Mediernas koloniala misstag i herrfotbolls-VM.

Det verkar som att i dessa VM-tider borde vi alla lära oss ordet vuvuzela. Denna plasttrumpet verkar göra människor galna. Tittarna har rasat, journalister har rasat, spelare har rasat.

Alla rasar.

Av de sammanlagt tre minuter jag har sett av VM i herrfotboll har instrumenten mest låtit som surrande bin, eller som motorcross. Ett bakgrundsljud som jag inte skulle ha tänkt mycket på om inte alla påpekade det.

Visst kan jag förstå irritationen, men instrumentet har helt tydligt blivit en del av den sydafrikanska fotbollskulturen. Har man väl gett VM till Sydafrika, så borde man väl rimligtvis även köpa den sydafrikanska fotbollskulturen.

Dessutom, är det inte glädje och känslor fotboll ska handla om?

Notera dock att jag säger ”sydafrikanska” och inte ”afrikanska” fotbollskulturen. För det verkar som att medierna har svårt att hålla isär begreppen. Det verkar som att medierna likställer 54 olika länder och mer än 900 miljoner människor med ”landet” Afrika.

Anna Hellgren skriver träffande om hur medierna ständigt faller i samma koloniala fallgrop.  Som Dagens Nyheter som hade Afrika-tema i hela tidningen här om dagen där man bland tipsade om ”Afrika i Stockholm” med tips om olika afrikanska restauranger och upplevelser.

Som Anna Hellgren undrar:

”Är det någon som minns artiklar om indisk mat och vietnamesiskt hantverk från 2002 års mästerskap i Japan och Sydkorea? Eller tips på tapasrestauranger och finsk risbastu när Tyskland arrangerade VM för fyra år sedan?”

Att prata om Afrika som kontinent är en sak, men att konsekvent prata om Afrika när man pratar om ett enskild afrikanskt land är både okunnigt och beklagligt.

Med VM i herrfotboll och Victorias bröllop samma vecka funderar jag på att bojkotta alla medier. Jag tror att mitt huvud kommer att explodera av irritation annars.

Kanske kommer det att låta precis som en vuvuzela.

26 thoughts on “Mediernas koloniala misstag i herrfotbolls-VM.”

  1. Jag håller helt med dig, fotbolls ska handla om glädje och känslor! Det är svårt att ta de på allvar som ”rasar” mot vuvuzeles. För att citera Mats Olsson i lördagens Expressen: ”Jag hör hellre 85 000 vuvuzelas i nittio minuter än det svenska läktarmantrat som bygger på bög, hora och fitta”.

    1. lotta, bra exempel! precis så. för det låter ju alltid något på läktarna. varför inte tutor? det visar ju iaf på glädje och engagemang.

  2. haha åh som om jag hade skrivit det själv. Fram för tv-bojkott. Fast jag mår sämre av hela bröllopshysterin än vuvzelorna. 😀

  3. Linus du är välkommen hem höra på min spanska mini”vuvuzeles”.Köpte den i Madrid när Sverige spelade där.Mindre än 1/3 så stor,men jag tror inte du skulle vilja ha den i örat i 90 minuter.Alternativt 50 -80 tusen i Sydafrika.Vi talar väl fotbollskultur?

    1. pappa, just därför går jag inte på matcher! och det verkar ju som att alla tjuter i varandras öron, så det är ju något kollektivt. jag menar bara att det inte är så mycket att tjafsa om. om inte tutor så är det hejarramsor. vilket som visar det på fotbollsglädje, vilket alla borde digga.

  4. Nu är väl inte vuvuzelan en del av sydafrikansk kultur som alla visste skulle användas i tusentals om Sydafrika fick VM? Läste att det var en ganska nymodig tingest som någon entreprenör gjort sig en rejäl hacka på. Och tyvärr förstör ju brölet både upplevelsen att se fotbollen och spelet då spelarna varken hör varandra, domarens pipa eller coachens instruktioner.

