Vilka låtar vill ni ligga till?

Jag känner alldeles för få som använder kondom. Ibland hoppas jag att de alla får äckliga könssjukdomar eller äckliga barn så att de lär sig någon gång.

När de ringer och grinar så ska jag bara lägga på.

Nä, ok jag bara överdriver. Jag önskar ingen något ont. Inte de jag bryr mig om i alla fall. Men jag har hört och bevittnat för många skräckhistorier för att inte vara extremt kondomvänlig.

Men problemet är ju att hellre än att trä på lite gummi så vill folk riskera att få barn eller hiv. Kul för dem. Men vad kan man göra för att övertyga dem?

Hur gör man effektiv reklam för kondomer?

De flesta tror att det måste handla om sex eller skrämselpropaganda. Akta dig för klamydia! Akta dig för hiv! Akta dig för bebis i magen!

Det är fel tänkt. Människor blir nämligen ofta väldigt lätt avtrubbade om de känner sig tvingade till att skydda sig. Det blir något jobbigt och ansträngande.

Förra året kom reklambyrån Ester ut med en kampanj för Lafa, Stockholms läns landstings enhet för sexualitet och hälsa, där de lyckades göra hela kondomgrejen rolig.

De gav bort 100 000 kondomer som delades ut på stan, på reseterminaler, festivaler och krogar. Kondomerna var numrerade och i kondomförpackningen fanns en uppmaning att via mejl eller sms berätta vart de tog vägen.

På Kondom08.nu kunde man sedan läsa folks knullhistorier och kärleksaffärer.

Det var så skönt med en kampanj utan pekpinnar. Istället låg fokus på kärlek och lust. Att göra det roligt att använda kondom. För det är nog det enda sättet att nå de kondomlösa idioterna.

Eftersom jag jobbade och bloggade på Resumé på den tiden så var jag en av hundra utvalda ”kändisar” som fick en egen numrerad kondom i brevlådan. Och i går fick jag nya kondomer från årets kampanj. Temat i år är:

”Vilken låt vill du ligga till?”

Jag fick tre kondomer i små skivomslag. Nu kan jag välja mellan att ligga till Donkeyboys låt Caught in a Life, Scotts lalliga Vi gör det igen eller varför inte Soundtrack of Our Lives stänkare Thrill Me?

På sajten Kondom08.nu kan besökarna skriva om sina låtval och rösta på sina favoriter. Där kan man även lyssna på både sin egen och andras ligglåtar då ligglistan är direkt kopplad till Spotify.

Jag tycker att det här är en skitbra kampanj. För det är roligt, det är lustfyllt och det är modernt. Återigen slipper man skrämseltexter om hiv och graviditeter. Istället är det uppmaningar till att göra något kul, men göra det säkert.

Jag brukar inte ligga till uttänkt musik särskilt ofta. Men om jag skulle välja en skulle det kanske bli låten nedan.

12 thoughts on “Vilka låtar vill ni ligga till?”

  1. Underbart inlägg Linus. ärligt och på riktigt, som alltid. Själv måste jag leva med att ha förlorat oskulden till Scorpions ”Winds of Change”, men det är en annan femma.

  2. En genialisk kampanj, det är både nytänkande och kul.

    Daniel: Wind of change..fniss. Var det från powerballads skivan så vore det klockrent. Min kompis Ida älskade den låten och sjöng den så falsk att jag fått men för livet.

  3. har extremt många låtar som jag vill ligga till. tear you apart med she wants revenge, assimilate med skinny puppy & ett gäng andra låtar. för många att nämna. >_<

    hahahaha älskar att folk verkar vilja ligga till vaniljsexlåtar. =P då vet jag vilka jag ska akta mig för att ligga med!

    1. candy, hahaha! jag erkänner gärna att mina sexlåtar är jävligt vaniljiga…

  4. jag minns en kondomkampanj från Arvika för ett par år sedan: ” Om man använder kondom slipper man få bajs på snoppen”…

Kommentera

