Poppiga patriarkala bilder.

Det finns nästan inget populärkulturellt uttryck som är lika heteronormativt, förtryckande och fördummande som popmusikvideon.

Poppiga patriarkala bilder.

Manliga popstjärnor gör ständigt kvinnorna i sina videos till objekt med fuktiga läppar och urringningar ner till golvet. Och de dansar runt och för honom i takt med musiken.

Kvinnliga popstjärnor gör sig själva till objekt för den manliga blicken. För att det säljer, för att ”det är så branschen fungerar”, för att artisterna gillar att vara ”sexuella”.

Vi har hört allt det där förut. Vill vi verkligen höra det igen?

Jag har inget emot sexighet. Men herregud, hela tiden? Och kan den i alla fall någon gång vara motiverad åtminstone?

Nej, marginaliseringen och objektifieringen av kvinnor blir inte tydligare än i en popmusikvideo. Det är knappast något nytt inom populärkulturen att kvinnor görs till objekt, varor och attribut för männen, men även för andra kvinnor.

Det är en epidemi. Det är regeln.

Här om dagen såg jag videon för Beyoncés nya singel Why Don’t You Love Me? Precis som varenda en av hennes videos så går den mest ut på att visa så mycket hud som möjligt och skaka tuttar och rumpan framför kameran.

Vilken independent woman va? Vilken survivor!

Hon sjunger en klagande text där hon undrar varför en viss karl inte älskar henne. Det är ännu en text där hon gör sig själv till ett passivt objekt som bara är värt något om rätt karl ser och bekräftar henne.

Denna dumma text ackompanjeras av videon där Beyoncé agerar pinuppa. Aldrig har det blivit tydligare vilken ointressant och konventionell artist hon är. Hon gör bokstavligen allt för att blidka den manliga blicken.

Som att spela in mjukporr i form av en popmusikvideo.

Men det är inga nyheter. Det har hon gjort i hela sin karriär. Precis som alla hennes kollegor som Britney Spears, Christina Aguilera och Lady Gaga. De klär alltid av sig oavsett vad de sjunger om.

Och jag har blivit så van vid det att det blir undantagen som påminner mig om det. För när jag såg det nya stjärnskottet Janelle Monáes video för låten Tightrope påmindes jag om att jag har bevittnat en strippshow på MTV de senaste tio åren.

Jag har haft så många bröst, kön och rumpor i ansiktet att det är först när de försvinner i några minuter som jag inser det.

Janelle Monáes video visar en artist som istället för att leka sexig satsar på ett androgynt, lekfullt och jävligt snyggt uttryck. Det var länge sedan jag såg en kvinnlig artist vara så egen. Och fräsch!

Det är så befriande att se något annat. Någon som skapar sitt sväng på andra sätt än att skaka på rumpan i små trosor.

Jag hoppas att hon är framtiden.

11 thoughts on “Poppiga patriarkala bilder.”

    1. kristina. ingen dum liknelse. lite tidiga janet jackson innan hon blev porrig också.

  1. Janelle Monae är verkligen en uppfriskande fläkt, men jag upptäckte nyligen en annan artist (Lissie) som inte heller spelar på kommersiell sexighet. Vilket gör att man tar hennes talang på allvar. Samma sak med Monae, när de framställer sig själv främst som musiker blir de också uppfattade så. Det är bara lathet att gå på ”sex säljer”, det blir allt mer uppenbart.

    Jag hoppas och tror att den här sortens musiker är framtiden och kommer tränga undan de upptryckta brösten och plutande munnarna.

    (jag har postat den här videon på min blogg också, men den är så bra att jag länkar den här också.)

    Lissie – When I’m Alone

    1. bokmald, underbart tips. tror att framtiden stavas kreativitet och sexighet är det mest okreativa som finns.

  2. Jag stör mig lite på Lady Gaga. Visst, hon har cool stil men det är jävligt mycket bikinidansande också. Hade varit coolare om hon satsat mer på att vara konceptuell och ett konstverk. Och sen förväntar man sig ju något speciellt i musikväg med den imagen hon har fast ur hennes mun kommer bara vanlig radiopop, hade tyckt det var coolare om hon gjort mer avant garde musik.
    Plus att även om jag tycker hennes stil är cool så tycker jag itne den är så nyskapande. Hon är typ bara som en high-fashion modell fast på riktigt. Hon är hela tiden moderiktigt överdriven liksom. Det är inget självpåhittat liksom.

    Det känns liksom lite som att förutsättningarna för att hon ska lyckas är att hon a) ska vara snygg och smal och sexig b) ska spela sjukt normal musik och c) att hon ska vara konstig på rätt sätt.

    1. ellen, håller fullständigt med om lady gaga. hon är precis som alla andra kvinnliga popstjärnor men med lite spaciga outfits. musiken är på dagisnivå, och matchar inte alls hennes modeambitioner. hon är fruktansvärt overrated. dessutom gjorde grace jones allt det hon nu gör med mer personlighet, coolhet och originalitet än lady gaga någonsin kommer att komma i närheten av. och det var för 30 år sedan.

Kommentera

