En kvinnlig statsminister med rynkor? Nej tack!

Snart sätter valrörelsen igång på allvar. Den lär bli den smutsigaste på väldigt länge. Det har vi ju redan sett prov på. Jag hoppas att folk orkar ta sig igenom skiten och rösta på valdagen.

I valtider kommer vartenda ledigt utrymme i offentligheten vara täckt av valaffischer. Regeln med dem är att de tydligen måste vara fruktansvärt dåliga. Det spelar ingen roll vilket parti det är, de lyckas alltid förpesta ens omgivning med sina fula budskap.

En av de mest irriterande är sossarnas valaffischer med Mona Sahlin. Förra veckan kom de senaste där hon ska lanseras som statsministerkandidat. Som en stark och pålitlig Mamma Svea.

Affischernas grundidé är ganska bra i all sin enkelhet. De tar fram Mona Sahlins förankring i verkligheten och sossarnas kärnbudskap. De är betydligt bättre än förra riksdagsvalets bisarra bilder på överbefolkade bilar där ”alla ska med”.

Men som vanligt har affischerna ett stort problem. För vad fan är det med sossarna och retuschering? Varenda affisch med Mona Sahlin, och även andra s-kvinnor under EU-valrörelsen, är ju så fruktansvärt överretuscherade att ingen ser klok ut.

De har sminkat och retuscherat Mona Sahlin tillbaka till 90-talet, vilket får effekten att hon ser fullkomligt onaturlig bland alla ”vanliga” människor. Som om hon är fotad i studioljus och sedan inklippt i bilderna.

Mona Sahlin är över 50 år, och har ett ansikte därefter. Det är inget fel med det. Hon är en tant, som hon själv säger. Låt henne vara det. Sluta försöka retuschera henne yngre. Det om något inger inte förtroende.

När jag var i Cannes för två år sedan frågade jag sossarnas dåvarande reklambyrå varför de envisas med att retuschera sönder s-kvinnorna. De skyllde på kunden, att de bara lydde order.

Kanske var det så, kanske inte. Men någon måste ju se att det ser helt galet ut, och att det kommunicerar fejkhet och onaturlighet, vilket rimligtvis är precis det motsatta till det önskade budskapet.

Dessutom vet vi ju att Göran Persson aldrig blev så här retuscherad. Är det så att sossarna själva är rädda för en kvinna som statsminister, eller bara en kvinna med rynkor som statsminister?

20 thoughts on “En kvinnlig statsminister med rynkor? Nej tack!”

  1. det där var det roligaste jag sett på länge, moderaterna själva skulle inte kunnat göra bättre affischer. Hon ser ju ut som han Justin Bieber

  2. själv är jag rädd för Mona, men det beror mer på att hon är en obehaglig människa än att hon har rynkor och är kvinna.

    1. johan, jag känner samma sak för maud olofsson. varför tycker du att mona är obehaglig?

  3. Har själv funderat på det och tror det är et gäng olika anledningar, för mig har hon alltid känts otroligt falsk och populistisk, mycket det där att appelera till kidsen och så vidare. Sen känns det som hon aldrig tagit något ansvar för alla de snedsteg hon gjort, och det är ju ett gäng, och bett ordentligt om ursäkt utan alltid försökt måla ut sig som ett offer och martyr.

    Apropå valaffischen så är jag hemskt förbryllad över vilka de riktar sig emot, den där med invandrarbarnen är ju ett rött skynke mot många och kommer att ge otroligt massa röster till SD, samtidigt som de för mer intelligenta verkligen visar hur dåligt integrationen har fungerat, eller som ett billigt knep för att locka invandrarröster. Budskapen och texterna i sig är väl ok, men alla tre bilder tycker jag var otroligt dåligt valda.

