Att springa rakt ut i vuxenvärlden.

Ungdomar springer ut i juni. De springer mot en framtid de inte vet något om. De är inte vuxna ännu, men inte längre barn. Utanför skolans portar måste de bestämma vilka de vill vara, och vart de ska.

Jag avundas dem inte.

Innan jag sprang ut höll jag ett tal i kyrkan, inför hela skolan. Jag hade lämnat ett fejktal till rektorn dagen innan, för väl i talarstolen höll jag ett kritiskt tal mot hela skolsystemet som jag visste att han inte skulle gilla.

Och jag hade rätt. Han försökte att stoppa mig under talet, men stannade halvvägs upp för kyrktrappan. Han vågade inte censurera mig. Om han hade försökt hade han behövt dra mig från scenen i håret.

I mitt tal rasade jag mot att betygssystemet inte bygger på omtanke och kunskap, utan på godtycklig gradering och uteslutning.

Jag rasade mot att det bara får unga människor att må dåligt, istället för att vara ett sätt att ordna vägarna mellan olika undervisningsinstitutioner.

Jag påpekade det faktum att betygssystemet, och detta var till och med innan Alliansens galna idéer, mest får alla som inte kan uppnå bättre än godkänt att känna sig misslyckade. Att känna sig misslyckad skapar inte motivation.

Jag förespråkade ett betygssystem som baserar sig på inlärning och inte uppdelning.

När jag väl hade hållit mitt tal och sprungit ut. Då gick jag inte upp på ett flak. Jag satte mig i en bil med mina två närmaste vänner och våra pojkvänner. Tyvärr var jag ihop med ett as som mitt i vår glädjetur hoppade ur bilen för att han inte klarade av det.

För dagen handlade ju självklart om honom.

Jag satt resten av färden och tänkte bara på hur han mådde. På min lyckligaste dag, då jag bara borde ha haft kul, satt jag istället och oroade mig över varför min pojkvän inte kunde sitta en halvtimme i vår bil. Vad det sa om vår framtid.

Ett år senare visste jag.

Men nu står jag mitt i Stockholm och ser alla dessa glada ungdomar som firar att de har klarat av skolan. De vet inte vad de har att vänta sig när livet verkligen börjar på allvar.

Att ge sig ut på arbetsmarknaden, räkningar, Ica-kort, andrahandskontrakt, relationer, vuxenvärldens alla normer och regler.

Allt som är fruktansvärt tråkigt, jobbigt och sorgligt. Och allt som är så fantastiskt roligt, inspirerande och utvecklande.

De har ingen aning. Och för en kväll ska de inte behöva det.

18 thoughts on “Att springa rakt ut i vuxenvärlden.”

  1. Det är verkligen mycket med skolan som skulle behöva ändras rejält. Det borde inte vara okej att så många ungdomar mår dåligt pga betygshets och mobbning. Skolmiljön är inte bra för alla.

    1. anna, jag håller helt med dig. och jag brukar alltid ta upp svt:s dokumentärserier klass 9a. den visade hur skolan borde utformas, med omtanke och insikt.

  2. Jag har två jobb 😀 detta utan färdig högskoleutbildning.
    Tänkte bara berätta det.
    Just ja, jag tjänar 300 i timmen på ena.

    Du ser, till skillnad från dig (jag utgår att du talar från erfarenhet) så kan jag faktiskt GÖRA saker. T.ex koda iPhone applikationer.
    För att jag latade inte mig som ett jävla offer, utan jag lärde mig saker och ting.

    Just ja, jag är svartskalle med.

    1. seivan, det är skitbra att man som du kan få en karriär man gillar och tjänar bra på även om man inte har utbildning. men det var ju inte riktigt det mitt inlägg handlade om. det handlade om ett ineffektivt och skadligt skolsystem som sorterar ut unga människor istället för att ta tillvara på dem.

      jag har utbildning och jobb. mina färdigheter är journalistiska. dina några andra. varför lägga en värdering i det?

      dessutom, jag gick ut med utmärkta betyg, men såg hur många andra kämpade så gott de kunde men ändå såg sig själva som misslyckade bara för att de fick godkänt och inte mer. just därför tog jag tillfället att kritisera det när jag hade chansen.

  3. Tillvara på vilka? Idioterna som inte kan matte eller kemi?
    Vad ska vi med dem till?

    Tror problemet med dig och många andra ”feminister” eller folk som gnäller om HBT-rättigheter i länder som Sverige är att ni har tok för mycket fritid och frihet. Det enda ni kan göra är gnälla.
    ”Ineffektivt”, seriöst, jag tyckte min gymnasieutbildning var otroligt effektiv, såg till att jag kunde plugga vidare med det jag ville.
    Visst skit som religion, gympa, bild och ”teknik människa samhälle” och liknande kurser kunde skrotas.

