Det kristna kärleksbudskapet är värdelöst.

Den kristna tidningen Dagen har stoppat annonsen ovan om ett ungdomsläger för kristna homo-, bi-, transsexuella och queerpersoner. Dagens chefredaktör, Elisabet Sandlund, motiverar beslutet så här:

”Det finns olika hänsyn att ta. Här lät jag hänsynen till läsekretsen gå före annonspengarna. En annons om utlevd homosexualitet passar inte i Dagen.”

För det första kan vi konstatera att de har all rätt att neka annonser de inte gillar. Precis som Aftonbladet inte tillåter Sverigedemokraterna att annonsera hos dem. Det är inget att diskutera.

Men det intressanta är ju vilka ord Elisabet Sandlund använder sig av. ”Utlevd homosexualitet”. Det är precis de uttrycken många kristna använder sig av när de inte vågar säga att de ogillar homosexuella.

De ”accepterar” homosexuella så länge personerna inte lever ut eller gör homosexuella handlingar: det vill säga förälskar sig i, har sex med och älskar personer av samma kön.

Dessa kristna personer är samma som tror att homosexualitet eller ”homosexuellt beteende” eller ”den homosexuella livsstilen” går att ”bota” eller ”förändra”.

Det är en livsfarlig hållning för alla de, ofta unga, hbt-personer som tvingas ”avprogrammeras” runt om i landet, och i världen.

Det är något som måste kritiseras hårt, och konsekvent.

Det tragiska är ju att lägret vars annons Dagen sa nej till har just syftet att nå alla dessa ungdomar för att ge dem information, stöd och ett utrymme för diskussion.

Sommarlägret arrangeras av Riksförbundet Ekumeniska grupperna för kristna hbtq-personer, Riks-EKHO. De vill nå så många kristna hbt-ungdomar som möjligt, just på grund av den attityd tidningen Dagen uppvisar.

Erik Andersson, lägeransvarig och ledamot i Riksförbundet EKHO, uttrycker det så här i en debattartikel:

”Vi vet att det finns många ungdomar i Sveriges kyrkor och samfund som mår väldigt dåligt på grund av sin sexualitet och sin kristna tro. Dessa ungdomar upplever i vissa fall helvetet på jorden. Det som Riks EKHO och EKHO Göteborg tillsammans med Göteborgs Haga församling, Skolkyrkan i Göteborg och Svenska kyrkans unga i Karlstads stift ser som sin uppgift är att skapa en mötesplats för dessa ungdomar där man för en helg kan få vara precis den man är skapad av Gud för att vara.”

Det är inte förvånande att Dagen reagerar som de gör, och de har all rätt att göra det. Men det är en jävligt olycklig del inom den kristna tron där man gör skillnad på människa och människa.

Där det kristna kärleksbudskapet är värt absolut ingenting. Absolut ingenting.

Som Johan Hilton uttrycker det:

”Allt svårt och läskigt på ena sidan stängslet, på den andra en pastoral frikyrkoutopi där solen alltid skiner och Gud gör skillnad på folk och folk. Kärleksbudskapet står alltjämt och väntar vid grinden.”

(UPPDATERING: läs även Johan Hiltons längre analys av en debatt mellan Dagens Elisabet Sandlund och Erik Andersson från Riksförbundet EKHO i P1 Morgon. Han är inne på samma spår jag är, och just faran med det hela.)

12 thoughts on “Det kristna kärleksbudskapet är värdelöst.”

  1. Vissa kristna verkar ju tro att hat mot HBT-personer är det mest centrala i kristendomen och man vill gärna inte inse att HBT-personer kan vara kristna för kristna ska alltid vara straighta.
    Upplysningvis handlar treenigheten om Gud, Jesus och den heliga ande och inte om treenigheten homofobi, transfobi och bifobi.

  2. Det är förstås inte mycket till tröst just nu, men jag tror att den här frågan på sikt kommer att dö ut. På 50-talet uteslöt vissa frikyrkor kvinnor som använde byxor, på 60-talet var det (åter för kvinnor) hattvång och förbjudet att klippa håret. Så sent som på 90-talet var det folk som efter en skilsmässa valde att gå ur frikyrkan eftersom man inte levt upp det bilden av god kristen.

    Som tur är ändras saker. Visserligen frustrerande långsamt, men ändå. Om x antal år kommer frikyrkofolk att skaka på huvudet och beklaga att man som kristen någonsin kritiserat folk för vem de älskade, precis som man nu skakar på huvudet åt hattvång.

