Om knullbara kvinnor och dansande afrikaner.

Jag går på midsommarledighet över helgen. Ni får länkar till texter som ni borde läsa om ni inte redan har gjort det. Enjoy!

Linna Johansson om hur den vita manligheten dominerar VM i herrfotboll.

”Säger den vita mannen. Som i sin iver att förklara världen mest av allt avslöjar lite för mycket om sin egen fula världsbild: först kommer de vita männen. Kommer alltid de vita männen. Sen kvinnorna. Men bara de helt och hållet knullbara.”

Rytmen i blodet som samlar puckade citat om VM i herrfotboll. Som till exempel:

”Inget bett i chockförlusten mot Japan. Alfahannen på kant med förbundskaptenen. Det är inte mycket otämjbara lejon över Kamerun hittills i VM. Att det är oro i flocken är uppenbart.”

Elin Grelsson om det jobbiga med att ha växt upp i en familj med relativt dålig ekonomi. Jag känner igen det så väl:

”Skammen över att vara fattig var det värsta och den har följt mig genom livet. Jag har skämts över att inte ha råd att följa med på shoppingrundor, gå ut och äta middag eller följa med vännerna på weekendresa. Jag har skämts över att jag stundtals känt mig avundsjuk på deras fonder och sparkonton. Men mest av allt har jag levt med min oro över att falla och inte ha något skyddsnät.”

Johan Hilton om varför Morrissey inte behöver komma ut som vad han nu än är:

”Morrissey har aldrig varit tyst. Texterna dignar under både politiska och estetiska ärenden, alltid med udden riktad mot en majoritetskultur. Till skillnad från Ricky Martin. Medan heterobögen svingade sina smäckra höfter i takt med ”She bangs” och sjöng om sina private emotions höll Morrissey fast vid sin Pier Paolo Pasolini, sin Oscar Wilde, sin Jean Genet. Pekade oavvisligt på att det finns alternativ till en boy meets girl-kultur. Att annorlunda och utanför är bra. Därför skulle jag inte jubla om Morrissey kom ut. Som artist har han redan sagt det som behöver sägas.”

– Slutligen har min stora favorit här i världen, Gabourey Sidibe, en lika begåvad mamma. Alice Tan Ridley har de senaste tjugo åren försörjt sig genom att sjunga i New Yorks tunnelbana. Nu vill hon dock slå igenom större genom att medverka i America’s Got Talent. Och fy fan vad knäckande bra hon är. Ge henne vinsten med en gång.

6 thoughts on “Om knullbara kvinnor och dansande afrikaner.”

Kommentera