    Dessa som ”kämpade” men ändå misslyckades, vem ska de skylla på? Skolan? Staten? Sina föräldrar? Tror du mina föräldrar kan programmera?

    De är och kommer att förbli; nollor.
    Persona non grata, de förtjänar att misslyckas.

    Seriöst, misslyckas man i ett land som sverige med gratis utbildning då är man fan i mig dum i huvudet och förtjänar inte mer. Så enkelt är det.

    Kan någon fattig svarting(förlåt) från Zimbabwe bli läkare, så borde fan i mig ungdomar i Sverige inte få gnälla.

    Ge dig, du gnäller på något bara för saken skull, du har inget mer än ”Hand-waving” att komma med. Idiotiskt och patetiskt.

    1. seivan, du får gärna ha dina teorier om att vi som kritiserar vad det än är bara har för mycket fritid. för kritiskt tänkande har ju aldrig fört samhällen framåt, eller? hur kommer det sig att sverige ligger så bra till när det gäller hbt-rättigheter? okritiskt tänkande? nä, snarare gnällspikar som påpekade orättvisorna.

      det lustiga med dig seivan är att du har följt min gnällblogg i flera månader. jag uppskattar det. men undrar egentligen varför?

  4. En sak till, du vet inte vad rektorn har gjort, du vet inte om han har sett till att viktiga nyckel personer (inte du) har kommit ut i arbetslivet eller forskningsvärlden, du gick upp dig och gnällde på något som du hade NOLL koll på förutom i din egna lilla värld.

    ”Färdigheter inom journalistik”…. hahaha. Visst, jag kan inte skriva för fem öre, men du kan. Men mer än det kan du inte.

    1. seivan, det är lustigt att du tror di ha större insikt om hur min skola funkade än vad jag som gick där har.

  5. nej men usch, jag tycker jag har mycket koll. Men det här inlägget var så sjukt deprimerande.. Haha, man kan inte bara se allt på ett dåligt sätt.

  6. Måste ha något att göra mellan pomodoro breaksen.

    Det måste ta stopp någon någon, visst jag håller med om att kritisk tänkande är det som för samhället framåt, men seriöst, tror ni inte det räcker med HBT-bullshit för ett tag? Finns andra saker att tänka på. Sjukvården är inkompetent, våra unga blir bara dummare, hoppar av skolan, etc.

    1. seivan , haha! det finns väldigt många som på bra sätt skriver om sjukvården, skolan, vad du vill. jag skriver om det jag tycker är viktigt och intressant, och de som finner det jag skriver läsvärt läser mig. om inte, läser de någon annan. alla behöver inte skriva om samma saker. jag är en av få som skriver om de här frågorna. om du inte gillar det, läs någon annan.

  7. Å, herregud: ”sjukvården är inkompetent” etc. Här snackar vi en som inte har tagit till sig mycket av utbildning och kritiskT tänkande…
    VAD tror mannen att det beror på då? VARFÖR finns det inte lika mycket resurser, ledarskap och helt enkelt ”värde-adderande inom sjukvården?
    Sarasvathy (2001), en mycket framstående entreprenörskapsforskare, säger ”value gets created within all spheres of human endeavor, it is up to the economic ingenuity of people to capture it”. Och, se, VAD beror det då på att det inte fångas på världens MEST könssegregerade arbetsmarknad = Sverige?
    Well, inte fan på HBT-bullshit men väl på ”TMG-bullshit”. Betyder ”The Male Gaze” – look it up, or, like, don’t.

  8. Seivan, va fan är det du försöker säga egentligen? Vilken dubbelmoral du har! Först säger du att du inte har gått en färdig högskoleutbildning och ändå har två jobb med bra betalt, sedan säger du att ”folk som inte kan matte och kemi” inte behövs i samhället? jag fattar inte. Du menar att folk som inte klarar sig i skolan får skylla sig själva? Hur vet du att dem inte har varit med om något? Eller hur de kan ha haft det under en viss period? Har du försökt att sätta dig in i andras situationer någon gång? Det kvittar om man bor i Sverige eller Zimbabwe…

    Sedan skriver du att det enda bloggaren kan göra är att skriva:S Vadå? Känner du honom eller? Hade varit intressant att veta vad du kan göra? Jag kan i alla fall se att du inte har någon aning om hur samhället egentligen är uppbyggt…

Kommentera