    Tycker dom kunde tuta utanför slottet istället.

    1. anna-karin, nä självklart inte. men jag menar att man får väl köpa något som är typiskt för det landets fotbollskultur. för mig är inte det ett större bröl än hejarramsorna. och jag menar att det görs ju utav glädje, och inte för att förstöra.

      gärna att de tutar under vigseln!

  5. En så stark tradition som man vill få det att verka som är det nog inte, vuvuzelorna kom typ för 7 år sedan.. Jag kan störa mig lite på att allt är ”kultur” och ”tradition” just för att det är i Sydafrika och då får man inte röra det. DET känns lite kolonialt, typ ”titta så dom håller på där nere, oooh vad exotiskt.. Vilken kultur, vilken tradition!” Egentligen kanske de bara vill föra oväsen? Äsch, vilken bitterfitta jag är… Jag stör mig faktiskt inte så mycket på ljudet men tycker att det är lite wierd när det annars brukar vara så sjukt grinigt med sånt, EM -08 fick man inte ens ta med sig marackas in på stadion t.ex., och t.o.m. spelare och tränare har klagat på att de inte hör varandra och har svårt att kommunicera på planen.

    1. n, kanske är det ingen tradition, men helt tydligt något som har gått hem hos publiken och blivit en del av deras fotbollskultur. och det är väl bara att köpa precis som britter sjunger sina ramsor eller whatever. olika nationer, olika lag har olika fotbollskulturer. allt kanske man inte gillar. men jag förstår inte varför det utmålas som det värsta som har hänt. om inte alla hade klagat så skulle jag nog inte ens ha tänkt på ljudet när jag slog på en match.

      om spelare och lag börjar skylla motgångar på vuvuzelorna, då kan de lägga ner hela skiten.

  6. Men fy fasen vad irriterande de där tutjävlarna är!! Bränn upp skiten. Det där ljudet går genom märg och ben och vette fan om de inte smälter hjärnor också. Och jag tittar inte ens på fotbollen aktivt, det är min far som kollar och även om jag befinner mig i ett annat rum så hörs tutorna genom väggarna.

    Argumentet om att tutorna hör till sydafrikanernas fotbollstradition är lite märkligt. Jag skulle ju lika gärna kunna hävda att styckmord hör till min västerbottniska kultur och att jag därför borde få styckmörda när helst andan faller på. Måhända en haltande jämförelse, men du kanske förstår hur jag menar.

    1. maria stenlund, haha! lite haltande jämförelse… min poäng är att olika fotbollskulturer har sina egna uttryck. det här görs av glädje till fotbollen. jag konstaterar som dn:s kulturchef björn wiman gör: ”vuvuzelan kränker inga religiösa symboler, den hetsar inte mot någon folkgrupp (det skulle möjligen vara gruppen arga manliga europeiska tv-tittare)” den må vara irriterande visst, men det är en tuta. och mycket bättre än rasistiska, homofoba och sexistiska hejarramsor.

      1. Fast jag förstår inte varför man skulle behöva välja mellan de två alternativen (tutan vs taskiga hejaramsor). Det finns väl förhoppningsvis fler alternativ än pest vs kolera. Jag är så sjukt less på såna där rasistiska/homofoba/sexistiska hejaramsor som du nämner, och jag förstår inte vad de har med sporten att göra. Fokus borde väl i stället ligga på pepp, fest och glädje, som du skriver om, istället för att skrika fula saker. Att heja utav bara tusan istf att skrika att spelarna beter sig som kärringar eller att motståndarlaget borde dö. Jag tror dock att man kan vara peppig och festglad utan nervsammanbrottsframkallande tutor…

      2. maria stenlund, haha! du hatar verkligen tutan! jag störs ju inte av den, för mig är den som vilken annan glädjeyttring som helst. men vi får vara oense!

