Vad är fel med en onanerande 16-årig tjej?

Taylor Momsen, 16-årig stjärna från urdumma tv-serien Gossip Girl, har hamnat i riktigt blåsväder.

Till skillnad från jämnåriga Miley Cyrus som dansar strippdans i sina uppträdanden och försöker vara sexig, så går Taylor Momsen ett steg längre och gör det allra mest förbjudna: hon gör sig själv till en sexuell varelse.

Detta genom ett citat där hon säger att hon är ”not into guys” och att ”her best friend is her vibrator.” Kritik har kommit från höger och vänster om det olämpliga med att en 16-årig tjej använder en vibrator.

Kanske är det inte vidare smart att som 16-åring prata om vibratorer i intervjuer, och kanske vill hon mest verka tuff och vuxen. Men vad är det egentligen för fel med att hon använder en vibrator?

Att killar tidigt börjar onanera är det ingen som upprörs över. Det är bara ”naturligt” och ”normalt”. Tjejer däremot blir utpekade och ska skämmas för att de undersöker sina egna kroppar och försöker hitta hur de njuter.

Det är en del i varför synen på kvinnors sexualitet är så skev. Där det är mannens njutning, och aldrig kvinnans, som ska vara i fokus. Det är den viktiga, det är den som räknas.

Kvinnor ska inte få ha sex med vem och hur de vill. De ska inte få vara själviska och äga sin njutning. De ska inte få äga sin sexualitet. De ska bara tillfredsställa alla andra än sig själva.

Jag har skrivit om det förut, men gör det igen. Om hur doktor Laura Berman i ett avsnitt av Oprah Winfrey Show gav mig ett riktigt och viktigt aha-ögonblick.

Hon diskuterade sätt som skulle få unga tjejer att inse att deras sexuella njutning inte bara beror på mannen de har sex med. Ett sätt menade hon var att mammorna skulle berätta för sina döttrar om onani när de var 14, 15 år gamla.

Det är ett smått kontroversiellt förslag, speciellt i mer konservativa kretsar, men så oerhört insiktsfullt. För om tjejer vet hur de kan tillfredsställa sig själva, då kommer de att äga sin egen sexualitet och inte göra något de inte vill sexuellt.

Därför bör ingen uppröras över att en 16-årig tv-stjärna säger att hon använder en vibrator. Snarare är det ett bra exempel på en ung tjej som lär sig att själv diktera villkoren för hur hon njuter.

Det är bra och starkt att Taylor Momsen går emot alla andra tonårsstjärnor och deklarerar att hon inte behöver en kille för att må bra. Att hennes sexualitet bara är hennes egen.

Hon har inget att skämmas över.

27 thoughts on “Vad är fel med en onanerande 16-årig tjej?”

  1. Inte tusan behöver
    tjejen en vibrator
    hon har väl fingrar
    hon kan pilla med
    så det sker diskret
    om det nu är viktigt
    och inte bara fult
    att ha det skönt

  2. Lära sig onanera
    av sin mamma
    eller sin pappa?
    Eller lära sina
    egna ungar
    pilla på sig själva?
    Blir inte det
    väl intimt
    och incestiöst?
    Kan det inte räcka
    med en nån hemsida
    för det informativa
    där ungarna själva
    kan lära sig att pilla?

    1. pia, nu menade hon och jag mamman. pappan blir konstigt. och visst bör sexualundervisning i skolan också prata om kvinnors njutning. poängen dr berman hade var att mammorna inte skulle få sina döttrar att skämmas över att onanera.

  3. Nu kan jag inte hålla mig längre, varför dessa konstiga radbrytningar???? 😀

    och till ämnet, tror inte riktigt på föräldrainstruktioner om onani, det har ju som du säger funkat för killar utan detta så tror inte det är där skon klämmer. Tror inte att anledningen till att det är mer accepterat hos män är att de har lärt sig av sina föräldrar.

    Det här kommer väl att ändra sig av sig själv, speciellt som ungefär varenda ungdomstidning har något i stil med onaniskola, eller så suger du av din kille i varje nummer, så information finns ju i överflöd.

