Vad är så äckligt med en ammande kvinna?

Jag satt i går på en gräsmatta, kände gräset under fötterna och rökte långsamt en cigarett i solen. Jag låg mitt i en park och som alltid när det är sol hade folk flockats runt omkring mig.

När jag kollade åt vänster såg jag plötsligt en kvinna knäppa upp blusen och ta fram tutten till sin lilla bebis. Jag blev faktiskt lite häpen. Det var länge sedan jag såg en kvinna amma, speciellt ute bland folk.

Jag fick den där jobbiga grejen man får när man inte vet var man ska titta. Så jag stirrade in i solen i en kvart, och blev yr i skallen.

Det här med amning. Jag ska erkänna att mina kunskaper och insikter om ämnet är begränsade. Jag har varken gjort det själv (duh!) eller umgås med människor som har ammat.

Men det är intressant med folks reaktioner till osexualiserade nakna bröst som enbart ska vara närande för en liten bebis. Folk blir lätt lite skrämda.

Nyligen visade skådespelerskan Julie Bowen, känd från roliga Modern Family, upp en bild på när hon ammade sina tvillingsöner samtidigt. Hon sa:

”It’s like two little liposuction machines on you. They suck the fat out of you. They call it the ‘double football hold.’ You hold one here, and here like two footballs… They’re doing God’s work right there, helping me return to my birth weight.”

Det är en vacker bild och det krävs mod att visa upp den på tv. Det är också modigt att vara så öppen, men också rolig, om det lika bisarra som fantastiska som naturliga att ge föda till sina barn, från en kropp till en annan.

Amning är helt naturligt, det förstår nog alla. Men det finns ändå något skrämmande med ammande bröst. För reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Att det skulle vara ”äckligt” och att det är ”olämpligt” att visa upp sina bröst på det viset.

Och det gäller inte bara just Julie Bowens bild på tv. Jag hört samma reaktioner gång på gång i verkliga livet. Folk blir helt knäppa inför blottade ammande bröst.

Vad beror denna beröringsskräck på?

Är det bara ovana? Eller är det att brösten för en gångs skull inte är sexualiserade? Eller är det tvärtom att vi är så vana vid sexualiserade bröst att även ammande blir det vilket skrämmer oss?

Eller är det att vi blir obekväma inför något så naturligt, något så kroppsligt? Är det en rädsla inför den kvinnliga kroppen och dess funktioner?

Jag vet faktiskt inte. Jag är som sagt för dåligt bevandrad i ämnet. Jag kan bli lite obekväm kring ammande kvinnor. Mest för att jag ser det så sällan, och för att jag inte vet var jag ska kolla.

Vad har ni för tankar och erfarenheter?

28 thoughts on “Vad är så äckligt med en ammande kvinna?”

  1. Jag förstår inte heller varför det är så kontroversiellt eller orsakar så mycket obekvämlighet. Ammande barn är kanske det mest naturliga och äkta som finns i den här världen. Jag tycker om att se när det händer, när någon kvinna helt enkelt utför den äldsta handlingen vi har utan att bry sig nämnvärt om det. Det är en äkta handling.

    Men bröst är så otroligt sexualiserade, och mänskligheten kollektivt börjar bli så vansinnigt skadad. Jag minns för nåt år sen eller så när jag läste om en kvinna som inte ammade sitt barn, för hennes skada var så total att hon bara kunde se och hantera sina bröst i en sexuell association. Hon tyckte det var äckligt med ett barn som ammade, och sa att hennes bröst var ”reserverade” för hennes man.

    Det är märkligt, verkligen…

    Men jag förstår å andra sidan inte mycket av den här kroppshysterin och nymoralismen som sveper över världen.

    1. klumpesnusk, jag tror det ligger mycket i sexualiseringen av bröst. så fort vi ser ett par blottade bröst tänker vi sexuellt, och i offentliga sammanhang gör det många obekväma.

  2. Jag har inga problem med att se kvinnor som ammar, det är mat till bebisen och inte exhibitionism. Dock kommer jag inte ha någon lust att amma själv, men det beror på andra saker.

