Hur ska jag överleva utan en gaydar?

Det finns en utbredd, framför allt populärkulturell, uppfattning om vi som är homosexuella har ”gaydars”. En sorts instinkt om vilka andra i vår omvärld som är homo.

Det är som om vi vore hundar som kan lukta till oss de andra bögarna och flatorna.

Det är kanske en fin tanke att vi homos instinktivt skulle veta vilka ”som är som oss”. Att i denna heteronormativa värld som förtrycker och likriktar så kan vi ändå hitta varandra.

Tyvärr har inte jag någon gaydar.

Jag kan inte gissa bättre vilka som är homo än de flesta andra. Jag utgår från ytliga saker som stil, sätt att föra sig, sätt att prata och kanske även intressen. Allt utgår från stereotypa föreställningar om människor.

Gaydar är ingen instinkt, det är att utgå från erfarenheter och ha koll på stereotypa föreställningar om homos.

Just nu sprider sig en bild på amerikanska hbt-bloggar på den republikanske politikern Aaron Shock. På bilden bär han en rutig skjorta, vita byxor och ett illturkost bälte. Det har fått hbt-bloggare att mena att Shock är bög.

Tidigare har en bild på Shock i bara badbyxor spridit sig viralt där politikern visar upp en ovanligt vältränad kropp för en politiker. Färgstark klädstil, vältränad plus att han är ogift, vad kan det betyda?

KARLN ÄR BÖG!

Måste Aaron Shock vara bög bara för att han har ett turkost bälte och vita byxor? Självklart inte. Det är bara dumheter. Men jag tror att grejen är att hbt-bloggarna vill att han är bög.

Helt enkelt eftersom de vill att en konservativ republikansk politiker som opponerar sig mot hbt-rättigheter ska vara homo. För vi har ju hört ganska många historier om att de största homofoberna inom amerikansk politik oftast är bögar själva.

De kämpar mot hbt-rättigheter eftersom de kämpar mot bögen inom de själva.

Aaron Shock är dock annorlunda. Han är inte en gråhårig gubbe med fru och barn. Han är en ung, snygg ungkarl med uppenbart intresse för mode. Kanske vill hbt-bloggarna bara ligga med honom?

Dock verkar inte Aaron Shock så pigg på det.

”Never thought a pic of me w/ my shirt on would go viral. Learned my lesson and burned the belt.”

Det finns ingen gaydar. Om det gör så har inte jag den i såna fall. Det handlar bara om att kunna läsa av människor utifrån erfarenheter och stereotypa föreställningar. Vilket inte bara handlar om sexualitet, utan överhuvudtaget.

Boxa in mänskligheten så att den blir lättare att förstå.

8 thoughts on “Hur ska jag överleva utan en gaydar?”

  1. Jag fullkomligen älskar, älskar, älskar det du skriver!!! Dina rader förgyller verkligen mina dagar eftersom de alltid är så underbart skarpa och välanalyserade! Denna text var inget undantag. Bra att du tar upp detta ämne, känns som att det är på tiden att vi avlivar ”gaydar”-myten en gång för alla! ”Gaydar” känns så…Ricki Lake eller varför inte Jerry Springer? Såg du på Ricki Lake och Jerry Springer då det begav sig? Det hände lite då och då att gästernas gaydars visade sig vara ur funktion. Ett frekvent återkommande ämne var män och kvinnor som skulle ”outa” sig inför sin fru/man (och ja, inför en hel tv-publik). Upplägget var alltid en ”hemlighet” som den ena hade att förtälja. Ett vanligt scenario kunde således vara att mannen berättade för frun om sin ”hemlighet” genom att den hemlige älskaren dök upp på scen.Där satt så den bedragne frun och grät (alternativt kastade en stol) för att hennes gaydar tydligen varit ur funktion. Till publikens skratt och burop och hånfulla kommenterarer i stil med: ”Hur kunde du vara så naiv att du inte upptäckte att han var gay?”.

    1. lotta, åh tack! ja det känns som ricki lake! typisk en lätt grej för tv att göra något sensationellt kring.

  2. Jag tror att gaydar-konceptet helt klart bygger på stereotypa bilder av hur bögar är. Jag använder mig friskt av min gaydar och den är iaf mer eller mindre baserad på hur folk rör sig, beter sig, osv. Dvs, det finns ingen relevans i den. Jag bara surfar vidare på stereotyper.

    1. maria stenlund, precis. därför är det så viktigt när den man inte trodde visade sig vara homo och tvärtom.

  3. Jag har också varit skeptisk till detta med gaydar. Så en dag frågade jag min kompis om det verkligen existerade, kunde han verkligen veta om killar
    han mötte var bög, så där utan vidare? Då svarade han att man ganska snabbt märker på en kille/man på vilket sätt han tittar på andra killar/män. Att man liksom har en annan blick om man är romantiskt/sexuellt intresserad av män. Att man på nåt vis registrerar på ett annat sätt.
    Jag tycker att det låter ganska logiskt. Jag kan ibland reagera på att en tjej kollar på mig på ett mer intresserat sätt. Mer än på ett jämföra/döma/avundas. Ofta kan det bero på att hon är lesbisk och registrerar mig på ett sätt som hon inte registrerar killar. Att killar kollar in mig på det sättet tar jag väl bara för givet antar jag, eftersom det är norm, det är jag van vid.
    Gud va snurrigt det här blev känner jag, men tror du att du hajar vad jag menar?

    Men att prata om gaydar, det känns ju oerhört löjligt.

    1. sofie, ligger nog något i det. att man känner på sig hur folk kollar på en. det blir ju dock svårare med kändisar man ser i tidningar. att avgöra deras sexualitet blir mer ett av stereotyper…

Kommentera

