Vad är poängen med att bränna upp pengar?

Gudrun Schyman och Feministiskt Initiativ brände i morse upp 100 000 kronor i Almedalen för att visa att det är så mycket pengar kvinnor förlorar i utebliven lön gentemot män varje minut.

Jag förstår att tilltaget ger mer pr och medieexponering än vad en vanlig annonskampanj hade gjort för pengarna. F! måste skrika extra högt för att höras. Det förstår jag.

Men jag förstår inte hur det kommer att få människor att rösta på F! i valet.

För folk gillar inte att pengar går upp i rök. Oavsett vad syftet är, ingen gillar det. Inte ens de kvinnliga sjuksyrrorna och barnvårdarna som aktionen var till för lär tycka att pengar ska brännas upp i pr-syfte.

Snarare ses det som ett hån mot alla fattiga (kvinnor) i Sverige.

Jag som håller med om mycket av F!:s politik och uppskattar deras kamp för att lyfta de feministiska frågorna ser att jakten efter uppmärksamhet görs på bekostnad av de politiska budskapen.

Att de bränner 100 000 kronor ses just bara som att de bränner 100 000 kronor. Få lär bry sig om varför de bränner pengarna. Vad aktionen faktiskt vill säga. De tycker bara att F! är idioter som bränner pengar.

Tyvärr kommer få att få ett aha-ögonblick och inse orättvisan mellan könen på arbetsmarknaden.

Samtidigt som F! brände pengar offentliggjorde SCB sin senaste jämställdhetsrapport. Det är ingen munter läsning. Det går fruktansvärt långsamt.

Rapporten visar att uttaget i föräldraförsäkringen fortfarande är djupt ojämställt där kvinnor tar ut 78 procent av den mot mäns 22 procent år 2009.

Rapporten slår också fast att ju fler kvinnor inom ett yrke desto lägre lön. Och det är tydligt att kvinnor har betydligt sämre tillgång till de höga chefspositionerna då endast 4 procent av styrelseordföranden i börsnoterade företag är kvinnor.

Det här är knappast några nyheter. Men det är en färsk rapport som bekräftar det vi feminister har påpekat år ut och år in. Och visar på behovet av en radikal politik som tar krafttag för att rätta till könsorättvisorna.

Efter fyra år med Fredrik Reinfeldt vet vi hur totalt ointresserad han är av att använda politiken för att göra skillnad på jämställdhetsområdet.

Han må som vanligt snacka fint när han tror att det ger honom röster, men i realiteten för han en kvinnofientlig politik.

Jag tycker att det är synd att de feministiska frågorna ännu en gång lyser med sin frånvaro. Och även om F! tappert försöker att sätta dem på agendan så gör de sig själva och frågorna en otjänst genom att låta pr-ivern överskugga sakfrågorna.

(UPPDATERING: Visst har aktionen blivit en pr-succé. Alla som förstår hur medielogiken fungerar, som till exempel Gudrun Schyman, visste det. Men jag undrar vad det spelar för roll för F!:s valresultat att finska och amerikanska tidningar skriver om tilltaget? Det är en skillnad mellan att vilja ha uppmärksamhet, att vilja skapa opinion, och att vilja ha röster på valdagen. Jag misstänker att F! har blandat ihop dem den här gången.)

30 reaktioner till “Vad är poängen med att bränna upp pengar?”

  1. Ja, det är en helt galen grej. Problemet är att Fi måste skrika jävligt högt för att överhuvudtaget höras, och då är det såna här vansinnigheter som gäller.

    Kan du tänka dig något annat som hade fått den här uppmärksamheten och som bara kostade hundratusen?

    1. malinka, det håller jag ju med om. jag förstår att det ger mer genomslag än något annat, och att de är tvungna att göra det, men det gör det inte till smart och effektiv kommunikation. det är vågat, men det missar målet. vilket är synd, då jag hade hoppats att de skulle lyckas. men hoppas det slår bättre än jag förväntar mig.

    1. tror verkligen att de tror på det, och förhoppningsvis hjälper det dem. men för mig var det inte särskilt smart kommunikation.

    1. caroline, jag skulle kunna ta ledigt ett halvår. fan vad skönt det skulle ha varit.