    Paisley:
    En del gillar
    duschslangar
    andra bananer
    och en del sina fingrar
    smaken är
    som baken
    och om det nu inte
    är fult
    varför då tänka
    på diskretion?

    1. johan, det handlar mer om att killar från tidig ålder lär sig att inte skämmas över att onanera, medan tjejer inte behandlas på samma sätt. poängen är inte att mamman ska coacha sin dotter i onani, utan om att tydliggöra att det är ok att göra. sedan är det självklart lika viktigt att skolans sexualundervisning pratar om både mäns och kvinnors lustar på ett bra sätt.

  4. Tycker det är en tråkig attityd de har med tanke på att det finns studier som visat att ungdomar som onanerar har en senare sexdebut. Borde inte det ligga dem i fatet eller? haha

  5. Diskuterade det här med en amerikansk kompis så sent som i förrgår, han känner sig fångad i ett rasistiskt och kristet konservativt hem och sa att det enda han ville kunna göra innan han flyttade till Tyskland var att kunna prata med sin 13-åriga lillasyster om sex så hon slapp undan deras mammas konstiga idéer om sex och preventivmedel.

    Under diskussionen trillade vi över den här tråden på reddit.com: http://www.reddit.com/r/sex/comments/crx45/what_do_you_think_about_buying_a_vibrator_for_a/ Tyckte det var mycket i den som kändes positivt 🙂

    1. elin, ja, någon i närheten som inte gör lusten och könsorganet till ett big no no.

  6. Jag tycker det är intressant att det talats så mycket om vilken betydelse SATC har haft för kvinnors sexualitet, för jag upplever att det egentligen inte hänt någonting, och just att det fortfarande blir debatt om såna här saker illustrerar ju det väldigt väl. Jag blir så ofattbart less och ledsen när tjejer säger att dom inte gillar sex, för jag tror inte att så faktiskt är fallet, det är bara det att dom inte lärt sig att gilla sex, och just för vems skull de har sex är nog den största anledningen. Det tycks inte ha någon betydelse att SATC visades i över tio år, det är fortfarande tabu för kvinnor att tala om sex och sin egen njutning. Och dom som ändå gör det, och gör det ärligt och uppriktigt, blir ofta uthängda för att vara horor av de där arma kvinnorna som är för hämmade och begränsade för att våga ta för sig. Jag upplever att problemet handlar om att vi ger de där hämmade kvinnorna alldeles för mycket makt och inflytande, och det har ingen som helst betydelse hur mycket hora folk tycker jag är, jag kommer fortsätta prata om mitt sexliv.

    När det kommer till sexualundervisningen i skolan tycker jag det blir lite skevt att lägga över ansvaret på skolan, det är att låta föräldrarna komma alldeles för lätt undan och jag tycker det är tragiskt! Däremot tycker jag att det av just den här anledningen är viktigt att ungdomar har andra vuxna än sina föräldrar de kan gå till, en äldre kusin, en moster eller något liknande, och om man har något bakom pannbenet som föräldrer förstår man vikten av ett ens barn känner många vuxna som den vågar ty sig till.

    1. eveliina, håller med. den kvinnliga sexualiteten är fortfarande jävligt vaktad.

      och ja, inte bör skolan ha hela ansvaret. det viktiga är att vuxna tar sitt ansvar, både professionellt och som föräldrar/syskon/släkting osv.

  7. Förstår verkligen inte det upprörande med det. Förstår heller inte vad som skulle vara ”inte så smart” med att hon pratar om vibratorer i en intervju. What’s the big deal liksom?

    1. candy, smart och smart, det beror ju på vilken image hon vill ha. inte så smart om man vill förmedla en girl next door-look. funkar liksom inte i konservativa usa att prata onani då.