  3. Gud vilken dubbelmoral folk har kring mammors tuttar! Och vilken dubbeöbestraffning sen! Om man ammar – i alla fall offentligt – är man ”olämplig” och ”äcklig”. Om man inte vill amma är man en ”dålig mor” som ”inte bryr sig om sitt barn”. Vad ska mammor välja att göra? Skit verkar de få i vilket fall som helst.
    Ärligt: ska vi ha kvinnor i hemmet för att vi är äcklade av att ha dem i offetligheten?

    1. svalin, verkligen. det finns något kring det. att reglera och värdera moderskapet, förpassa det till den privata sfären.

  4. Om man ska hårddra det lite: I vissa lägen verkar det nästan mer acceptabelt att vandra topless på stan än att sitta och amma på ett café. Dessutom ska väl mammor med småbarn helst hålla sig hemma, så att omgivningen slipper se dem amma, slipper snubbla över deras vagnar och slipper höra de där jobbiga, skrikiga barnen överallt. Är det inte lite så tongångarna går i vissa kretsar?

    Jag undrar alltså om det inte hänger ihop med någon slags allmän mamma/barn-fientlighet som verkar vara väldigt levande just nu, i kombination med den allmänna sexualiseringen av kroppen.

    1. lotta, jag kan erkänna att jag irriterar mig på barnvagnar och skrikiga barn ibland, men precis som jag kan störa mig på folk som skriker i mobilen och kör med kundvagnar. men jag tror det ligger mycket i att folk inte gillar det störiga moment som mammor med små barn innebär.

  5. Alltså jag måste väl va knäpp i huvet men jag plockade fram tuttarna överallt. En hel flygresa, inför folk jag nyss tagit i hand och hälsat på för första gången.
    Det är såhär i efterhand som jag kan bli lite generad när jag tänker på hur många jag visat brösten för.
    Typ för alla min killes kompisar.
    Men.. det var liksom inte mina bröst då. De levde ett eget liv, fylldes på och läckte. Hade en helt annan form än vanligt. De var inte mina bröst.
    Upplevde aldrig att jag var ”opassande”. Visst, ibland märkte jag att blickar flackade iväg, så som du beskriver det, det kändes dock mer som nåt försök att ge mej privacy.
    Som sagt, kunde inte brytt mej mindre. Min kropp handlade mest om att göda och trösta och bli utsugen till normal. Trodde inte på instinkt innan graviditet.
    Dessutom plockar man ju ofta fram ett i taget. Fick för mej att folk inte ens skulle märka nåt? heheh.

    Oh, vilken djurisk kvinna jag framstår som nu. Å det är kanske det som är med amningen… Den konkurrerar bilden av glänsande plasttuttar. Att de är till för barn egentligen. Inte bara för vuxna män.

    1. Jag har tänkt på det här med skrikande barn vs amning. När barnet var litet så skrek han ju oftast för att han var hungrig. Så därför ammade jag på en buss eller på närmsta jävla bänk bara för att få tyst på honom. Jag hade kunnat vänta 10-15-20 minuter till jag kommit hem – barnet hade knappast dött – men frågan är om inte folk blivit ännu mer irriterade då? Det är svårt att göra rätt. Om man inte stannar hemma förstås.

    2. tove, bra inställning, och den man borde ha som kvinna. att man föder sitt barn, det är naturligt, och de som störs kan titta bort. och visst borde det vara härligt med icke sexualiserade bröst emellanåt.

  6. Jag personligen har svårt för att se något stort och svullet slängas upp framför ögonen på mig. Det spelar ingen roll om det är en stor mage eller ett stort bröst. Särskilt på fik och så, när man äter. Jag tycker helt enkelt inte om att se för mycket av andra människors kroppar när jag äter. Och ja, det är samma på badstranden.

    Så jag förstår inte varför det är så svårt att kanske lägga en liten sjal över sitt bröst när man befinner sig på mer…packade ställen. För mig är det vanligt hyffs att inte slänga upp en stor svullen kroppsdel inför ögonen på någon som äter. Ja, det är naturligt, vackert, allt. Men det betyder inte att alla vill se det. Och det är svårt att titta bort när det sker på ett litet ställe som ett fik.