  2. Jo man skulle kunna göra mycket för 100 000 kr. Men inte inom reklam. Och det var till reklam FI fick pengarna. Jag måste nog säga att detta gav väldigt mycket reklam, negativ och utanför målet, men också positiv.

    Att jämföra med vad andra skulle kunna göra för denna summa är alltså inte relevant. Särskilt inte som de andra partierna lägger mellan 7-70 miljoner på PR i valrörelsen. Det är detta FI har att konkurrera med och då var ju det här ett sätt att visa att partiet fortfarande finns, vilket få verkar medvetna om.

    Här är ett bra inlägg, tycker jag: http://saratanker.blogspot.com/2010/07/fi-branner-pengaroch-fortjanar-pr-pris.html

    Sen kan jag komma på några andra saker man kunnat göra, t ex dela ut pengar till kvinnor på stan, men det hade definitivt inte fått samma genomslag. Och att säga att pengarna hade kommit fattiga småbarnsmorsor bättre till godo är ju just vad FI gör.

    När det gäller utländsk media så är väl skillnaden att dessa rapporterar helt neutralt utan att lägga någon moralisk aspekt på det hela. Kolla t ex BBC och CBS.

    1. anna-karin, jag håller med dig och konstaterar just det: mer pr för pengarna kan man inte få. men det är inte frågan. det är om denna pr ger någon effekt. partiet vill komma in i riksdagen, för att det ska hända krävs att folk vet att de finns och att de sedan röstar på dem. folk vet nu att de finns, men kommer några, förutom redan positivt inställda, lägga en röst på dem efter det här? för mig är svaret nej.

      för partiets varumärke har troligtvis bara skadats och är ännu mindre tänkbart för många potentiella nya väljare. jag påstår inte att partiet borde ha gett pengarna till fattiga kvinnor istället, men det är vad många väljare säker tycker när de hör talas om aktionen. för ingen gillar att man på riktigt bränner upp pengarna. det spelar ingen roll om man argumenterar att partier ”bränner” pengar på en massa annan onödig skit, folk gillar inte att pengar bokstavligen går upp i rök. och f!:s budskap hamnar i skymundan, igen.

      att f! dessutom hade räknat fel på vad hela budskapet gick ut på gör ju inte saken bättre. om de hade räknat rätt skulle det vara 900 000 kronor som kvinnor förlorar varje minut i utebliven lön.

      för mig ligger dessa ogenomtänkta utspel i linje med hur partiet skötte sig i början. hur mycket jag än sympatiserar med politiken så blir det tydligt gång på gång att man inte hittar de smartaste sätten att försöka skapa opinion. det är trist som fan, men inte mindre verkligt för det.

    2. Väldigt välformulerat Anna-Karin! Intressant att höra en annan sida av saken. Tror att folk ser det som vilka pengar som helst i stället för att se dem för vad det är – pengar undansatta till just reklam. Tycker att de brinnande sedlarna är talande på många sätt… Och ja, jag skulle vara sjukt nöjd om jag fick 100 000 spänn. Det är sinnessjukt mycket pengar i min värld. Men de där pengarna skulle ändå inte ha delats ut till nån, på samma sätt som moderaternas reklambudget inte heller skulle ha delats ut till fattiga människor. Och är inte poängen med reklam att den ska få folk att stanna upp och reagera på nåt sätt? Synd bara att så många verkar bli så förbannade att de inte kan se förbi själva handlingen.

      1. maria stenlund, ja det är fullständigt larvigt av tidningarna att ringa upp härbärgen och fråga vad de tycker. vad har de med ett partis reklambudget att göra? dock är det ju precis min poäng som du skriver: folk blir för förbannade för att se budskapet bakom. det är helt enkelt inte smart kommunikation.

  3. Mitt förslag är att FI nästa gång sätter upp en majbrasa av mat. Trerättersmiddagar som bränns upp för att påminna oss om folk som svälter.

    1. allt för uppmärksamhet, well, det lär de inte göra. och även om själva aktionen i mina ögon var dålig kommunikation så hade de en viktig poäng: könsorättvisan på arbetsmarknaden.

