Genusträna kungen och drottningen!

Jag vill inte vara kvar i Stockholm eller ens Sverige den 19 juni när prinsessbröllopet blir av. Bara tanken ger mig panik. För detta löjligt ojämställda spektakel, dessutom finansierat av oss alla, står mig upp i halsen.

Kväljningarna började verkligen att komma när jag såg omslaget till det senaste numret av gaytidningen QX. Jag har dokumenterat mitt stora ogillande för tidningen tidigare, men nu bröt den nya skitmarker.

På omslaget kramar Petter och Paolo Roberto om varandra under rubriken ”Fem par vi önskar gifte oss”. Och jag undrar vem fan som vill se dessa två herrar låtsasgifta sig?

Och jag undrar vad någon som har uttryckt homofoba åsikter gör på omslaget?

Johan Hilton undrar samma sak:

”Jojo, det är till att vara storsint. För fyra år sedan undertecknade Roberto det kristna uppropet Bevara äktenskapet – något den forne boxaren nu fäller krokodiltårar över i en intervju med tidningen – som försökte bannlysa homobröllop. Och så sent som i december satt han i en P4-chatt och diggade kristdemokraterna.”

Paolo Roberto gråter alltså ut i en intervju i QX och menar att han ”kände väl inte att jag höll med om allt, men samtidigt ville jag väcka debatt.”

Stackars Paolo ville bara försvara katolska kyrkans vigselrätt och skrev därför under ett upprop som enbart syftade till att hindra hbt-människor från att få samma rättigheter som majoriteten.

Och Paolo undrade på allvar varför han kallades homofob och fick försvara sig till höger och till vänster.

”Jag kände mig utnyttjad och det var bara en massa frikyrkomicklare som skrivit på… Jag ångrar hur debatten blev och hur uppropet blev utnyttjat men jag ångrar inte att jag tog strid för min kyrka!”

Buhu. Please.

Paolo Roberto verkar bara vara korkad. För vem fan skriver under något han inte kan stå för? Tydligen någon som QX tror att deras läsare vill se låtsasgifta sig med Petter.

Åh, suck.

QX går alltså även de på knä för det heteronormativa kungahuset och menar på allvar att prinsessbröllopet är gay bara för att hovreportern Roger Lundgren minsann är bög och  ”det är inte bara årets händelse för Roger, utan hans livs händelse.”

Jag sväljer ner spyorna.

Jag sitter där med magen i uppror ända tills jag läser Roger Wilsons lysande krönika sist i tidningen. Han ser igenom skiten och menar att om man inte kan lägga ner kungahuset, så borde man åtminstone försöka att modernisera det.

Han menar att där borde hbt-samhället komma in. Att efter att ha analyserat hbt-personers situation inom polisväsendet, militären och idrottsvärlden så är det nu kungahusets tur.

”Gör en ordentlig jämställdhetsplan Genusträna kungen och drottningen! Sluta att förutsätta att arvingarna är heterosexuella, utan öppna upp för adoption och konstgjord befruktning! Och, sist men inte minst, hitta nya icke könsbestämda begrepp som ersätter kung, drottning, prins och prinsessa. Vad tror ni om Överhögheten?”

Det är bland det bästa som har skrivits om det här prinsessörjan på länge.

17 thoughts on “Genusträna kungen och drottningen!”

  1. Paolo Roberto, alltså. Jag klarar inte av människan. Hörde någon radiointervju med honom för inte så längesedan och ville bara gå och gömma mig. Hans åsikter om ojämställda förhållanden och föräldraförsäkringen gjorde mig mörkrädd. Jag ryser när jag tänker på det.

    1. hannah, just därför borde ingen vilja ha honom som omslagspojke, förutom kanske kristdemokraterna.

  2. Suck, vad jag håller med dig… Tur att det finns människor som du som dessutom orkar formulera det.

  3. Ja herregud, det måste ju vara helt out of the question för kungligheter att vara något annat än straighta. Har då aldrig hört talas om gay-royalties, men statistiskt sett kan ju inte alla kungligheter vara straighta… Undrar vilka det är som tvingas trycka i nån garderob nånstans?

    1. maria stenlund, eller hur. finns nog en del. men intressant är ju att eftersom monarkin bygger på att arvingar ärver tronen, vad händer om någon är homo mitt i allt det?

      1. Sjukt bra fråga! Adopterade barn kanske inte räknas. Eller provrörsbarn. De är ju inte ”äkta”, liksom…

        (Glömde bort att jag kommenterat detta inlägg, därav sent svar på din fundering…)

      2. maria stenlund, ja för måste det vara kungligt blod i ådrorna som avgör? tror tyvärr det.

      3. Och förresten, vad händer om kungligheterna inte VILL ha barn?? Tvingas de skaffa barn mot sin vilja då? Nu fick jag mycket att fundera på…

      4. maria stenlund, säkert inte. då tillfaller ju tronen något av syskonen. i slutändan kanske en norsk eller dansk kallas in…

  4. Pallar inte med Paolo Roberto och inte prinsessbröllop heller för den delen. Speciellt inte just nu när jag letar bostad på Blocket. 😉 Liksom:

    SER JAG EN TILL ANNONS OM PRINSESSBRÖLLOP ELLER ROYAL WEDDING SÅ SPYR JAG!!!!111

    1. candy, usch vad hemskt att leta lägenhet under de förhållandena. mina sympatier.

  5. ja.. här fick jag mitt svar. har inte läst din blogg på länge så nu hade jag mycket att ta igen! 🙂

Kommentera