    Det är inget fel i att amma i stort, bara…när det sker för nära inpå. Det är inte handlingen som är äcklig, det är inte brösten eller något, det är bara..för mycket kropp. Svullen kropp med stora bröstvårtor kroppsvätskor och nej. Jag tycker inte om att se det när jag ser hela bröstet och bröstvårtan innan bebisen suger tag och sen spottar ut den och man ser allting. Jag tycker att man kan ha en liten filt eller sjal över bröstet så alla slipper se allting.

    1. josefine, tycker också att man kan försöka visa hänsyn, vanligt hyfs. och de flesta gör ju det i alla fall enligt min erfarenhet.

    2. Om jag skulle amma skulle jag personligen inte vilja slänga fram patten utan att ha nått att dölja den med. Att ha en sjal över bebisen borde ju dessutom skaffa ett mysigt privat rum mellan mor och barn, mitt i det allmänna, och det borde väl vara bra för en lugn matstund för barnet med. I mina ögon är det alltså a win win situation.

  7. Jag har inte haft en tanke på att det skulle vara något med någon sorts sex beröringsskräck eller att brösten är osexualiserade i amningstillfället.

    Jag känner bara samma sorts olustighet eller nervöshet som bara bröst i andra sammanhang, med eller utan bebisar fastsatta på dem, och antagligen samma jag skulle känna på en nudiststrand. Det där att man ska vara cool och låtsas att det är helt naturligt och att man är frigjord samtidigt som man ska försöka låta bli att låta blicken vandra.

    Men efter Josefines beskrivning så kan jag ju hålla med om att det inte låter så aptitiligt heller, har aldrig sett så nära, så någon sorts hänsyn kan man ju ta också

    1. johan, jag tycker också det är obekvämt, men samtidigt så ska ju inte det hindra någon från att göra det i offentligheten, dock gärna med respekt för andra.

  8. Jag sitter just nu och ammar mitt andra barn, han vill äta ofta och mycket och det är bara att göra honom till lags var vi än är.
    Med första barnet var jag mycket mer brydd och ville inte att mina bröst skulle synas när jag ammade ute till exempel på kafé, nu bryr jag mig inte lika mycket även om jag försöker tänka på att alla inte uppskattar att se blottade bröst när det gäller att ge bebisar mat.
    Men samtidigt – om man inte vill se, så titta inte då! Jag vill inte se människor tugga med öppen mun eller människor som petar näsan – alltså vänder jag bort blicken.

    1. sofietholerus, härligt! respekt för andra, men stå upp för det naturliga och nödvändiga med amning är en bra inställning.

  9. Tycker det är äckligt när man ammar på café eller restaurang. Men det är mest för att jag anser det vara av dåligt bordsskick, precis som att jag tycker tugga med öppen mun eller smaska högljutt med maten är dåligt bordsskick som äcklar mig.

    I övrigt har jag inga problem med att folk ammar. Det är bara bröst som matar bebisar, no big deal.

  10. Oj,vad förvånad jag blir…hur kan en ammande mamma överhuvudtaget uppröra någon.Jag blev mamma 1984 och ammade överallt på den tiden.Man drar upp tröjjan tar fram bröstvårtan,folk ser inte ett skit mer än bebisens bakhuvud.Man visar inte brösten för någon,hur diskret som helst.Jag fick aldrig en enda irriterad blick.Man behöver inte klä av sig helt på överkroppen för att kunna amma.

    1. eva-lotta, jag tror att folk överlag har blivit känsligare för vad andra gör i det offentliga rummet.

  11. Skrev om ammning i ett särskilt inlägg faktiskt. När jag ammade min dotter ville jag helst gå undan, mest för att jag tyckte att det var en mysig stund mellan henne och mig. Men ibland ammade jag bland andra människor. Kan inte förstå vad som skulle vara så hemskt med kvinnor som ammar. De flesta ”slänger inte upp” bröstet utan lyfter diskret på tröjan och det är sällan man ser något alls. Det är vansinnigt att en nybliven mamma ska måsta gå på toaletten och amma om hon är på resturang, av rädsla för hur det annars kan uppfattas av andra gäster. Hur trevligt och hygieniskt är det att amma på en toalett…? Vill man inte se är det bara att titta bort. Ammning är det bästa och naturligaste för barnet. Bara det borde vara en anledning till att andra människor inte ska kasta irriterade blickar eller bli störda på mammor som ammar offentligt.

    För övrigt, tack för en intressant och tänkvärd blogg!

Kommentera

