Riktiga skurkar slafsar samkönat.

För en del är bögar och flator samhällets bovar och skurkar. Det är vi som förorenar de fina, självklart helt obefläckade, institutionerna som äktenskap, familj och barnaskapande.

Vi har mage att begära samma rättigheter som normen. Fy fan vilka fula fiskar vi är. Vi förtjänar på vår höjd att leva inom våra hems fyra väggar.

Så länge vi inte har någon obscen regnbågsflagga hängandes från balkongen.

Även inom populärkulturen har framför allt bögar, eller misstänkta bögar, ibland fått iklä sig skurkrollen som ett sätt att visa heterosamhällets kamp mot hbt-trättigheter genom en musklig heteromans kamp mot en teatralisk bögfuling.

Samtidigt är det väldigt få hbt-karaktärer som får vara hjälten. Förutom kanske Xena så finns det inte så många fler. Inte fan är det någon bög som räddar världen.

De ska ju skrämma slag i den med alla sina löjliga och farliga krav på lika rättigheter!

Bryan Safi undersöker lika briljant som vanligt detta fenomen i senaste That’s Gay. Som han uttrycker det:

”We’re here, we’re queer, we’re homo-cidal maniacs!”

Posted in Okategoriserade

8 thoughts on “Riktiga skurkar slafsar samkönat.”

  1. Hade det varit naturens vilja att två av samma kön kunnat få barn
    hade jag inte reagerat men nu är det så att det måste vara en hancell
    och en honcell så även bland djur och växter så därför anser jag att
    det är naturens mening att det skall vara en av varje kön som skall bli
    föräldrar. Hur sen folk gör med sin egen sexualitet det är inte mitt
    bekymmer så länge det rör sig om vuxna individer får man väl rulla
    rulla runt i sänghalmen som man vill.

    1. hans nilsson, förstår inte vad din kommentar har för koppling till vad blogginlägget handlar om. jag skriver om hur hbt-karaktärer avbildas i populärkulturen, du skriver om han- och honceller och bögsex. märkligt. för övrigt, vad man har för sexualitet ska inte styra vilka mänskliga rättigheter man ska ha.

  2. Hej Linus,
    Den här normtanken finns ju överallt. Det gäller ju även medlidsamma blickar och en klapp på kinden med orden ”du kommer också att hitta någon” när man berättar att man är singel. Som om det per automatik är synd om mig för att jag för tillfället inte har någon fast partner och/eller sju rosakindade ungar.

    Att tv och film återspeglar det kristna vurmandet kring kärnfamiljen i USA är ju knappast överraskande i sig. Det är ju klichéer och moralkastande i var och varannan produktion. Inte ens där kan man ju se dem som något på i realiteten motsvarar verkligheten eller hur majoriteten uppfattar verkligheten. Inte ens i USA, dubbelmoralens skinande Mecka.

    Men visst har vi liknande inriktning även i våra svenska kanaler? Bonde söker fru exempelvis. Det har visserligen funnits med homosexuella, men det handlar om att man snabbt måste hitta en partner i monogamt förhållande för att sedan gifta sig.

    Stockholm är en av världens singeltätaste städer per capita. Kanske vore det trevligt att prata om att man inte är en förtappad själ för att man inte längtar efter kärnfamiljen. Detta oavsett om man är hbt eller straight. Kunde vara uppfriskande för en gångs skull.

    Kram.

    1. roger, absolut är det så. jag präglas av tanken på kärnfamiljen, har drömt om den som moderlöst skilsmässobarn. jag har de senaste åren brottats med tvåsamhetsnormen, vilket har gjort det lättare att må bra även när jag inte har en kärleksrelation.

  3. Appropå hjältar i tv-serier. Jag antar att du inte har tittat på ”torchwood”? (spin-off till doctor who). Faktiskt en odödlig(!) brittisk bög (eller bi, vet inte om det någonsin framgår helt) som räddar världen jävligt mycket.

    Det var inte något argument utan bara ett litet sidospår/sci fi-serie-tips. Du har förstås helt rätt, och jag håller med dig i allra högsta grad.

    1. kristiporr, har sett torchwood och grät när ianto dog. nu vill jag inte se den mer efter det…

      1. kristiporr, jag följer så löjligt många serier, men jag ska hålla utkik. promise.

Kommentera