  4. Linus,
    Feministerna kommer smutskastas vad de än gör just nu, så länge de inte beter sig ”ofarligt”, tex delar ut välgörenhet och inte innebär något politiskt ”hot”. Vad Gudrun har gjort är att göra människor uppmärksamma på att F! överhuvudtaget existerar, vilket jag inte är säker på att alla var medvetna om förut, att de är ett valbart alternativ. Nu när de vet det kan de bilda sig en åsikt. Inget kan vara värre än att inte synas alls. Visst finns det saker som är ”oförlåtliga”, men att använda pengar till reklam är något människor efter ett tag kommer inse är ett sätt att se på det, även om de just nu är chockade över att ”bränna pengar”.

    1. nya flickrummet, jag hoppas verkligen att du får rätt. kanske är jag bara för pessimistisk då jag tror att folks ovilja att prata feminism är så oerhört djupt grundad att utspel som dessa mer cementerar den uppfattningen än förändrar den. jag hoppas att jag har fel, och att du har rätt.

  5. Jag säger nog efter en lång betänketid, att det kanske inte var så dåligt det här ändå. Det väcker ju tankar hos människor och en debatt.

    1. caroline, förhoppningsvis blir det så. men redan nu handlar debatten om att pengarna borde ha gått till välgörenhet. förhoppningsvis styr debatten på de feministiska frågorna efter ett tag.

  6. Jag kan inte göra annat än att sucka av lycka när jag läser dina inlägg. Jag tänkte duscha och lägga mig tidigt, men nu tänker jag duscha, lägga mig sent och somna lycklig istället.
    Tack ännu en gång för kristallklara skarpa inlägg.

  7. Äsch… det är bara papperslappar, de har inget egentligt värde. Det är bara trycka nya 😛 Det är staten duktiga på. Särskilt USA. *host*

  8. I ett land som Sverige (eller över huvud taget egentligen) är det rätt sjukt att ett främlingsfientligt parti (läs Sverigedemokraterna) har högre väljarstöd en ett feministiskt parti. Jag förstår F!’s val att bränna pengarna: det är både korkat, smart och helt underbart provocerande.

    Är det inte mer provocerande att kvinnor tjänar mindre än män år 2010 än att ett parti bränner upp 100 000:-? Sedan kan jag tycka att de kunde skänkt pengarna till någon/några kvinnojourer eller dyl. Men det hade varit för ”snällt” Snällt fungerar inte i politiken,. Hårda nypor från de svagaste behövs, annars kommer F! att försvinna. De måste blåsa på den glöd de fortfarande(?) har kvar.

    1. deizi, jovisst, jag förstår fullständigt varför de gjorde som de gjorde. och visst borde könsorättvisan på arbetsmarknaden uppröra mer. men tyvärr tror ju jag att den frågan överskuggas av de brända sedlarna.

      1. Tycker du ja, Linus. Men vilken tur att man får tycka olika 🙂 Kram på dej!

      2. nya flickrummet, haha! helt ok, och för en gångs skull hoppas jag att jag har fel.

  9. Klart att de hade kunnat göra någon insmickrande valfläskreklam som riksdagspartierna (för 70 gånger mer pengar) men vad hade det gett? Hade inte DET varit korkat om något? F! vinner inget alls på att ”lura” till sig väljare, som t.ex SD. Hela poängen med partiet är att folk måste tänka.
    Visst, vi kommer få mycket skit, men det är nog de flesta feminister vana med. Och det är värt det. En av de största svenska bloggarna på wordpress är en helt sjukt misogyn det-är-så-synd-om-männen-blogg vid namn ”genusnytt”. Vad säger det om var Sverige är 2010?

    1. kristiporr, jag vill bara att det ska bli en diskussion om sakfrågorna, kanske kommer den, men hittills har debatten handlat om pengarna. om syftet var att få fram en diskussion om vad vi ”bränner” pengar på skulle man ha lyckats utmärkt.

  10. Så är det här i världen
    det är männen
    som tjänar de pengar
    som kvinnor bränner

    (obs! halvdåligt försök att skämta)

Lämna ett svar till Allt för uppmärksamt Avbryt svar