Kvinnor kan inte vara pedofiler.

En läsare som hade läst mitt inlägg om hur rapparen Lil Wayne i dokumentären The Carter skojar om att han blev våldtagen som 11-åring, skickade länken till klippet nedan.

Fallet handlar om en lärare som inledde en sexuell relation med en 12-årig elev. När relationen upptäcktes flydde paret till Mexiko, men de blev tagna av polisen. Läraren dömdes sedan för våldtäkt på minderårig.

Läraren fick sex års fängelse, men domaren menade att hon inte såg den dömde som en ”sexual predator”.

Hur går detta ihop?

Det här handlar solklart om pedofili. Men det ses med olika ögon beroende på vilket kön förövaren och offret har. I det här fallet var det en kvinnlig lärare som hade en sexuell relation med en 12-årig pojke.

Om det hade varit en 12-årig flicka skulle ”sexual predator” vara en given benämning.

Men i det här fallet hävdar pedofilens advokat att det är fel att se den 12-årige pojken som ett barn. Istället är han en ”latino machismo teenager” och ”manly”.

Han menar även att pojken hade en hög sexdrift, vilket självklart ursäktar att en vuxen kvinna har sex med honom.

Advokaten menar att pojken var stor för sin ålder, att han såg äldre ut. Till och med det faktum att pojken var i landet illegalt tas upp som ett sätt att understryka att han inte kan vara ett offer.

Slutligen kör advokaten även det beprövade greppet med att mena att pojken förförde den vuxna kvinnan, och försökte kontrollera henne.

”From the beginning, he was trying to entice her. There’s no question about that…He would try to kiss her, he would grab her, he would do these things. She didn’t initiate this relationship. That young man did… He had a very, very strong influence over her in terms of controlling her behavior.”

Detta är ett självklart exempel på hur pojkar och män aldrig kan vara offer för sexuella övergrepp. För i vår kultur har vi föreställningar om att pojkar i ung ålder vill ha sex och därför inte kan vara sårbara för sexuella övergrepp.

Attityden till män som offer för sexuella övergrepp är enkel: de är aldrig offer.

Vi som samhälle har en tendens att reagera på sexuella övergrepp på pojkar och män genom att göra om det till en positiv sexuell upplevelse för det manliga offret. Att det är ett steg i att bli en man att vilja ha och ha sex.

Män ska alltid vilja ha sex för att kunna kalla sig män. Hur går det att våldta någon som alltid är villig?

Därför skojas det bort. Därför tystas det ner. Därför använder man alla knep för att göra offren till de skyldiga, allt enligt våldtäktskulturens logik.

När sexuella övergrepp på män och pojkar skojas bort, avdramatiseras eller helt enkelt förvrids till lögner raderar man inte bara offren i fråga. Det leder också till att legitimera fortsatta övergrepp.

En vuxen människa som har sex med ett 12-årigt barn är en pedofil.

Punkt slut.

23 thoughts on “Kvinnor kan inte vara pedofiler.”

  1. En vän till mig hade ”sex” första gången när han var 12, det var med en granntjej som var 18. Solklar våldtäkt enligt mig, men han tyckte såklart bara att han var en ball unge som fick till det så tidigt. Samtidigt kunde han inte förneka att det var i samma veva som hans liv spårade ur med droger och brottslighet, även om det inte BARA var den incidenten som startade det utan det var väl en del i ett i övrigt tragiskt liv från födseln.

    1. tildaf, det är just det att man som barn har svårt att inse vad sex innebär och kan leda till. man vet inte sina egna gränser, och andras ännu.

  2. Usch vad jag mår dåligt av att se sånt här. Eller jag mådde bra av att se Star Jones, men hela situationen är så sorglig. Det är så sjukt att det ska handla så mycket om kön och hudfärg även när det gäller små barn. En vuxen ska alltid veta att man inte har sex med ett barn, just för att det är ett barn. Man handlar i maktposition oavsett, särskilt när man är barnets lärare.

    1. josefine, precis, en vuxen är alltid i maktpositionen. det går inte att komma ifrån.

  3. Håller självklart med dig, sex med en tolvåring är sex med barn, och det ÄR pedofili. Men var går gränsen? När slutar man vara barn, eller beror det också på åldersskillnaden? När jag var 17 hade jag ett kort förhållande med en 41-årig man. Då tyckte jag inte att det var något konstigt, vi hade kul, vi trivdes med det båda två – även om vi båda var noga med att vi ville hålla det lite hemligt.

    Jag var 17 år och gick på gymnasiet, han var 41 år, hade jobb, bil och snygg lägenhet. Jag tyckte, precis som killen i ovanstående kommentar, att det var lite coolt, att jag var lite speciell, sådär.

