Det gör ont för att det inte gör ont längre.

Min pappa ringde mig igår. Berättade att han hade varit vid mammas grav. Min fina pappa, som alltid. Tydligen har de planterat nya häckar på kyrkogården. Det var mors dag, och jag visste det ens inte.

Det gjorde ont. Åh, att det aldrig slutar att göra ont.

För jag visste det inte. Jag har inte tänkt på henne på säkert flera veckor. När jag inser det hugger det till i magen. Alla tankar jag borde tänka om henne. All smärtande saknad jag borde känna av, men inte gör.

Att det ska göra så ont att ha gått vidare. Att efter alla åren av avgrundsdjup sorg, av avgrundsdjup smärta. Även efter allt det, även på andra sidan det, så gör det fortfarande ont.

Det gör ont för att det inte gör ont längre.

Jag har henne överallt. Hon finns på bild på sju olika ställen i min lägenhet. Från när hon och pappa gifte sig i vit klänning och ljusblå kostym. Från när vi var i Turkiet, resan de gjorde för min skull efter skilsmässan.

Från när hon var i 20-årsåldern och hade rak lugg, och såg ut precis som jag en gång gjorde. Från när hela släkten var samlad för gruppfoto, taget tre månader innan hon dog. Från när hon var tonåring och vänder sig om med det där kryptiska leendet.

Från när hon tog ett passfoto med den där vackra svartvita sjalen runt halsen. Den som luktade som bara hon gjorde. Jag vet, för jag luktade på den när vi rensade ut hennes lägenhet.

Jag satt där i hallen, luktade på den och grät.

Åh, att det aldrig slutar att göra ont, även när det har.

6 thoughts on “Det gör ont för att det inte gör ont längre.”

  1. Hej Linus,

    JAg tror inte äns att jag kan föreställa mig hur det känns att förlora sin mor, och jag vill inte äns tänka på det för bara tanken får mitt hjärta att vilja stanna !
    Men vad de gäller att förlora nära älskade människor, det kan jag förstå.
    Smärta må jag säga den FÖRSVINNER ALDRIG, man blir bara bedövad, som att gå till tandläkaren och laga håll det gör inte ont just då men du vet att de kommer därför att SÅRET är öppet och kommer alltid att vara det. Jag tror bara man lär sig att leva men smärtan och det blir som en del av en, man lär sig att skjuta bort tankarna och minnena men dem finns alltid där!!! Jag tror att smärtan och räddslan för att förlora minnena alltid påminner oss om att dem fortfarande lever med oss, att vi bär dem med oss vart vi än går och att dem även håller upp oss dagar då vi inte orkar tänka på allt som gör ont, allt som man saknar och allt som man skulle ha velat ha hinnut med.

    Vi bär dem för evigt i våra hjärtan och trotts smärta och sorg så är det bättre att ha älskat och saknat än att aldrig ha haft dem i ens liv!!!

    1. antonia, det är nog så. och på något sätt är ju smärtan ett bevis på att man inte har glömt, och att kärleken var och är så stor. och ja, kanske är man bara bedövad. jag brukar likna sorgen vid en svart liten prick i hjärtat. den har med åren blivit mindre, men den känns alltid. typ så är det.

  2. Jag drömde om min pappa i natt, eller snarare, jag drömde att jag var i bostadsområdet han bodde och vi bott med honom. Kommer ihåg att jag var otröstlig i drömmen för att jag aldrig kommer få träffa honom igen, att det bor någon annan i vår lägenhet och att min pappa är borta för all framtid. Den 5:e är det 18 år sen han gick bort. 18 år sen! Nej det slutar aldrig göra ont. Fan.

    1. tildaf, shit. jag som trodde 13 år var nog. 18 är mer. men men, det enda man kan göra är att fortsätta.

      1. 13 år, 18 år, 25 år… jag tror jag har hamnat i ett tillstånd i sorgen som kommer att vara livet ut. Det kommer liksom aldrig att kännas ok att min pappa inte fick se mig växa upp.

      2. tildaf, nä jag vet. jag tror det blir värre när jag skaffar familj och inser att de aldrig kommer att få uppleva sin farmor. it breaks my heart…

Kommentera

