Kompetens, men i en kvinnokropp.

Jag satt i publiken i ett av tv-programmet Så ska det låtas allra första program. Samtidigt låg min mamma på sjukhus med cancer i underlivet. Med livet rinnandes ut ur henne. Men det fattade jag inte riktigt då.

Istället lät jag trallande svenska artister hålla mitt barnhjärta intakt ett tag till.

Det här var tretton år sedan. Under tretton säsonger har det varit total dominans av män bakom pianon och i programledarrollen. Förutom ett inhopp av Tina Ahlin 2004.

Det blir uppenbart löjligt att ha en sådan total mansdominans i ett folkkärt program. Härligt nog har SVT äntligen insett det och söker nu uttryckligen efter två kvinnliga pianister till den kommande omgången.

Bra, och på tiden. För visst måste det finnas duktiga och charmiga kvinnor som kan plinka piano? För SVT letar efter just kompetens, men den här gången i kvinnokroppar, och inte de gamla vanliga manskropparna.

Det förstår dock inte de senaste omgångarnas pianister, Stefan Gunnarsson och Putte Nelson. De är så upprörda att de mest verkar försöka hålla tungan i styr så att inget misogynt råkar ramla ut.

De balanserar verkligen på linjen. Putte Nelson uttrycker sig så här:

”Rent generellt är jag mot könskvotering. Om jag blir sjuk och måste opereras vill jag ha den bästa läkaren. Sedan spelar det inte någon roll om det är en tjej eller kille.”

Att Putte Nelson på allvar jämför pianospelande med kirurgi säger väl det mesta. Men det uppenbart att han inte verkar förstå SVT:s utgångspunkt. Eller så vill han bara inte.

Det handlar inte om att ta vilka kvinnor som helst. De måste ju självklart ha kompetensen. Kvotering handlar om att en viss grupp som systematiskt har stängts ute garanteras vissa platser, om de når upp till kompetenskraven.

Kvotering ska inte användas hur som helst. Det är en sista utväg. Och bör alltid ses som en tillfällig, men effektiv, lösning för att i grunden ändra på diskriminerande strukturer.

Inte är det konstigt att SVT efter 13 jävla år vill se kvinnor bakom sina pianon. Men Putte Nelson är putt, för att han förlorar ett gig, och försöker få det till att vilka kvinnor SVT i slutändan än väljer så är de inte kompetenta nog.

För hur kan de vara det? De är ju inte Putte Nelson.

9 thoughts on “Kompetens, men i en kvinnokropp.”

  1. Jag kanske inte ska uttala
    mig om ”så ska det låta”
    eftersom jag sällan
    ser på programmen
    men Tina Ahlin
    har varit den
    bästa pianisten

    1. pia, jag fattar inte att det har gått 13 år utan att någon har kritiserat dem. kanske finner de att några kvinnliga deltagare är nog.

  2. Möjligheten att man kan vara lika duktig som kvinna men ändå väljas bort existerar visst inte i Puttes värld.

    1. julia, nä, putte är så putt. det är så lågt att misskreditera varenda brud som möjligen tar hans plats.

  3. Det är så roligt att de tror att kvinnorna automatiskt är mer inkompetenta än männen. Funderar på att skicka två hjärnor till dem. Fast vette fasen var de ska rymma dem när huvudena är fulla av sågspån.

    Bra att du tog upp detta förresten. Har tänkt på det varje gång jag sett programmet…

    1. maria stenlund, ja det är lustigt, och så vanligt. en klassisk manlig härskarteknik. hur ska vi nu kunna tro att de kvinnor som väljs är duktiga?

  4. Det finns få kvinnliga musiker inom populärmusiken. Festivalbokningarna domineras av manliga artister. Några tjejband finns och tjejer som sjunger, antingen eget eller ”marknadsfört” material, men det finns få band som består av män och kvinnor och få kvinnliga musiker som kompar andra artister.

    1. pia, det har du rätt i, vilket gör det ännu viktigare att de få som finns också får ta plats emellanåt för att inspirera andra.

Kommentera