    Men idag kan jag tycka att han faktiskt utnyttjade mig. Han var snäll och generös på mycket, men väldigt egoistisk sexuellt. Väldigt. Och när jag idag, snart 20 år senare, är på mitt jobb där jag hela dagarna har gymnasieungdomar runt mig, så kan jag bara inte förstå hur han tänkte. En 17-åring är för mig ett barn!

    Eller?

    1. tinao, om man är närmare myndighetsåldern är det en annan femma. över 15 år klassas det inte som pedofili. och vid 17 är man mer tonåring än barn. men självklart kan en stor åldersskillnad och skillnad i mognad ge den äldre en maktställning. det viktiga är att kolla på den yngres ålder, att den är gammal nog. men om det är två 14-åringar som har sex med varandra är maktställningen mer oklar, trots att båda är under 15-årsgränsen.

  4. Gränsen till pedofili i Sverige går ju vid 15. Under 15 är man ett barn. Även om lagen tolkas luddigt ibland. Så är man 17 är det lagligt, sen kan jag hålla med att en 41-årig man utnyttjar situationen rejält.

    När min syster gick i 6an var det en tjej i klassen som blev med barn med en jämnårig kille. Två 13-åringar. Jag tycker ju absolut att det är alldeles för tidigt att ha sex när man är 13. Men man är ju sexuell skittidig, barn är naturligt nyfikna – det äckliga kommer ju in när det är någon som utnyttjar det. Som en vuxen.

    1. yevonde, ja 13-åringar som har sex med varandra är något annat. många jag känner hade sex i den åldern. sedan påverkar ju all press som man känner som ung såklart.

    1. svalin, tack för länken! precis vad jag har påpekat många gånger. bra att de skriver om det.

  5. Ungdomar ser ju ofta sig själva som vuxna, men en som verkligen är vuxen borde se att de faktiskt inte är det!
    Ungdomar kan känna sig sedda och speciella när de får uppmärksamhet från vuxna och kan många gånger söka den uppmärksamheten som ett sätt att utforska den nyupptäkta sexualiteten. Då är det viktigt att vuxna inte utnyttjar detta utan ger de unga möjligheten att vara just unga och kunna känna tillit till de vuxna.

    1. anna, precis. unga är lätta att manipulera just för att de så gärna vill bli bekräftade och känna sig värdiga. ingen ska få utnyttja det ostraffat.

    2. Du förklarar så bra vad jag försökte säga! Att som vuxen ha en sexuell relation med en ung människa som egentligen bara utforskar sig själv, kan naturligtvis inte jämställas med pedofili, det menar jag inte. Men jag tycker ändå att det är en form av utnyttjande, även om gränsen är så flytande och svår att greppa.

      1. tinao, förstår vad du menar. det är ibland svårt att dra givna gränser.

  6. Den här frågan har jag funderat på många gånger. Det är en av de där sakerna som man håller med om men som det ändå är svårt att känna samma sak inför.

    Dina inlägg har på senare tid varit mycket inspiration för mig. Jag har babblat och länkat till dig så mycket så jag undrar lite om folk börjar tröttna på det snart. Haha. Jag vet inte ens om du läser mig så jag länkar inlägget som berörde det här ämnet. Hoppas det är okej. http://www.heyiamroger.com/2010/06/it-takes-two-to-tango.html

    Tack för ännu en inspirerande text.

    1. roger, men åh, tack själv! intressant inlägg. och visar att förövare och offer för sexuella övergrepp kan vara av båda kön. din berättelse visar nog också hur det ofta är för män som har utnyttjats. att man håller tyst, och bär det inom sig istället.

  7. det här är ju bara för jävla sorgligt. jag förnekar inte alls att tolvåringar kan ha sexualdrift och ser inga större problem i att de har sex med andra människor (helst i deras ålder då, hehe) på lika villkor, men lagen ska fan gälla för alla. om lagen säger att det är pedofili när en vuxen människa har sex med en tolvåring, ska inga undantag göras vare sig lagligt eller socialt. är det pedofili enligt lagen är det pedofili, liksom.

    & det här bevisar ju bara ännu mer hur skevt vårt samhälle är som tycks vägra tro att män & pojkar kan bli våldtagna & att kvinnor kan våldta/utnyttja. hade det varit en flicka hade det klassats som pedofili, oh ja, och detsamma gäller om pojken i det här fallet hade haft sex med en vuxen man. för det vet vi ju alla att vuxna män är de enda som kan våldta (men de kan förstås inte våldta vuxna kvinnor om de har korta kjolar & är aktiva sexuellt, för då bad kvinnorna faktiskt om det med de där signalerna som de sände ut).

    nä fy fan, spyr på vårt samhälle.

    1. candy, ja det är skevt. självklart kan 12-åringar ha sexualdrift, men de är inte mogna nog att veta sina och andras gränser ännu. självklart blir det annorlunda om den sexuella partnern är jämnårig, men generellt är 15 år en bra åldersgräns för när man är ett barn.

Kommentera