    Brukar varken hänga med i valrörelsen eller rösta så det är antagligen så här de brukar se ut och bara jag som är naiv

    1. johan, tror du har många som tycker som du gör. jag känner inte samma sak. men så är det. jag känner mycket ilska gentemot fredrik reinfeldt och förstår inte varför inte fler gör det, men så är det.

      om valaffischerna så upprörs jag inte särskilt mycket av bildvalen. det är så de brukar se ut, oavsett parti. jag tycker de är lagom tilltalande, förutom den jävla retuscheringen. men jag lovar, vi kommer att se mycket av samma sak, och värre, från alla partier.

      du borde för övrigt rösta, tycker jag.

    1. eva-lotta, om inte annat ger röstningen en rätten att klaga. om man inte använder sin rösträtt har man ingen rätt att gnälla på hur landet styrs.

  4. I år ska jag faktiskt rösta, lovade bort min röst till en vännina som bor här men är engelsk medborgare, och så länge hon inte röstade på Fi eller SD så ska jag rösta åt henne.

    Jag har ganska mycket ilska mot Reinfeldt med, enda skillnaden med honom är väl det att jag känner att han inte i lika stor utsträckning utmålar sig som något han inte alls är. Självklart är han som politiker är mest men han känns mer som en moderat som uppträder som man förväntar sig att en moderat ska uppträda.

    men hur som helst, pest eller kolera

    1. johan, är väl bra att den används åtminstone…

      håller inte med om reinfeldt. manipulativ och hycklande är vad han är. det finns inga nya moderater. det är samma gamla vanliga moderata politik, med skillnaden att den paketeras och kommuniceras på ett smartare sätt. med lögner och halva sanningar, men kommunikativt smart. det är därför detta val är ett ödesval. de senaste fyra åren har bara varit början på en total samhällsförändring. som jag inte gillar det minsta.

  5. Den här gången ser hon i allafall inte lika artificiell ut som på EU-valsaffischerna.

    Men varför förändra på ett så onaturligt sätt? Det utstrålar knappast förtroende. Det känns som de ansvariga plockats från någon mode/hälsobilagas redaktion.

    Hemligheten med retuschering är att det inte ska märkas. På den där bilden har man framhävt Sahlin på ett onaturligt sätt och man har använt en vaselin-på-linsen-effekt à la Cybil Shepard i Moonlighting.

    Det är så synd att de gör så där när Sahlin i oretuscherat skick ser bra ut och utstrålar energi.

    1. krille, håller med. lite retuschering används alltid. men det ska inte märkas. jag blir bara så irriterad över att ingen ansvarig inser det dumma med för mycket.

  6. Men hörni ni hallå
    jag har svårt att tro
    att polikerna
    skulle vara så egenkära
    att de kräver och vill ha
    den mest retuscherade yta
    som världen kan skåda
    att de inte kan lyssna
    på vad branchproffsena
    har att säga
    om vad som är lämpligt att retuschera
    och vad som är lämpligt att visa

    1. pia, nä inte tror jag att det är mona sahlin som har krävt något. jag tror att det är partiet och reklambyrån som har klantat sig, igen.

      1. Sen skyller de på varandra när de får kritik för det smaklösa resultat. Nä, det är reklambyråns fel, nej det är våra uppdragsgivarens fel. Det var dom som ville ha det så här.

  7. Retuscherad eller inte, de här affischerna är ändå bättre än EU-valets katastrofaffischer där partiet inte ens verkade ha godkänt dem före de åkte in i tryckpressarna. Mona Sahlin, Marita Ulvskog och Åsa Westlund såg alla tre ut som robotar. Reklambyrån verkade ha retuscherat bort alla eventuella glimtar i ögonen. Olle Ludvigsson såg dock helt normal ut (om än även han aningen polerad).
    Summa sumarum: ”Vi gör som kunden vill”. Okej? Men vem hos kunden är det som godkänner? Ibrahim Baylan? Den som vill får gärna ringa och fråga.

    1. simon, vette fan vem det är som godkänner, troligtvis kommunikationschefen. och visst är de marginellt bättre. blir spännande att se kommande affischer, om de lär sig med tiden…

Kommentera

