Sluta hyckla om hur mycket ni bryr er om djur.

Jag är inte en vän av allt levande, trots att jag är vegetarian. Mitt fönster är fullt av dödade, blodiga flugor. Jag dödar insekter utan att blinka, för jag avskyr dem alla.

Men mitt hjärta blöder dock lättare för större djur.

Jag klarar bara inte av polishästar, cirkusdjur eller småbarnsfamiljer med husdjur. För mig är det bara olika former av vardagligt och accepterat djurplågeri.

Poliser som rider hästar på asfalt i stressade och farliga miljöer. Cirkusdjur som tvingas göra tricks för en dum publik. Familjer som låter sina ouppfostrade barn dra och släpa små kaniner och hundvalpar i öronen.

Det är ett djurplågeri som de flesta inte ser, inte uppfattar på det viset eller bara skiter i.

Men det finns även djurplågeri som många hycklande upprörs över för att sedan mumsa i sig eller kleta på sig.

Som allt det som pågår i svenska och utländska slakthus där djur dödas och torteras lite hur som helst för att sedan slängas upp på en engångsgrill i någon svensk sunkig park.

Allt är väl så länge solen skiner, eller hur?

Som djurförsöken i olika laboratorium där apor, råttor och alla möjliga djur injiceras, opereras och hålls instängda bara för att ytliga människor ska försöka lura åldrandet i sina ansikten.

Allt är väl så länge huden är tajt och slät, eller hur?

Sedan finns det dock djurplågeri som alla med någorlunda hjärtan inte kan ignorera. Det är så kallad ”underhållning” som tuppfäktning, kamphundar och tjurfäktning till exempel.

De är ohyggliga tortyrlekar där oskyldiga djur drivs till vansinnets gränser för en idiotklappande publik.

Den sortens djurplågeri kritiseras av de flesta. Trots det går det långsamt med att på lagligt sätt kontrollera och förbjuda dessa djurplågerier. Först i veckan förbjöd det katalanska parlamentet i Spanien tjurfäktning.

Det var sannerligen på tiden.

Tortyr av skrämda djur är inget folknöje, och man har varken religiösa eller relevanta kulturella faktorer att ta hänsyn till. Så ett förbud är fullständigt självklart, om än några decennium för sent.

Nu slipper jag glädjas åt när de blödande tjurarna lyckas stånga tjurfäktarna.

Jag må inte vara värsta rabiata djurvännen som respekterar vartenda levande ting. Jag må inte tycka att alla måste bli vegetarianer för att anses vara godhjärtade människor.

Men jag är jävligt trött på hycklandet kring djuren.

Folk kan glufsa i sig en flintastek som de inte vet var de kommer ifrån samtidigt som de ojar över de taskiga förhållandena i slakthusen.

Folk upprörs över bilderna på inspärrade djur, för att i nästa sekund smeta på sig krämen djuren är inspärrade för.

Jag förstår bara inte logiken.

Tyck inte synd om djuren som smärtsamt dödas om du själv sedan äter upp dem utan att ta reda på hur de slaktades. Tyck inte synd om de inspärrade laboratoriedjuren om du själv använder produkterna de testar fram.

Jag ber inte om fler vegetarianer eller fler djurrättskämpar. Jag ber bara om mindre hyckleri.

Och gärna ett förbud mot cirkusdjur.

16 thoughts on “Sluta hyckla om hur mycket ni bryr er om djur.”

  1. Exakt så. Jag gillar katter som husdjur för att de säger ifrån om någon är jobbig eller dum mot dem. Läste du förresten Helena Bergmans blogg om idioten som sa något i stil med ”om alla vara homosexuella skulle det inte bli någon skinka till jul”?

    Gud vad förbannad jag blev. Av två orsaker.

    1. kaia, läste om homogrisarna i dn faktiskt, igår tror jag. så otroligt korkat uttalande.

  2. Jag älskar djur och jag avskyr när de behandlas illa. Men jag är inte vegetarian. Betyder det att jag inte kan tycka det är illa när djur slaktas på ett ohumant sätt? Kan man inte känna för djur ändå?

    Uppenbarligen tycker jag illa om djurförsök och försöker att köpa smink som inte kommer från företag som gör sådant. Jag skulle aldrig köpa päls eller liknande.

    Kan jag inte vara djurvän och ändå få äta kött ibland? Varför är det så svart och vitt. Det kanske inte är hur du menar det, men det låter som ”du kan inte älska djur om du äter kött”.

    Håller förresten med om cirkusdjur. Folk kan säga att de älskar att uppträda hur mycket de vill – men jag tror inte det kan vara bra för något djur att leva så.

    Om hundar i barnfamiljer – jag antar att du bara menar när barnen får göra vad du vill? För jag har sett många hundar i barnfamiljer som har det hur bra som helst. Det är upp till föräldrarna att lära barnen att man inte drar i djur och gör dem illa.

    1. saga, min poäng är att många är så oerhört dåligt insatta i hur världen fungerar, över sina egna val och hur allt hänger ihop. för mig är köttätande absolut helt ok, så länge det är ett medvetet val, precis som att inte äta kött är ett medvetet val. jag efterlyser att människor åtminstone reflekterar över varför de väljer att äta eller inte äta kött.

      om man vill äta kött och ogillar slakthusen som dödar djuren oschysst, då bör man efterforska varifrån köttet i köttdisken kommer ifrån, hur dödas djuren på slakthusen? bedövas de först? min poäng är inte att bara vegetarianer kan vara djurälskare. min poäng är att det krävs medveten konsumtion för att undvika hyckleri.

      och ja, jag menar ouppfostrade ungar som torterar husdjuren. att ha djur runt småbarn kräver jävligt vakna föräldrar.

