Feminismen är mitt fuck you.

I december förra året dömdes Lindsay Lohan för rattfylla, men klarade sig undan fängelsestraff på ett villkor: att hon fullföljde en kurs för personer med alkoholproblem. Men det gjorde hon inte.

Igår dömdes hon därför till att avtjäna 90 dagar i fängelse för brott mot sin skyddstillsyn. Plus 90-dagars sluten rehabilitering.

I domstolen igår kunde närgångna kameror fånga ett för de flesta dolt budskap från Lohan till domaren. På nageln hade hon målat: ”Fuck you”.

Jag bryr mig inte om att eller varför Lindsay Lohan åker i fängelse. Hon verkar uppenbarligen ha missbruksproblem som både har berövat henne på en lovande karriär i Hollywood och sitt eget egenvärde.

Jag hoppas att hon får den hjälp och det stöd hon behöver för att hitta sig själv. Och finna lugn och ro i själen.

Kanske ville Lindsay Lohan peka fuck you åt systemet som ville lära henne rätt och fel, fostra bort hennes olagliga sidor och beröva henne på hennes frihet. Men det där pekfingret var inget värt när tårarna rann efter domen.

Men det finns ändå något fint med den lilla tysta revolten.

Lohans nagel påminner mig om mitt livs största revolt. Feminismen. Den är mitt fuck you åt överheten. Att se strukturerna, hierarkierna som vårt samhälle består av och göra allt man kan för att rasera dem.

Det är att revoltera mot orättvisor och ojämlikhet.

Men det är ingen glamorös revolt målad på en Hollywood-stjärnas naglar. Det är snarare en mödosam, grå och vardaglig revolt som alldeles för sällan ger en tillräckligt med energi för att orka fortsätta.

Det är att tjata, analysera, diskutera fram förändringar. Det är att debattera, rösta fram politiska alternativ som gör skillnad.

Det är att säga åt homofoba kompisar. Det är att inte banta framför sina barn. Det är att se sitt barn som en människa, och inte ett kön.

Det är en revolt mot en värld som ser och behandlar alla andra än vita, heterosexuella, ciskönade, icke-handikappade, friska män som mindre värda.

Det är en revolt som kräver att vi är sega, uthålliga och har tålamod.

För en dag kommer vi att slippa.

2 thoughts on “Feminismen är mitt fuck you.”

Kommentera