    Både jag och min syster gick ur Pingstkyrkan i slutet av tonåren och en stor anledning var den fördömande synen på hbt-personer och den gammalmodiga synen på kvinnor (och dessa två för förstås tätt förankrade).

    Att Dagen gör som de gör kan man ju bara beklaga, men jag får lite hopp av en organisation som Riksförbundet EKHO. När jag var tonåring (i början av 90-talet) hade jag inte ens hört talas om något annat än ”omvändelse” i samband med hbt-personer.

    Som sagt, klen tröst just nu, men jag vill gärna tro att det långsamt, långsamt går åt rätt håll.

    Sen tror jag att Gud i sin himmel är väldigt sorgsen över ”kristna” människors beteende på en (beklämmande) regelbunden basis…

    PS Jag hoppas att det här inte lät som ett försvar. Det är INTE ett försvar för Dagens beteende. Jag vill bara uttrycka en förhoppning på sikt.

    1. karolina, jag förstår vad du menar och jag håller med om att på sikt kommer en förändring att ske. jag trodde bara att kyrkorna hade kommit lite längre. samtidigt kanske det är bra att den syn som dagen visar upp verkligen offentliggörs för kritik.

  3. Jag kan inte på något sätt respektera kristna samfund (eller knappt några religioner alls) överhuvudtaget. Det handlar om att värdera människor olika. Det som gör det extra äckligt är att de nästan alltid försöker dölja det under en fasad som säger att ”alla är lika värda”, ”gud älskar alla”, ”du är värdefull precis som du är” osv. Det är sån ondskefull bullshit!

    Bara att svenska kyrkan (som ändå är sjukt ”snäll” jämfört med många andra kristna samfund) så sent som i vintras var tvugna att diskutera på högsta nivå huruvida homosexuella ska ha samma rättigheter som heterosexuella. Det är alltså inte självklart för en klubb som funnits i 2000 år och profilerar sig som ”kärleksfull”. Oj vilket seriöst kärleksfullt intryck det ger! Ät skit jävla hycklare!

    I o f beror ju allt också lite på om en tror på allsmäktiga gudar eller ser det som sagor med sagofigurer skapade av människor.

    1. kristiporr, jag blir ofta lika frustrerad, och ledsen över att det finns så pass många religiösa människor som är övertygade om att deras gud värderar människor olika.

  4. Jag har varit med i flera diskussioner om homosexualitet och den kristna tron. Eftersom jag är kristen har flera tagit för givet att jag är emot homosexuella och så har det dragit upp en diskussion eller så vet jag om någon kristen som är emot homosexuella och jag förstår inte riktigt hur man kan vara det.
    För en den kristna trons största budskap är att Gud älskar alla människor. Hur de än är.
    Och att homosexualitet är fel och en synd står i gamla testamentet (är jag nästan hundra på) och där ska det uppmärkas att det också står att man inte får raka av sig skägget, klippa håret vid tinningarna eller tatuera sig…

    I varje i flera fall så har jag hört kristna säga:
    ”Jag är absolut inte emot homosexualitet. Bara utlevd homosexualitet.”
    Och jag undrar hur de tänker egentligen.

    1. johanna, det finns jättemånga kristna som precis som du menar att gud älskar alla. om jag var kristen skulle jag bli så jävla less på alla andra kristna som ogillar homosexuella, att de liksom skapar en felaktig bild av en. men så är det ju alltid med kollektiv.

    2. Läs gärna Jonas Gardells böcker Om Gud samt Om Jesus om ni inte redan gjort det. Finns som bl a som storpocket och på e-lib för hemlån till datorn. För ett par veckor sedan ville en frikyrkopastor med eget närradioprogram bränna Gardells hädiska böcker till aska på torget i Vetlanda.

  5. Det är ett märkligt ord
    det där ordet utlevd
    saknas i SAOL på nätet
    utlevad som gammal, trött
    finns, och utlevelse
    med exemplet skådespelare
    men inte utlevd
    Betyder det visad
    så det är tillåtet
    med homosexualitet
    i samband kyrklighet
    så länge det hålls hemligt?

    1. pia, bögen i en måste hållas inne, och inte visas, delas med andra. då kanske man är ok. helst ska man bara hålla käft och skaffa sig en fru. leva i falskhet. det gillar nog gud.

Kommentera

