger löskuken en ansikte!

  3. Åh, jag vrider mig i plågor av att läsa det här! Det hon säger är så urbota ofattbart inskränkt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. När ska det ta slut? Jag tror jag blir knäpp.
    Men du är huvudet på spiken som vanligt 🙂

  4. Helt obegripligt att det finns såna här inskränkta människor än i dag, man blir ju rädd. Suck.

  5. Det första jag tänkte på när jag hörde om hennes svammel var om hon tycker att det är okej att sprida ekivoka budskap på alla annan tid utom just under Pride och i så fall varför. Vilket jag rimligtvis inte tror att hon tycker men också att hon då borde understryka hur genomjäva konservativ hon är som ALDRIG tycker det är okej att sprida ekivoka budskap på stan. Men just för att hon pekar ut just Pride som något hon tycker är osedvanligt ekivokt och dekadent visar hon på hur ofattbart jävla inskränkt hon är.

    1. eveliina, bra rutet! hon borde skaffa sig en ögonbindel. då slipper hon se något överhuvudtaget.

  6. 1. Linus: du har snuskig fantasi- :P.

    Genom att måtta med händerna visar Annelie hur hon vill att världen ska se ut. Alla människor ska vara lika välklädda, nyklippta och skrymtreligösa och passa in i hennes fyrkantiga mall.

    2. Hatar homosexuella heterosexuella?

    1. pia, 1. alltid! och fint observerat. självklart är det vad hon måttar!

      2. några gör nog det, vilket inte är så konstigt att en förtryckt minoritet gör gentemot en förtryckande majoritet.

    1. emma kaagaard kristensen, jag vet! kd kommer att försvinna det här valet eller nästa. deras väljarkår är ju gamla som dör snart. sd däremot känns farligare.

Kommentera

