De suger blod, jag suger hellre något annat.

 

 

9000 fans samlades på Hovet i Stockholm för att se två av skådespelarna från Twilight-filmerna vinka och svara på några frågor. Småflickor svimmade till höger och till vänster.

Jag må sällan förstå vad som får folk att svimma, men hela vampyrtramset är extra besynnerligt. För det här med vampyrer. Jag finner inget så fascinerande med det som gör världens fanatiska dyrkan av dem förståelig.

Att de ska suga blod. Jag suger hellre något annat.

Men hela världen låter sig fascineras av de uttryckslösa kidsen i Twilight, av det sexiga med True Blood eller tonårsdramatiken i Vampire Diaries. För att inte nämna den hårdsparkande klassikern Buffy eller den bildsköna Låt den rätte komma in.

Allt detta blod som ska sugas ut, eller beskyddas. Jag känner mig som den enda i hela jävla världen som inte har förstått tjusningen. Speciellt inte i de skildringar som har tagit över världen.

Något mer konservativt och själlöst än Twilight-sagan går väl inte att hitta, eller? Är det bara jag som distraheras av att Alexander Skarsgård ser ut som en dålig porrstjärna i True Blood?

Är det bara jag som finner större tonårsdramatik i valfri svensk gymnasieklass än i Vampire Diaries? Är det bara jag som tycker att Buffy har åldrats jävligt illa? Är det bara jag som tycker att Låt den rätte komma in må vara snygg som fan, men inte så mycket mer?

Jag undrar när denna vampyrvåg ska dö ut. Och vad som kommer därefter. Något omänskligt som kan ta ditt liv. Helst suga ut det som om du vore en kräftstjärt.

Kanske är det något jag bara inte har förstått. Men vampyrer ger mig direkt nej-känslor. Det känns så jävla gjort. Det finns inget mer att säga på ett tag. Det finns ingen dramatik kvar i blodet.

Sug ut det en sista gång, och ger er iväg.

32 thoughts on “De suger blod, jag suger hellre något annat.”

  1. Haha men hallå! I säsong två klippte sig Skarsgård. Det blev lite mindre porrskådis. Så länge han pratar engelska så är det okej, men de svenska replikerna känns alltid som svensk film i allmänhet – tillgjord. Vi såg andra avsnittet på säsong 3 igår, då var blodet både i carbonated form och som sorbé. 😀

    1. yevonde, tycker fortfarande att han ser helkonstig ut. som en parodi liksom. orkar dock inte följa det.

  2. Var väldigt fascinerad av vampyrer när jag var yngre efter att ha läst Anne Rice, men numer tycker jag det har blivit uttjatat och väldigt okoolt.
    Av de nya vampyrfilmerna och serierna är ju den ena fjantigare än den andra, speciellt eftersom allt ska bli trendigt och sugas ur till sista droppen.

    1. anna, ja det är too much. om låt den rätte komma in hade kommit några år tidigare hade jag säkert uppskattat den mer t ex.

  3. Hehe, ja det låter som att det mycket roligare att vara inne i hysterin än utanför. Då skulle du inte bli mycket gladare av böckerna bakom True Blood. Som tantsnusk fast med vampyrer. Dom har inte hälften så mycket sex i serien som det är i böckerna^^

    Böckerna bakom The vampire diaries var faktiskt riktigt usla. Men Twilight.. Ja.. Antingen hamnar man i psykosen eller så hatar man det.

    *PSYKOS*

    1. charlotte, jag skulle gärna slippa irritera mig! men ohjälpligt i mitt fall tyvärr.

  4. Fast personligen tycker jag alla vampyrer i True Blood ser så ovampiga ut. Som gamla knarkare hela bunten. Så föreställde man det inte riktigt O.o

      1. Tycker att det är väldigt lite begärt att vampyrerna ska vara heta^^ Vet inte om du sett Louisianas drottning i True Blood, men i böckerna ska hon föreställa 16 år, vilket är så fruktansvärt coolt. En liten uråldrig 16-åring som aldrig riktigt vuxit upp, men ändå måste alla lyssna på henne.. I serien är hon 30.. HUR KUL ÄR DET DÅ!!!!!!!!!????????????????

  5. Jag gillade också Anne Rice. Fast vad besviken på filmen jag blev. Tom Cruise och Brad Pitt har jag för mig. Jag hade inte föreställt mig Lestat som en kort liten gym-padda.
    Håller med Charlotte om TB-vampyrerna. Jag gillar Pam dock.