      1. Det är helt ok, då håller jag med. Ville bara veta att jag förstått rätt 🙂

        Jag försöker till den grad jag kan att välja kött som jag vet är ok. Och jag vet precis varför jag fortfarande äter kött. Håller med om att folk säger en sak men sedan gör en annan och inte vet varför så borde de nog reflektera över det.

        Sedan kan jag inte låta bli att minnas vår gamla hund från när jag var liten (vi var väldigt snälla barn vill jag påpeka, och skulle aldrig gjort henne illa) – hon älskade barn och var nog min lillasysters bästa barnvakt. Lillasyster hade en förmåga att försvinna helt plötsligt, men det var bara att titta efter hundsvansen så visste man att hon var precis där med hunden som hade koll 🙂 Men det är nog tyvärr mer ofta som barn inte är så snälla mot hundar. Inte för att de är elaka, utan för att de inte vet bättre och föräldrarna håller inte koll.

        Jag blir alltid irriterad över när hundar biter barn – missförstå inte, det är hemskt.. men jag kan inte låta bli att undra vad ungen gjort hunden, för ingen ”normal” hund attackerar någon. Utan den har antingen ingen bra husse/matte eller så har det hänt något.

        Men jag skriver/pratar för mycket och det är inte ens relevant till ämnet. Måste vara att jag är så uttråkad för tillfället 🙂 Ursäkta mina långa kommentarer!

        PS Även om det inte framstått så läser jag din blogg i stort sett varje dag och tycker den är väldigt bra (även om jag inte brukar kommentera)

      2. saga, ok bra! som sagt, jag har inget mot medvetna köttätare. folk får göra sina val, även om jag inte håller med om dem.

        jag kan också irritera mig på att det alltid är hundens fel om den biter ett barn. självklart finns det dumma hundar, men lika många dumma barn som inte vet bättre än att provocera fram en olycklig attack från en hund. det är därför jag ser svårigheter med djur bland små barn, det händer lät olyckliga saker, även om din historia var ett upplyftande exempel på det motsatta!

        och kul att du gillar min blogg!

  3. Personligen slutade jag för längesedan att respektera likätare (vi bör inte använda ordet ”kött” eftersom det lika gärna kan betyda t.ex. frukt-kött), även nära vänner som äter lik.
    Liksom, vi kan vara hur bra vänner som helst men jag kan inte ha någon som helst respekt för att du äter en mördad varelse. Helt utan anledning!

    1. kristiporr, likätare låter onekligen närmare sanningen! jag förstår vad du menar, men jag resonerar inte så. jag känner mest att det är en lönlöst fajt. folk vill äta lik, det enda jag vill är att de ska kunna motivera det bättre än att det typ är gott.

      1. Ok. Jag förstår. Personligen känner jag att ingen fajt är lönlös. Det kanske är det att det snart är september och handskarna har snörats på. Men mord är fan mord. Oavsett om det är passivt eller aktivt. Oavsett hur det motiveras.

      2. kristiporr, jag skulle önska att jag orkade. men jag gör fan inte det, inte alla fajter liksom.

  4. Jag glädjs med dig att ett förbud äntligen kommit.. en bit på vägen mot ett humanare samhälle.

    Log sen igenkännande om frustrationen över alla ”djurvänner” med dubbelmoral. Min egna favorit är när folk vet att jag är vegeterian och ska presentera mig för en annan ”djurvän” och det visar sig att de med glädje mumsar i sig broilerkyckling men tycker så fruktansvärt synd om alla ute-katter som riskerar att bli påkörda.

    Samtidigt inser jag att jag genom mitt val att äta mjölk och ägg-produkter också har en viss dubbelmoral. Värphönsen har det knappast trevligare än kycklingar som föds upp på slakt. Hur har du resonerat i den frågan? Eller är du kanske strikt vegan..?

    Tack för som alltid en toppenblogg!

    1. linn, det är intressant det där med mjölk- och äggprodukter. för jag håller med dig. det är problematiskt och egentligen ologiskt för mig med mina åsikter att inte vara vegan. jag är dock inte vegan. men jag äter ingen mjölk och ägg hemma. jag använder mjölkfritt margarin och sojagrädde. jag ersätter alla produkter jag kan hemma med mjölk- och äggfria alternativ. jag äter dock quorn ibland, det är min enda last.

      men om jag äter mat hos vänner eller på restaurang då äter jag mjölk och ägg. helt enkelt för att det är svårt som fan att hitta bra vegetarisk restaurangmat som det är, att leta vegankrubb är ännu värre. och jag kräver inte att mina vänner ska använda speciella produkter bara för min skull. så länge de inte serverar kött så är det lugnt.

      det är en kompromiss som jag känner mig bekväm med och som jag kan stå för. jag tror att jag lättare skulle kunna bli vegan på riktigt om det fanns bättre veganmat på restaurangerna, för i mitt fall är det vad som står i vägen främst.

Kommentera

