En kvinnas skönhet får ett landslag att misslyckas.

Det går tydligen inte så bra för Spanien i VM i herrfotboll.

Då kan man ju lätt tro att det handlar om att lagets spelare är för dåliga, att tränaren kanske är det eller att motståndarlagen är så pass mycket bättre.

Men nej. De spanska fansen skyller alltSara Carbonero, 25 år och reporter på den spanska tv-kanalen Telecinco. Hon är flickvän till landslagsmålvakten Iker Casillas.

Fansen tror att Carbonero ska förstöra målvaktens fokus i turneringen.

Åh, please.

Men det är inte det värsta. Det är att hon enligt medierna har blivit utsedd till världens snyggaste sportjournalist. Daniel Pernikliski ställer den relevanta frågan:

”Samtidigt blir man lite nyfiken på vem som röstades fram till världens snyggaste manliga sportjournalist. Kanske kan det vara hans fel? Eller är han upptagen med att fördärva resultaten för damlaget?”

En av de mest effektiva patriarkala härskarteknikerna är att reducera kvinnor till deras utseenden. Man strippar av dem all kompetens, all kunskap, all erfarenhet. De är inget annat än sin skönhet.

Sara Carbonero utses till världens snyggaste sportjournalist, men aldrig till världens bästa. Där skulle hon inte ha en chans. Inte för att hon inte skulle ha kompetensen, utan för att i sportens patriarkala värld är det bara hennes utseende som betyder något.

Aldrig skulle en manlig sportjournalist utses till världens vackraste. Ingen skulle ens komma på tanken. För i hans fall är det självklart att utvärdera honom efter hans meriter, hans kunskaper.

Kvinnliga sportjournalister får däremot bära ett helt landslags misslyckande på sina axlar bara för att de är kvinnor.

Rött kort, tack.

11 thoughts on “En kvinnas skönhet får ett landslag att misslyckas.”

    1. johan, säkert. men inte sveriges sexigaste sportjournalist. hans jobb må ha gett honom synlighet, men det nedvärderas inte genom utmärkelsen.

  1. Ja, det är helt sanslöst.. men är man förvånad? Nej.. fotbollsfans har ju inte de skarpaste hjärnorna om man säger som så. *generaliserar på hög nivå*

  2. det där brukar jag fundera på. & jag brukar fan skämmas de gånger jag säger till en duktig tjej ”& snygg är du också”, för då känner jag mig precis som en av de där dreglande gubbarna som reducerar kvinnor till deras kön. till deras tuttar & fitta. speciellt eftersom jag är bisexuell. då känns min kommentar om deras utseenden verkligen… överflödig, onödig, sexistisk. =/ så jag brukar försöka akta mig för att säga det. jag inser ju att jag också är en del i allt det här.

    sen är det sjukt tragiskt att dom skyller på ”den snygga sportjournalisten”. kul för henne liksom. kul för dom att dom tror att deras spel är så jääävla beroende av kvinnliga utseenden. kul för casillas som är hennes pojkvän. ja veeerkligen.

    1. candy, det är faktiskt väldigt lätt att man ger kvinnor komplimanger för hur de ser ut. vilket är trevligt, men inte i samma andetag som när man utvärderar deras färdigheter. män däremot får ha sina utseenden i fred.

Kommentera