    1. yevonde, jag gillade också anne rices bok. men kanske inte om jag hade läst den nu, efter all hysteri…

  6. Du är inte ensam. Jag förstår inte alls det magiska i Twilight och då gillar jag ändå vampyrer rent generellt. Det är för lite goth över dessa töntvampyrer. Brad Pitt i en vampyrs bekännelse däremot är the real stuff. Det är precis som du säger själlöst och figurerna saknar karaktär och personlighet.

    1. sandra af munkakvarn, ja för lite goth! de känns så prydliga eller för pundiga. inte alls intressant.

  7. Det jag har sett av True Blood känns så himla dåligt rent stämningsmässigt. Det utspelar sig i verkligheten, alla ser ut som normala människor och det spelas icke-stämningsfull musik i vinjetten. vad är de likbleka ansiktena, blodröda munnarna, vackra gothkläderna, gothmusiken och de vackra gotiska miljöerna? Så besviken.
    Låt den rätte komma in var en bra film för att den var bra och vackert filmad. twilight saknar också den speciella stämningen.

    1. svalin, detta att ”vanliga” människor också när vampyrer känns så vardagligt. dracula, kom tillbaka.

      1. Men hallå det är ju det som är så bra! Inga svarta mantlar, inga slott, inga kistor i källaren, ingen dimma som sveper in och ut. Jag är hejdlöst glad över att klyschorna är helt andra. De syns ju tom i speglar 😉

      2. yevonde, även utan svarta mantlar är de lika tröttsamt klyschiga.

  8. Jag tror att vampyrer alltid kommer att komma tillbaka till ungdomarna. Det är en avslappnande grej, ett sätt att fantisera sig bort. Samt en stor trygghet att fantisera om, tänk om man var vampyr, då skulle man inte behöva oroa sig över att gå hem ensam om kvällarna, skaffa det där jobbet som ska vara tryggheten i livet, man är inte längre en som alla andra och så vidare.

    Alla dessa vampyrserier tar ju även upp viktiga saker som man som ung funderar på, varför är människolivet så mycket värt, varför ska man leva? Så många vampyrer i alla serier vill ju inget hellre än att vara dödliga. Kanske får det någon människa att uppskatta sitt eget liv lite mer.

    Och nej, det är inte överdrivet bra serier, True Blood, Twilight, Vampire Diaries. Men jag tycker nog att de är bättre än att typ…kolla på The Hills.

    1. josefine, fina observationer. håller med om att vampyrgrejen verkligen ställer frågor om liv och död. men när det sker överallt blir bdet inte lika intressant längre.

  9. På tal om vampyrerna
    så säger jag bara:
    Bram Stroker´s Dracula
    med budskapet ingen kan missa
    håll på dig, flicka
    annars går det dig illa

  10. Det gör mig lite ledsen att du klumpar ihop Låt den rätte komma in med allt det andra. För mig är det inte alls en vampyrfilm, visst, den lilla tjejen är vampyr men det är så icke-centralt i filmen. Den handlar om mobbing och utanförskap och en desperat vilja att hitta en vän, en plats att passa in.

    Sen om du promt vill se den som en massproduktion av vampyrdramor så kan du i alla fall ge den att den bryter med normen för allt annat som går för stunden. Det är inte en ~100-årig vampyrkille som av någon märklig anledning hittar sin livspartner (om döda har såna) i en tjej som är ~20. Nån form av märklig pedofili i mina ögon…inte för att den inte finns i Låt den rätte komma in, men där är det i alla fall en 200-årig tjej och en ruggit liten pojke och huvudmotivet är inte sex.

  11. Håller med, och jag fattar inte hypen kring Twilight heller. Har läst böckerna men de var inget speciellt, förutom att vissa karaktärer är vampyrer och varulvar etc. Börjar bli ganska trött på allt som har med vampyrer att göra vid det här laget!

  12. Pia sätter huvudet på spiken – it’s all about virginity
    Det enda som käns fräscht med Twilight är att det för en gångs skull är de manliga karaktärerns som objektifieras = varje gång killvampyren dyker upp blir det slow-mo, kropps-panorering och vind i håret, liksom!

    1. katarina, haha! ja, det är intressant att filmerna ganska tydligt görs med den unga kvinnliga publiken i åtanke.

  13. Skådespelarna i Twilight är ju inte vidare bra heller, speciellt hon som spelar huvudrollen.

    Några vänner till mig försökte dra ner mig i Twilightträsket, men jag läste kanske två kapitel av första boken, och när meningen ”Ja det är sant bevis av surt sa räven” kom så slutade jag.

    1. caroline, ja stör mig på hon i kvinnliga huvudrollen också. någon mer uttryckslös har jag knappt sett.

Kommentera

