Äntligen korrigerar någon sitt kön i en såpa.

Att korrigera sitt kön. Jag har ingen aning om hur det är att gå igenom. Jag vet inte hur det känns att vara född i fel kropp. Det verkar vara tärande, tills allt är fixat så som man vill ha det.

Oavsett om det är genom att operera sin kropp eller bara byta namn eller både och.

Det är fascinerande med transsexualism. Speciellt för mig som feminist. För om kön är kulturellt skapat, varför känner då vissa att de har fel kroppsligt kön?

Jag har med åren insett att åsikterna går isär väldigt mycket bland transsexuella om varför de vill korrigera sina kön. En viktig insikt. Men ändå är frågan: spelar det någon roll varför någon vill korrigera sitt kön?

Jag tänkte länge att i ett samhälle utan nedärvda föreställningar om kön och kropp så skulle inte samma behov av att ändra på kroppen finnas för att man ska känna sig hemma i sin könsidentitet.

Men jag har samtalat med många transsexuella genom åren som har knarkat genusteori, men ändå känner samma starka behov av att ändå korrigera själva kroppen.

Ibland har teorier och åsikter inget att sätta emot ens känslor.

I slutändan handlar det om att sluta fred med sig själv, och göra det som krävs för att kunna göra det. Och vi som samhälle bör bara ge alla möjligheter till det.

Jag föreställer mig att processen att korrigera sitt kön ofta är en väldigt ensam en. Och i populärkulturen finner man ingen igenkänning. Där ges knappt någon plats åt transsexuella, med undantag som till exempel Transamerica och Transform Me.

Men nu tar den brittiska såpan Hollyoaks ett häftigt och viktigt steg. De kommer i höst att introducera en transsexuell karaktär.

15-årige Jason Costello heter i början av historien Jasmine. Men hon känner sig som en han och i serien ska man få följa resan från att gå från Jasmine till Jason.

För att få till historien rätt har Hollyoaks producenter fått råd av bland andra 17-årige Benson Bell, som själv föddes som kvinna, men som numera lever som en man.

Han säger:

”People still shout abuse at me in the street. They call me a lesbian and I always think, You could at least call me a tranny. Get it right. But my hope is that this programme is so big, people will realise they can’t hide from it any more and pretend it’s not happening. I hope they realise it’s not wrong and it’s not something you put on or that you want to do. You’re born with it.”

Det blir spännande att följa historien. Det är på tiden att fler och olika sorters transsexuella karaktärer får ta plats inom populärkulturen.

För att fler kan känna igen sig, och för att fler ska öppna ögonen för hur det är att födas med fel kropp och vilja korrigera den.

6 thoughts on “Äntligen korrigerar någon sitt kön i en såpa.”

  1. Snälla, skriv inte ”byta kön” eller ”könsbyte”. Könskorrigering heter det. Och transsexuella föds inte ”med fel kön” utan med fel kropp (möjligen fel könsorgan, men fel kön låter lite fel)

    1. frank, du har helt rätt. tack för att du påpekade det. för jag håller med. såg att jag blandade vilt i texten, men har nu ändrat så att det är som det borde vara.

  2. Min sambo är transexuell (MtF) och vi är båda överens om att kön är något vi skapar. Problemet är ju bara att många definierar andra människors könsidentitet utifrån vilka biologiska kroppar de har: människor med snoppar hör till könsrollen man. Transexuella får alltså sin könsidenitet fel-definierade av andra männsikor…
    Slutar vi skapa och definiera andra människors könidentiteter, eller hur jag nu ska uttrycka mig, så att alla själva kan få välja en könsroll som passar tror jag att transexualismen skulle försvinna som problem…
    Förstår du hur jag tänker?

    Tack för en fin blogg föressten!

    1. sigrid, förstår vad du menar. och är min poäng egentligen. att vi lever med så många föreställningar om kön att vi automatiskt identifierar människors könsidentiteter efter deras könsorgan. jag tänker mig att om föreställningarna om kön och kropp var mindre starka skulle allt se annorlunda ut.

    1. therese e, just det! men inte så förvånande dock i en hbt-serie. hollyoaks är ju en av storbritanniens största såpor, så det blir spännande med lite mer hbt där!

Kommentera