  8. @Johan: En anledning till varför tjejer själva inte lär sig är för seriöst, det könet är svårupptäckt! Visste själv inte att det fanns förrens i 13-års åldern. Killar är mkt väl medvetna om sina könsorgan-sen ja, alltid? Det är synligt och används dagligen

    SEn bara för att tjejer börjar onanera senare ska ju inte det betyda att det är ”onaturligt” heller, men det borde vara självklart att en tjej att hon ska äga sin egen njutning och inte förlita sig på någon annan för att få det.

    1. Visste du inte om att onani fanns eller att ditt könsorgan fanns? Sen använder väl tjejer sitt känsorgan på samma sätt ganska dagligen om inte ännu oftare?

      1. Visste inte könsorganet fanns, inte onani heller för den delen. och nej. Men kissar ju inte med den precis xD

  9. ha ha, jag var expert på onani när jag var liten tjej men när jag var elva började jag känna att det var fel och skamligt och försökte sluta men sedan började jag igen när jag var tretton, kunde liksom inte låta bli. försöker få min tjejkompis som aldrig haft en orgasm att förstå hur viktigt det är att utforska sig själv och våga njuta men tråkigt nog känner hon att hon inte kan göra det…

  10. Vad är det för fel med sexhjälpmedel? Även stenåldersmänniskorna verkar ha haft sådana:
    http://verkstadsvagen.arkeologiuv.se/
    (I skrivande stund tredje inlägget uppifrån – Inget är säkerställt till 100% som sexhjälpmedel vare sig den i Motala som blogginlägget handlar om eller den i Tyskland som omnämns, men ändå kul att leka med tanken.)

    1. jo, skulle ju vara hemskt konstigt om ingen i historian hade kommit på att man kunde stoppa in något där, speciellt när stenåldersmänniskorna blev över 13 år och insåg att de hade ett könsorgan 😉

  11. Linus, mammor behöver inte berätta om onani eller uppmana sina döttrar att onanera.Barn och ungdomar ska få upptäcka att man kan göra detta SJÄLVA, utan någon vuxen som tjatar på dem eller kommenterar det, oavsett om det är positiva kommentarer eller inte.Barn och ungdomar har rätt till integritet, och i det ingår att föräldrarna inte ska lägga sig i om de onanerar eller inte. Själv hade jag blivit oerhört kränkt om min mamma plötsligt börjat uppmana mig att onanera då jag var 14-15. Och då hade jag ändå gjort det sedan jag var fyra-fem, men det var verkligen inget jag ville dela med henne eller prata med henne om.
    Det enda man som mamma behöver göra är att inte reagera med panik, äckel och förskräckelse då man upptäcker att ens barn eller tonåring onanerar.
    Enda gången man som mamma överhuvudtaget bör kommentera barnens
    onani är om de gör det på olämpliga platser. Då kan man säga att ”Det där
    gör nästan alla, men det är något privat man gör när man är ensam”

    Kanske något alla vuxna blottare , nästan alltid män hade behövt höra som barn?

    (Och här kommer skillnaden i bemötandet av killar och tjejer in, jag fattar inte varför så många vuxna nästan berömmer småpojkar då de onanerar, det är varken något ”duktigt” eller något skamligt, bara något naturligt man varken behöver lägga positva eller negativa värderingar i, så länge det inte sker på olämpliga platser. )

    1. marianne, bra skrivet. jag förstår vad du menar. kanske uttryckte jag mig otydligt i texten, men min poäng är att tjejer ofta får veta att onani inte är något de ska ägna sig åt, medan killar får veta tvärtom. om onani blir mer ”ok” för tjejer att ägna sig åt, bara det att mamman säger det i en bisats när något annat diskuteras t ex, så skulle fler tjejer göra det utan skam.

  12. Shit! Vilken intressant sida! Har länge gått å tänkt på alla dom här frågorna som ni verkar ta upp så bra! 🙂 Typ om feminism, hur kvinnorna fortfarande behandlas så olika jämfört med männen, konsekvenserna m.m. Blir sjukt glad! 😀 Känner mej inte lika ensam i mina tankebanor, grymt!

    Hoppas på mer text snart, ha de gött! 😀

Kommentera

