Expressen menar att vara homo är ”fel”.

Folk frågar ibland mig när jag visste att jag var homo. Jag brukar svara att jag har gjort det hela livet, men att det blev förståeligt först i tonåren.

Det var också då som jag insåg att det var ovanligt, fel och onormalt att som kille vilja ha sex med och bli kär i andra killar. Jag insåg att jag var annorlunda, att jag var mindre värd.

Jag insåg att kampen för att ha samma möjligheter i livet som min heterosexuella vän, granne eller farmor skulle bli en lång en. Och jag hade rätt.

De flesta hbt-personer jag känner har alltid vetat om sin sexualitet. Men de har haft olika långa resor med att förstå den, och även acceptera den. Men de har alla vetat, hur mycket de än må ha försökt att förtränga det.

Därför tror jag inte att Expressens webbtest ”Är du verkligen straight?” är till för annat än att visa stor okunskap och inskränkthet kring mänsklig sexualitet. Mitt under Stockholm Pride.

De smarta frågorna för att avgöra ens heterosexualitet är bland annat ”Blir du bara sexuellt attraherad av personer av det motsatta könet?” och ”Känns det 100 procent rätt om du har sex med personer av motsatt kön?”

De här frågorna är ju inte direkt revolutionerande. Och de som svarar lär knappast upptäcka sidor hos sig själva som de redan inte visste om. Men oj, är jag bög eller bi för att jag fantiserar sexuellt om män?

What a surprise!

Det bör tilläggas att Expressen efter uppståndelsen har tagit bort en del frågor. Riktigt puckade och inskränkta frågor som ”Om du är kille: Känner du dig riktigt manlig? Om du är tjej: Känner du dig riktigt kvinnlig?”

För ”riktiga” män och kvinnor är ju inte homo eller bi ju!

Det här webbtestet skulle bara ha kunnat placerats i tramshögen där alla andra Expressens webbtest hamnar, men problemet med testet är ju vilka signaler svaren sänder.

Alla svar som pekar mot en heterosexuell läggning beskrivs nämligen som ”rätt” och svar som pekar åt en homo- eller bisexuell läggning kategoriseras som ”fel”.

Väljer man ”heterosvaren” hela vägen visas texten ”Du fick 11 rätt av 11 möjliga. Du är superhetero”. Andra svar ger texter som ”Du får 4 rätt av 11 möjliga, din heterosexualitet vacklar”.

Självklart menar Expressen själva att det bara handlar om testets statiska utformning där något alltid blir rätt eller fel. De menar att det inte var deras avsikt ”att säga att en viss sexuell läggning är rätt och en annan är fel.”

Fint så, men oavsett så är språk politik, och det används strukturellt som ett sätt att distansera och värdera oss utanför normen. Det blir synnerligen problematiskt när ett ”oskyldigt” webbtest pekat ut homo- och bisexualitet som fel mitt under Prideveckan.

Det må vara enklast att skratta bort webbtestet, men grejen är ju att ”harmlösa” exempel som dessa inte är särskilt ovanliga. Heteronormativiteten regerar och gör alla, inklusive publicister, till klumpiga idioter.

För den som vill göra ett test som säger något om ens sexualitet, eller åtminstone föreställningarna kring den, bör vända sig till Stockholm Prides Hur hetero-test från förra året.

I det testet ”avgörs” ens heterosexualitet genom en genomgång av ens Twitter– eller Spotify-konto.

Testet använde sig medvetet av stereotypa ord och egenskaper om hetero/homo och män/kvinnor för att få folk att reflektera kring vad som gör en mer eller mindre hetero. Alla föreställningar som är kopplade till kön och sexualitet.

Ett test som på ett humoristiskt sätt lyckades skapa debatt och förhoppningsvis satte igång tankar kring hur vi ser och handlar efter föreställningar om sexualitet och kön.

Expressen borde ta sig en titt.

14 thoughts on “Expressen menar att vara homo är ”fel”.”

  1. Så urbota dumt
    Ska man bli kränkt
    eller bara väldigt trött?

    ”Har du haft en kärleksrelation med någon av det motsatta könet?”
    Nä, jag har haft flera, hur ska jag då svara
    ska jag kryssa cirkel nej eller cirkel ja
    ”Känns det 100 procent rätt om du har sex med personer av motsatt kön?”
    Nä, tänk på dåligt samvete, fylleknull eller på nån som är otrogen
    känns det rätt då, Expressen?
    Det är faktiskt inte lätt att veta, så jag måste ju fråga

  2. Jag tycker också att de där testen är urlöjliga. ”Känner du dig riktigt kvinnlig?” Nej det gör jag inte, men jag är inte bisexuell trots det då jag helt enkelt inte tänder på tjejer, vid 28 års ålder och testhångel med vackra kvinnor känner jag mig rätt säker på min sak. Till den dan kommer då jag blir kär i eller kåt på en tjej kommer jag alltså kalla mig straight, detta trots att jag inte är någon typisk kvinna. Så larvigt med alla dessa ”rätt” och ”fel” test, har för mig att jag irriterat mig på det även vid andra test typ där en viss personlighet blev rätt och en annan blev fel.

    1. tildaf, det är så lustigt med ett sådant heteronormativt test under prideveckan. det säger liksom allt om sakers tillstånd.

      1. Japp, det är som att de slår sig för bröstet ”Titta vad duktiga vi är som har ett hur-gay-är-du-test mitt under Pride! Vi har verkligen ett relevant utbud för våra läsare” *kräks lite*

  3. Jag gjorde testet och min spotifylista är tydligen 9% Hetero. Ganska bra siffror.
    Om jag flyttar dom där fem Bruce Springsteen låtarna jag gillar i smyg, tillbaka i skäms-mappen igen, så kanske man kan putsa siffrorna ytterligare någon procent 😉

    Btw Expressen’s test tänker jag inte ens pröva.

    Bra blog Linus.

  4. Så dumt! Dessutom kan man ju fantisera om saker även om man inte vill göa det på riktigt. Många fantiserar om homosex utan att vara homosexuella.

Kommentera