      3. Ja! Jag hatar den! Jag hatar den så mycket att jag snart imploderar, eller exploderar eller självantänder. Det måste vara otroligt skönt att inte störas av den, jag avundas alla som inte märker den…

  7. Älskar att du kallar det herrfotboll. Eftersom damfotboll alltid måste tituleras med ett genus är det inte mer än rätt att herrarnas sport gör det också, åtminstone tills dess att fotboll är fotboll och därmed basta.

    1. bonnieto, typiskt en sån grej jag kom på när jag började skriva texten. tänkte på att ett evenemang med bara kvinnliga idrottare aldrig skulle få så mycket press och åskådare. från och med nu ska jag ständigt kalla det för herrfotboll.

  8. Vi har också funderat över detta. Till exempel har vi noterat citat såsom ”bollen far högt upp i den svarta afrikanska natthimlen” och ”den fuktiga afrikanska luften” av kommentatorer under matcherna. Det skulle aldrig hända att man sa ”den europeiska luften” eller ”den europeiska himlen” under VM i Tyskland… hör själv hur knäppt det låter. Språk är politik!

    1. martin, ja typiska exempel. troligtvis bara på grund av lathet och okunnighet. och ja, språk är politik!

  9. Linus, ta och mediefasta
    denna försommarvecka
    arbeta med diktsamlingen
    skriv på någon roman
    uppdatera bloggen
    med gamla minnen
    du vet redan nästan allt
    om VM och bröllopet

  10. Jag tycker Vuvuzelan är den enda behållningen med fotbolls-VM. Jag var i Sydafrika tidigare i år och är så ledsen att jag inte köpte hem ett gäng.
    Det må vara så att traditionen endast har 10 år på nacken (enligt uppgift ska vuvuzelan komma från Mexico, en plåtvariant blev förbjuden i SA på 70-talet eftersom den kunde användas som tilhygge och massproduktion av plastvarianten startade 2001), men det är lika väl en tradition. Och att ta seden dit man kommer brukar vi svenskar vara bra på att påpeka att man ska göra.

    Det finns en gratis Vuvuzela-app till Iphonen också. Ladda ner den och tuta loss!

    1. kristina, om man laddar ner den till iphonen lär det bli som att mucka gräl verkar det som. tutan har verkligen påverkat folk…

  11. Nu har jag forskat lite. Det var så här:
    En lite halvrisig majdag 1980 stod Kenta på Kanalplan och såg grabbarna lira.Hur som det va upptäckte han att han hade en halvdrucken pava i näven.
    Då kom han ihåg nått som Stefan,ja han filmaren,hade sagt för hundra år sen,eller i alla fall tio,tretton.om att han och Stoffe skulle sitta på Hötorgstrappan och blåsa i flarror för nån scen.Skulle verka frimodigt och så…Nej dom sket i det då.Stefan kunde få filma vad han ville,men några flerrblåsare va rom ju inte iallafall.Mods kanske,men inte flarrblajjare.(Kenta var särskilt nöjdmed ordet ”flarrblajjare”.Lät skönt på något vis.)
    Men nu när han stod där och spelet var mer svajjigt än vanligt tänkte Kenta att vafan.Man kunde ju pröva att blåsa ändå.Kan ju inte va så farligt.Han blåste och fastnade direkt.Vicket fränt ljud asså!”zzzzzzzzzuzzzuummmmm”.Fan va stark jag känner mig ,just idag,tänkte Kenta och blåste vidare.
    Andra söderbröder plockade upp ide`n.Hela söder zuzade den sommaren.Och liksom all läktarkultur(se till exempel Seven Nations Army,som man också kan höra från Sydafrika)fick Kentas inovation spridning till fotbollsarenor i hela Världen.Särskilt starkt avtryck gjorde den i södra afrika av någon anledning där traditionen lever kvar.
    -Jävla Stefan Jarl

    1. pappa, men shit! vet inte om du bara hittar på… men om inte så sker många innovationer på fyllan!

Kommentera

