Bög är inget man får blommor för.

Min nya krönika i tidningen Frihet är ute på nätet. I den diskuterar jag vad det innebär att vara en del av en minoritet. Den isolering, ensamhet och rädsla som ofta kommer med det.

Och jag poängterar att man kan göra mycket för oss utanför normen med hjälp av politik. Att om man ser de förtryckande strukturerna, hur de hänger ihop och om man inser makten i politiken som verktyg, då kan man göra skillnad.

Där finns det en stor skillnad mellan vänstern och högern.

Men jag går från det personliga till det politiska:

”Jag minns när jag kom ut för min pappa. Jag var 17 år och hade precis träffat min första kärlek. I en vecka hade vi hånglat i sommarljuset och legat på gräsmattor med huvudena mot varandra. Nu var det han och jag mot världen, och det skulle jag berätta för min pappa. Som inte blev särskilt förvånad. Han uttryckte mer sin oro för vad som skulle kunna hända mig. Hur osäkert det kan vara att vara bög. Han föreställde sig de värsta av scenarior. För bög är inget man får blommor för. Oftare slag, diskriminering och andra klassens rättigheter.”

Läs resten av krönikan här!

Kommentera

