Det du dricker har ett kön.

Det du dricker har ett kön. Åtminstone vill många företags marknadsföring få oss att tro det. De könar sina drycker för att lättare appellera till könade målgrupper.

Ni minns säkert när den nya lightläsken Coca Cola Zero lanserades. Det var en ny version av lightläsken, men för killar. Den skulle ha en grabbigare design, smaka mer som den vanliga colan och marknadsfördes med en kille som skrek:

”If only it was this easy to unhook a bra”.

Lightläsk har alltid förknippats med kvinnor. Inget socker, inget fett och ingen smak. Det passar tjejerna. Men nu skulle även killarna få dricka sockerfri cola, eftersom de självklart inte kunde dricka Coca Cola Light med livet i behåll.

Med den grabbiga marknadsföringen kunde alla killar känna sig lugna i sin manlighet.

Jag hatar sån här reklam. All reklam vars poäng är att befästa gamla könsroller är lat och ointelligent reklam. Oftast är de uppenbart sexistiska dessutom.

Vi kan exemplet nedan. Det är två reklamfilmer för ölmärket Miller Lite. I den första frågar en man bartendern efter en lightöl. Hon frågar om han bryr sig om hur den smakar och han säger nej.

Då säger hon att när han börjar att bry sig kan han ”take off his skirt” och få en Miller Lite.

Den uppenbart förödmjukade mannen uppmanas av reklamen att ”man up”, vilket han gör och därmed får en Miller Lite.

I den andra reklamfilmen utspelar sig samma scenario, men bartendern säger denna gång:

”When you start caring, put down your purse and I’ll give you a Miller Lite.”

De här två reklamfilmerna lär oss några saker:

1) Att kvinnor inte kan hantera ”riktig” öl, 2) Att män som dricker annan lightöl än Miller Lite är feminina fjollor, 3) För att vara en ”riktig” man med maskuliniteten intakt måste man göra sig av med sin ”skirt” och ”purse” genom att köpa en Miller Lite.

Reklamfilmerna spelar med rädslan män har att framställas som feminina och fjolliga. Att inte var manliga nog. Och den visar hur könade olika drycker har blivit när reklamens poäng är att ta avstånd från den ”kvinnliga” lightölen.

Det är lat sexistisk reklam i sitt esse.

14 thoughts on “Det du dricker har ett kön.”

  1. Jag orkar inte ens kolla på reklamfilmerna ovan, men jag kan säga att jag verkligen HATAR Coca Cola Zero-reklamen. Jag avskyr den och kan verkligen inte titta på den. Blä.

    1. hannah, jag hatar den med. dock gillar jag coke zero i smaken. men så är jag ju en riktig karl också.

  2. Det här har knappast något med reklamerna ovan att göra, men enligt min kusin finns det ett ställe i Göteborg som säljer ”tjejöl”. Det är tydligen 0.4 istället för 0.5 liter, enligt hennes rapport.

    (Och jo, hon kör på ”killölen”, och twittrar ilsket om det hela.)

  3. Är lightölen ett lättöl med låg alkoholhalt eller ett öl med lite kolhydrater? Enligt wikipedia så kan light beer betyda både och. Antingen är han omanlig nog att vilja dricka öl med låg alkoholhalt eller också äter Atkins eller någon annan diet som påverkar hans val av öl.

    Det är olika sötningsmedel i Cola light och Cola Zero. Den ena innehåller aspartam, som kan ge hjärnskador i större mängd (tror det är lightversionen) och den andra sukralos, som är en slags klorförening. Sukralos bryts inte ner av kroppen utan hamnar i ekosystemet. Det finns forskare som hävdar att sukralosen kommer att bli ett miljöproblem på sikt. I Asien finns läsk sötad med stevia. Stevia är en ört från sydamerika som är 300 ggr sötare än socker. Stevia är förbjudet som livsmedelstillsats i bl a Europa. Sötningsmedlet till trots. Light känns feminin, zero maskulin. Vilken tur att det finns den neutral, vanlig sockersöt Cola. 🙂

    1. pia, lightöl med färre kolhydrater. de brukar generellt smaka mindre vilket reklamen vill slå fast att så inte är fallet med miller lite. de menar väl att det omanliga är att han struntar i hur den smakar. typ. eller att han bantar.

      usch, jag hatar att veta om dessa ämnen. jag dricker mest lightläsk om jag dricker läsk. har svårt för vanlig cola. fan borde skippa det överhuvudtaget.

      1. Shit, nu har jag ställt till det för dig, så du inte vet vilken läsk du ska välja nästa gång. 😦 😦 Skäms.

        Lightbeer-reklamen är inte bara smaklös och könsstereotyp. Den missar dessutom sin målgrupp, som jag ser det. Kan det bli värre?

      2. pia, haha! ja, jag skyller på dig om mitt läskdrickande minskar…

  4. Det har galler inte bara drycker, jag minns nar de skulle marknadsforas lapsyl for man. Da fick lappsylen ett ”enhandsgrepp” (??? Vem fan kan inte applicera vanlig lapsyl med en hand??) och killen i reklamen VINDSURFADE samtidigt soangan applicerade lapsylen! Allt for att killarna ska slippa kanna som att dom anvander lappstift och darmed ar feminina… Gud sa fjantigt!

    1. ”soangen” ska vara ”som han”… Skriver fran iPhone med engelsk ordlista sa den gor inte alltid som jag vill… Sorry!

  5. Så har vi den där reklamen, också för någon dryck om jag inte missminner mig, där brudarna jublar över en walk in closet och männen över något typiskt ”manligt”.

    Ang. Cola Zero så ville jag verkligen spy på deras reklam när den kom. Jag menar, den ÄR faktiskt godare än Cola Light, men måste man göra sin reklam könsspecifik?

Kommentera

